Udało się ustabilizować pozycję samochodowca Modern Express, który pod koniec stycznia w rejonie Zatoki Biskajskiej, około 148 mil od przylądka Ortegal, doznał 40-stopniowego przechyłu.
Do działań, które rozpoczęły się 6 lutego, została zaangażowana holenderska firma Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE).
Czytaj też: Nielegalny ładunek na holowanym samochodowcu Modern Express?
Przypomnijmy, że samochodowiec Modern Express, pływający pod banderą Panamy, we wtorek, 26 stycznia doznał 40-stopniowego przechyłu, prawdopodobnie w wyniku niekontrolowanego przemieszczenia się ładunku. Z pokładu udało się ewakuować całą, 22-osobową załogę. Jednostka dryfowała z prędkością około 3 węzłów w kierunku wschodnim i stanowiła zagrożenie dla żeglugi.
Jak informowaliśmy już na łamach Portalu Morskiego, 1 lutego udało się zainstalować linę holowniczą po jednej, nieudanej próbie i przejąć kontrolę nad statkiem. Do działań tych CIDO Shipping, który jest właścicielem samochodowca, wyznaczył Smit Salvage. Specjaliści holenderskiej spółki czekali na poprawę pogody, aby móc bezpiecznie wejść na pokład i ocenić rozmiar szkód. Ich głównym zadaniem było także odholowanie jednostki ze szlaku żeglugowego i bezpieczne doprowadzenie do portu w Bilbao. Statek w asyście niemieckiej jednostki Centaurus dotarł tam 3 lutego.
Smit Salvage to holenderska firma, jedna z najpoważniejszych i największych firm ratownictwa morskiego na świecie. Największe i najbardziej znane projekty to wydobycie wraku łodzi podwodnej Kursk oraz wraków samochodowców Tricolor czy Baltic Ace. Smit uczestniczyło także w wydobyciu wraku wycieczkowca Costa Concordia. Była to najgłośniejsza katastrofa morska ostatnich lat.
Przyczyna wypadku jeszcze nie jest znana, ale jak informuje lokalna gazeta El Correo, o dalszych losach statku będzie musiał zadecydować właściciel. Pierwotnie Modern Express kierował się do Hawru we Francji.
AL
Video: gCaptain.com
Name
Centaurus
Other Names
Owner
Harms Bergung Transport & HeavyLift GmbH & Co. KG
Operator
Harms Bergung Transport & HeavyLift GmbH & Co. KG
Vessel Category
Construction support
Vessel Description
Multi purpose
Vessel Classification
GL✠100 A5 E2 Deep Sea Tug Boat (Area-A4) + MC E2 AUT, FF1
Maximum Endurance
Has Heli Deck?
No
Maximum Working Depth
Flag
Antigua & Barbuda
Build Information
Construction Country
DE
Construction Location
MW Abwicklungsgesselschaft GmbH (259)
Year Built
2009
Main Characteristics
Length Overall (LOA)
47.8 m
Breadth
13.8 m
Maximum Draft
6 m
Accommodation
17 persons
Speed
Transit Speed
12.5 knots
Maximum Speed
14 knots
Cargo Deck
Free Deck Space
150 m2
Vessel Identification
IMO Number
9433755
Call Sign
V2ED3
MMSI
305820000
Positioning
Dynamic Positioning (DP) Class
Cable Installation Equipment
Bollard Pull
104 tonnes
Carousel or Turntable Capacity
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.