W czwartek, 4 maja br., w stoczni Crist w Gdyni zwodowano częściowo wyposażony kadłub wielozadaniowego statku ratowniczego i roboczego Sirius.
Gabinet ministra ds. mobilności, robót publicznych, turystyki i dobrobytu zwierząt Flandrii, czyli północnej części Belgii (Kabinet van de Vlaamse Minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme En Dierenwelzijn) poinformował w styczniu 2015 roku o uruchomieniu inwestycji, o wartości ok. 11 mln euro, w "ultranowoczesny" statek wielozadaniowy mający służyć głównie likwidowaniu zagrażających środowisku skutków wypadków morskich. Budowę statku zlecono wtedy francuskiej stoczni Socarenam z Boulogne sur Mer. Ta z kolei zamówiła w gdyńskiej stoczni częściowo wyposażony kadłub.
Niezwykle uniwersalny statek ma pełnić następujące funkcje / realizować następujące zadania:
- służba poszukiwawczo-ratownicza (SAR) i przeciwpożarowa
- patrolowanie i kontrolowanie łowisk
- likwidowanie skutków rozlewów olejowych (zbieranie zanieczyszczeń z powierzchni morza) w formacji z innymi statkami
- stawianie, usuwanie, utrzymanie i naprawy pław i innych znaków nawigacyjnych
- pomiary hydrograficzne i hydrologiczne oraz inne zadania badawcze lub naukowo-badawcze realizowane głównie na Morzu Północnym, ale - w razie potrzeby - także na rzece Skaldzie (Scheldt)
- szkolenia i wychowanie morskie dla mieszkańców Flandrii.
Statek charakteryzuje się długością 45 m i szerokością 11 m
Wielofunkcyjna jednostka, bazując w Ostendzie, będzie eksploatowana przez państwową flandryjską firmę Vloot, zastępując obecnie używany statek Zeehond oraz - wg komunikatu flandryjskiego ministerstwa - kilka innych statków, przynosząc duże oszczędności.
PBS, rel (Vloot)
Fot.: Vloot, GPS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.