Vard Holdings Limited (VARD), jeden z głównych światowych liderów w projektowaniu i budowie specjalistycznych statków morskich zdobył kontrakt o wartości 300 mln USD na projekt i budowę piętnastu ciężarowców, określanych jako Module Carrier Vessels dla armatora Topaz Energy and Marine (Topaz).
Ciężarowce projektu VARD 9 21, o długości 123 m i nieco ponad 16 m szerokości, eksploatowane będą przez Topaz wchodzącego w skład duńskiego konsorcjum Blue Water Shipping dla końcowego klienta Tengizchevroil (TCO), największego producenta ropy w Kazachstanie.
Jednostki przeznaczone zostaną do przewozu konstrukcji o ciężarze do 1800 t na pole naftowe w Kazachstanie.
Budowa statków zostanie podzielona pomiędzy trzy stocznie należące do VARD. Realizacja dziewięciu z nich przypadnie tym w Rumunii: Vard Braila (pięć statków) i Vard Tulcea (cztery statki), natomiast pozostałych sześć zbuduje Vard Vung Tau w Wietnamie.
Zakończenie budowy i dostarczenie do armatora planowane jest między trzecim kwartałem 2017 roku a drugim kwartałem 2018 r.
Z siedzibą w Dubaju, Topaz Energy and Marine specjalizuje się w rozwiązaniach morskich dla światowego przemysłu energetycznego na Morza Kaspijskim, Bliskim Wschodu, Afryce Zachodniej i operacjach podwodnych na Morzu Północnym iw Zatoce Meksykańskiej.
Stocznia Vard Holdings Limited - VARD, jest jednym z głównych, światowych liderów projektujących i budujących statki specjalistyczne. Do swojej dyspozycji posiada dziesięć stoczni: pięć w Norwegii - Vard Aukra, Vard Brattvaag, Vard Brevik, Vard Langsten, Vard Soviknes; dwie w Rumunii - Vard Braila, Vard Tulcea; dwie w Brazylii - Vard Niterói, Vard Promar i jedną w Wietnamie - Vard Vung Tau. Z siedzibą w Norwegii zatrudnia około 11 tys. pracowników.
Większościowym udziałowcem spółki VARD jest Fincantieri, jedna z największych grup stoczniowych na świecie z siedzibą we Włoszech, która zbudowała już ponad 7 tys. statków.
AL, rel (VARD)