Stocznie, Statki

W duńskim porcie Frederikshavn pod koniec zeszłego tygodnia rozpoczęła się budowa morskiego zaplecza do obsługi statków, wyposażonego w instalacje bunkrowania LNG. To kolejny projekt LNG, który pojawia się w rejonie Morza Bałtyckiego. W zeszłym miesiącu plany wybudowania terminalu do obsługi małotonażowego LNG zaprezentował na terenie wybrzeża niemieckiego holenderski Gasunie. Na wschodnim wybrzeżu Niemiec, statki paliwem LNG rozpoczął zasilać Gazprom Germania. W rejonie polskiego Gazoportu rośnie zatem poważna konkurencja. Polski operator systemu gazociągów, Gaz-System, jest na etapie analizy projektu bunkrowania statków paliwem LNG przy gazoporcie w Świnoujściu.

Budowa infrastruktury portowej w Frederikshavn "Nordic Maritime Hub", umożliwiająca zasilanie statków paliwem LNG rozpoczęła się oficjalnie pod koniec zeszłego tygodnia. Operatorami projektu są Kosan Crisplant A/S i Stena Line. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu TEN-T z funduszu Łącząc Europę.

W ramach projektu, firma Kosan Crisplant będzie odpowiedzialna za wybudowanie instalacji bunkrowania LNG w duńskim porcie. - Postrzegamy ten projekt jako drzwi do dużego potencjału rynku LNG w rejonie Morza Bałtyckiego. Instalacja bunkrowania LNG, to dopiero pierwszy krok w naszej szerszej wizji. Podpisaliśmy już umowę z innym konsorcjum na budowę zakładu produkcyjnego LNG i LBG (płynny biogaz- red.) - mówi Dyrektor Handlowy Kosan Crisplant, Bo Larsen.

Projekt, jest również pierwszym krokiem w celu wzmocnienia korytarza morskiego między Frederikshavn a szwedzkim Goeteborgiem. W 2015 roku Port Frederikshavn, Port Gothenburg oraz Stena Line zawarli strategiczne partnerstwo zmierzające do rozwoju i współpracy w zakresie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych po obu stronach cieśniny Kattegat.

Projekt "Nordic Maritime Hub" powinien rozpocząć swoje funkcjonowanie jesienią 2018 r. Całkowity koszt rozbudowy szacowany jest na 14,5 mln euro. UE wyłoży 3 mln euro na wsparcie projektu.

Obecnie w obrębie basenu Morza Bałtyckiego istnieją trzy porty przystosowane do bunkrowania statków paliwem LNG: w stolicy Szwecji, Sztokholmie, litewskiej Kłajpedzie orz w fińskim Turku. W lutym br., prace w tym zakresie rozpoczął także Gazprom Germania w niemieckim porcie w Rostocku. Tego typu instalacje będą powstawać w najbliższym czasie ponieważ będzie wiązało się to z dostosowaniem nowych przepisów do unijnej strategii Europa 2020, która zakłada m.in. redukcje emisji gazów cieplarnianych. Komisja Europejska wystąpiła z inicjatywą budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych. Jednym z podstawowych alternatywnych, niskoemisyjnych paliw jest LNG.

Gaz-System analizuje dodatkowe możliwości dla Gazoportu w Świnoujściu

Powstające projekty bunkrowania LNG w Niemczech czy w Danii zwiększają konkurencję na rynku, który mógłby w przyszłości obsługiwać także polski gazoport w Świnoujściu. Za budowę i eksploatację terminalu odpowiedzialny jest Gaz-System. W celu zwiększenia funkcjonaliści terminalu, oprócz samych mocy regazyfikacyjnych operator rozważa poszerzenie jego funkcjonalności. - W tej chwili możliwe będzie korzystanie z usługi przeładunku na cysterny samochodowe, co pozwoli na zasilanie małych sieci. W miarę zainteresowania rynku rozważamy jego rozbudowę. Zastanawiamy się także nad dodatkowymi usługami w postaci bunkrowania statków w samym w Świnoujściu oraz przeładunku na mniejsze jednostki. Ma to związek z dynamicznie rozwijającym się rynkiem LNG - mówił Paweł Jakubowski, dyrektor pionu rozwoju OGP Gaz-System podczas marcowej konferencji Gaz dla Polski 2016. Ponadto terminal ma możliwość rozbudowy o ew. trzeci zbiornik co pozwoli zwiększyć możliwości regazyfikacyjne całej instalacji. 

Więcej >>> 

BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki/Wojciech Jakóbik)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter