W Gdyni, od 16 grudnia, przebywa statek GloMar Vantage, który przystosowywany jest do roli bazy nurków i platformy dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych.
Prace prowadzą różne lokalne firmy pod przewodnictwem i/lub na zlecenie armatora i gdyńskiej firmy Globaltic Marine Sp. z o.o. należącej do grupy GloMar. Firma ta, głównie przy nabrzeżu Angielskim, a także przy nab. Kutrowym (przy pirsie Dalmoru), w ostatnich latach wyremontowała, adaptowała, przebudowała albo nawet zbudowała (na bazie częściowo wyposażonych kadłubów z Nauty) już wiele statków różnych typów, m.in. specjalistyczne jednostki offshore, takie jak: dozorowce ratownicze (standby safety vessels) i dozorowce (guard vessels), bazowce prac podwodnych i inne, głównie na potrzeby własnej floty GloMar'u.
Holenderski armator i operator GloMar Shipmanagement B.V. zakupił pod koniec minionego roku pozycjonowany dynamicznie statek geotechniczny o małym zanurzeniu Fugro Commander i przemianował go na GloMar Vantage. Decyzję o zakupie podjęto ze względu na rozwój oddziału GloMar Subsea oraz możliwości statku w zakresie wsparcia nurków i prac podwodnych oraz zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV).
Statek zostanie przebudowany na jednostkę typu DSV (diving support vessel - bazowiec prac podwodnych wykonywanych przez nurków) i wyposażony w ROV typu Seaeye Tiger oraz dwa żurawiki LARS (Launch and Recovery System) do wodowania i podejmowania z wody pojazdów typu ROV. Poza podstawowymi swoimi funkcjami, jako bazowca prac podwodnych i nurkowych oraz platforma dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych, GloMar Vantage będzie mógł być zatrudniany do różnorodnych innych prac i zadań.
Mimo, że statek został zakupiony od Fugro przez grupę GloMar, ta ostatnia informowała, że prowadzi rozmowy z Fugro w sprawie ewentualnego wspólnego oferowania statku także na rynku morskich usług geotechnicznych. Statek ma być też promowany na rynku morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind ).
PBS, rel (GloMar)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
GloMar Vantage - charakterystyka podstawowa
typ statku DSV / ROV support / survey vessel
państwo bandery Panama
roku budowy 1982
stocznia Damen, Bergum
przebudowy 2008, 2015/2016
długość całkowita 56,34 m
szerokość 11,78 m
zanurzenie 3,50 m
wysokość boczna 5,00 m
tonaż pojemnościowy brutto 991
moc napędu głównego 1089 kW
prędkość maksymalna 12 w.
prędkość podróżna 10 w.
klasyfikacja RINA