W środę, 6 kwietnia rozpoczęto cięcie blach na budowę promu hybrydowego. Jednostka o stoczniowym symbolu budowy P310, będzie promem typu double-ended. Zaledwie trzyosobowa załoga i innowacyjny hybrydowy system napędowy, to tylko część wyjątkowej specyfikacji technicznej budowanego promu.
Prom dla fińskiego armatora Finferries obsługiwać będzie morski odcinek drogowej przeprawy pomiędzy punktami Parainen oraz Nauvo położonych w południowo-zachodniej części Finlandii. Statek służyć będzie do transportu 90 samochodów osobowych i 372 pasażerów. Jednostka została zaprojektowana w taki sposób, by mogła być obsługiwana przez zaledwie trzyosobową załogę.
Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu spalinowo-elektrycznego. Prom dla Finferries wyposażony będzie w trzy dieselowskie silniki główne w zespołach prądotwórczych, dwa pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Będą one przystosowane do pracy w niesprzyjających warunkach klimatycznych - "układ oparty na komponentach Siemensa ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu" - podano w oficjalnym komunikacie stoczni.
Jednym z ważniejszych czynników w eksploatacji takich promów jest ich zdolność do szybkiego załadunku i wyładunku. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia ekologii. Przewidywane jest stosowanie silników spalinowych prawie wyłącznie do ewentualnych celów awaryjnych.
- Wejście na wymagający rynek fiński z nowoczesną jednostką poszerza nasze możliwości kontraktacji w rejonie Skandynawii. Wobec dużej ilości drogowych przepraw promowych i dużej wagi przykładanej przez rządy i samorządy lokalne do spraw ochrony środowiska w Europie należy się spodziewać rosnącego zainteresowania podobnymi konstrukcjami - mówi Zdzisław Bahyrycz pełnomocnik zarządu stoczni Crist SA.
Czas realizacji kontraktu przez Crist SA ustalony został na 18 miesięcy.
rel (Crist), PBS
Relacja z pierwszego cięcia blach na konstrukcję jednostki dla Finnferries:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.