Stocznie, Statki

Działający w Norwegii przewoźnik promowy Hurtigruten będzie miał nowe statki. Firma poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego na budowę dwóch jednostek, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. Niewykluczone jest zamówienie kolejnych.

Początkowo przewoźnik nosił się z zamiarem zamówienia czterech nowych statków. Ostatecznie przedsiębiorstwo zdecydowało się na dwa. W dokumencie zawarto jednak opcję pozwalającą na domówienie dwóch kolejnych. Niezależnie od rozwoju sytuacji, przedstawiciele Hurtigruten już dziś zaznaczyli, że jest to największe zamówienie w historii firmy.

Nowe statki zostały zaprojektowane przez firmę Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Projekt czeka jeszcze na dopracowanie. Wciąż nie określono, jaki rodzaj rozwiązań związanych z ochroną środowiska zostanie wykorzystany.

Już dziś jednak wiadomo, że będą miały po 300 kabin. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 600 pasażerów. Przedsięwzięcie jest częścią zaplanowanych przez firmę inwestycji w sieć transportową działającą wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jak jednak dodaje przedstawiciel firmy, nowe statki powinny być przystosowane zarówno do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i przygotowane do wypłynięcia na wody strefy polarnej. Firma zamierza się bowiem również nadal rozwijać na polu rejsów wycieczkowych (w ofercie posiada np. rejsy wokół Grenlandii, na Antarktydę i do wielu innych, często trudno dostępnych zakątków na całym świecie).

Jednostki zostaną zbudowane w norweskich zakładach, wchodzących w skład grupy Kleven. Nie podano dokładnej wartości całego kontraktu, ale zaznaczono, że opiewa on na sumę kilku miliardów koron norweskich.

Hurtigruten to firma promowa, której korzenie sięgają 1893 r. Wtedy w pierwszy rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii ruszył statek Vesteraalen, który popłynął z Trondheim do Hammerfest. Firma przeszła niedawno proces restrukturyzacji i wychodzi na prostą. Przedstawiciele przedsiębiorstwa dodają, że chcą wykorzystać wielki potencjał, który wciąż drzemie w norweskiej turystyce. Oprócz budowy nowych statków, Hurtigruten zamierza modernizować eksploatowaną już flotę.

PromySkat
Źródło: Dagbladet

+4 nowe statki stoczni Kleven
Kadluby tych jednostek moglyby byc budowane w Polsce gdyby nie to ze cztery lata temu zniszczono spolke Konrem Nauta. Odpowiedzialni za to do dzis chodza i smieja sie. A przeciez narazili Skarb Panstwa na wielomilionowe straty - ok.40 milionow zlotych, zlikwidowano okolo 400 miejsc pracy w Gdyni. Kiedy marsjanie i ich pomocnicy odpowiedza za te zniszczenia jakich dokonali? Chcemy odbudowy polskiego przemyslu stoczniowego ale najpierw trzeba rozliczyc dzialalnosc marsjan za to co zrobili w stoczniach trojmiejskich i szczecinskich.
26 kwiecień 2016 : 02:36 werter98 | Zgłoś
+4 To nie kontrakt
Narazie to podpisali list intencyjny, a nie kontrakt. Ale pewnie i tak Kleven to dostanie. Kleven bedzie i tak pewnie kadluby/sekcje budowac w Polsce (tam gdzie znajdzie wykonawcow np w Szczecinie-Policach) chociaz chyba moga cos tam spawac i u siebie . Rolls-Rolls to narazie ma tylko "obrazki" ktore pokazal a nie projekt.
26 kwiecień 2016 : 05:50 oil master | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter