Już jutro, tj. 1 marca odbędzie się podniesienie bandery na jednostkach Strażak-26 oraz Hydrograf-4. Dodatkowo Strażak-26 zostanie ochrzczony. Matką chrzestną statku została Zyta Żmurkiewicz - żona Prezydenta Świnoujścia z uwagi na fakt, iż portem macierzystym jednostki będzie właśnie Świnoujście.
Strażak-26, mierzący ok. 33 m długości i 12 m szerokości, to holownik z klasą pożarową FiFi1. Zanurzenie konstrukcyjne jednostki wynosi 4,3 m. Statek, którego załoga liczyć będzie 3 osoby, zbudowano w tureckiej stoczni. Zadaniem jednostki będzie zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w zespole portów Szczecin-Świnoujście. Zastąpi wysłużonego blisko 40-letniego Strażaka-25.
Czytaj też: Strażak-26 - nowa jednostka pożarnicza dla Świnoujścia
Z kolei Hydrograf-4 to motorówka hydrograficzno-inspekcyjna o długości blisko 15 m i szerokości 4,7 m. Jej zanurzenie to 1,5 m. Wyposażona jest w dziobowy strumień małogabarytowy i rozwija prędkość maksymalną nie mniejszą niż 20 węzłów. Mieści 12 osób. Jej załoga liczy dwie osoby plus hydrograf. Jednostka jest absolutnym novum w historii ZMPSiŚ SA. Jej zadania obejmują wykonywanie pomiarów batymetrycznych (czyli sondażowych) oraz pomiarów ukształtowania dna, a także badanie rodzajów gruntu, w tym osadów dna morskiego, jak również trałowanie hydrograficzne, czyli identyfikacja przeszkód zalegających na dnie. Ponadto daje możliwość zbierania danych do lokacji, tj. informacje o obiektach, wykonywania pomiarów geodezyjnych oraz opracowań kartograficznych.
Obie jednostki ZMPSiŚ SA zakupił pod koniec ubiegłego roku w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zatytułowanego "Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA".
Strażak-26 oraz Hydrograf-4 to nie jedyne nowe nabytki, które zakupiono w ramach tego projektu. Do portu trafiły także: samochód dowodzenia i łączności, dwa samochody ratowniczo-gaśnicze oraz mobilny zestaw na przyczepie z separatorem substancji ropopochodnych, ratownicza łódź hybrydowa typu RIB z żurawikiem, a także sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeń ropopochodnych i zapora przeciwrozlewowa. Koszt zakupu to ponad 40 mln złotych. Kwota dofinansowania to 34 mln złotych. Środki pochodziły z Funduszu Spójności w ramach działania 7.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Maksymalna kwota dofinansowania, jaką może uzyskać ZMPSiŚ SA, to 34 mln zł.
rel (ZMPSiŚ SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.