Stocznie, Statki

W Gdyni, od 16 grudnia, przebywa statek GloMar Vantage, który przystosowywany jest do roli bazy nurków i platformy dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych.

Prace prowadzą różne lokalne firmy pod przewodnictwem i/lub na zlecenie armatora i gdyńskiej firmy Globaltic Marine Sp. z o.o. należącej do grupy GloMar. Firma ta, głównie przy nabrzeżu Angielskim, a także przy nab. Kutrowym (przy pirsie Dalmoru), w ostatnich latach wyremontowała, adaptowała, przebudowała albo nawet zbudowała (na bazie częściowo wyposażonych kadłubów z Nauty) już wiele statków różnych typów, m.in. specjalistyczne jednostki offshore, takie jak: dozorowce ratownicze (standby safety vessels) i dozorowce (guard vessels), bazowce prac podwodnych i inne, głównie na potrzeby własnej floty GloMar'u.

Holenderski armator i operator GloMar Shipmanagement B.V. zakupił pod koniec minionego roku pozycjonowany dynamicznie statek geotechniczny o małym zanurzeniu Fugro Commander i przemianował go na GloMar VantageDecyzję o zakupie podjęto ze względu na rozwój oddziału GloMar Subsea oraz możliwości statku w zakresie wsparcia nurków i prac podwodnych oraz zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV).

Statek zostanie przebudowany na jednostkę typu DSV (diving support vessel - bazowiec prac podwodnych wykonywanych przez nurków) i wyposażony w ROV typu Seaeye Tiger oraz dwa żurawiki LARS (Launch and Recovery System) do wodowania i podejmowania z wody pojazdów typu ROV. Poza podstawowymi swoimi funkcjami, jako bazowca prac podwodnych i nurkowych oraz platforma dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych, GloMar Vantage będzie mógł być zatrudniany do różnorodnych innych prac i zadań.

Statek wyposażony jest w system pozycjonowania dynamicznego (DP I) zmodernizowany w 2012 r. Ponadto posiada 4-punktowym systemem kotwiczenia. Statek ma ok. 57 m długości i 12 m szerokości oraz 3,5 m zanurzenia, co umożliwia jego zatrudnienie na płytkich akwenach. Statek posiada m.in. żuraw przeładunkowy o unosie 5 t na 12-metrowym wysięgu oraz moonpool ("studnię" roboczą w kadłubie) 3,8 m × 3,8 m i wciągarkę z systemem kompensacji nurzania na dwie liny (DOR 18 i 38 T).

Mimo, że statek został zakupiony od Fugro przez grupę GloMar, ta ostatnia informowała, że prowadzi rozmowy z Fugro w sprawie ewentualnego wspólnego oferowania statku także na rynku morskich usług geotechnicznych. Statek ma być też promowany na rynku morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind ).

PBS, rel (GloMar)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

GloMar Vantage - charakterystyka podstawowa
typ statku   DSV / ROV support / survey vessel
państwo bandery   Panama
roku budowy   1982
stocznia   Damen, Bergum
przebudowy   2008, 2015/2016
długość całkowita   56,34 m
szerokość   11,78 m
zanurzenie   3,50 m
wysokość boczna   5,00 m
tonaż pojemnościowy brutto   991
moc napędu głównego   1089 kW
prędkość maksymalna   12 w.
prędkość podróżna   10 w.
klasyfikacja   RINA

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter