W dniu 8 kwietnia br. stocznia Cosco Dalian Co. Ltd przekazała pierwszy z czterech budowanych statków klasy "MC Class" - BigRoll Barentsz holenderskiemu armatorowi BigRoll Shipping. Firma zawarła już wieloletnią umowę z Yamgaz, konsorcjum Technip, JGC Corporation i Chiyoda w ramach transportu modułów dla projektu Jamał LNG.
Jamał LNG
Projekt Jamał to budowa terminalu LNG o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Instalacje umieszczone będą w regionie, który przez okres od siedmiu do dziewięciu miesięcy w roku, jest całkowicie skuty lodem. Jednak nowo wybudowany statek, z dużą powierzchnią ładunkową, posiadający zdolność do pracy w temperaturach sięgających do - 55 stopni Celsjusza, idealnie sprawdzi się podczas pracy nad projektem jamalskim.
MC Class
Stocznia buduje kolejne trzy jednostki klasy "MC Class" dla armatora BigRoll Shipping: BigRoll Bering, BigRoll Baffin i BigRoll Beaufort. Statki o klasie lodowej 1A są specjalnie zaprojektowane do transportu morskiego modułów i urządzeń dla projektów energetycznych do najbardziej odległych i niedostępnych miejsc na świecie.
Notacja klasy redundancji systemu napędowego i sterowania - Propulsion and Steering Machinery Redundancy (PSMR) w połączeniu ze smukłym kształtem kadłuba gwarantuje prędkość i krótki czas tranzytu. Pokład jednostek skonstruowany jest tak, aby niemal cała jego powierzchnia mogła zostać wykorzystana. Systemy dynamicznego pozycjonowania zapewniają zaś wyjątkową zdolność do transportu i montażu w usługach offshore.
Oczekuje się, że trzy pozostałe jednostki zostaną dostarczone armatorowi kolejno: w maju 2016 roku, w drugiej połowie 2016 i na początku 2017 roku.
Specyfikacja klasy "MC Class"
Długość całkowita: 173 m
Szerokość: 42 m
Zanurzenie: 5,5 m
Wolna przestrzeń ładunkowa: 125 m x 42 m
Obciążenie pokładu: 20 t/m2
Prędkość: 13 węzłów
Al, rel (BigRoll Shipping)
Video: BigRoll Shipping