Dzisiaj, tj. 5 lutego do szczecińskiego portu zawinął masowiec Ornak. Statek zacumował przy nabrzeżu Słowackim. W porcie pozostanie do niedzieli, 7 lutego. W tym czasie załaduje ok. 20 tys. ton zboża.
Ornak to jedna z największych jednostek, jakie dotychczas weszły do szczecińskiego portu. Statek to masowiec typu Panamax (jego maksymalne wymiary gabarytowe umożliwiają żeglugę przez Kanał Panamski) mierzy 229 metrów długości i 32 metry szerokości. Został zbudowany w 2010 roku. Na swój pokład może zabrać 80 tysięcy ton ładunku. Pływa we flocie PŻM.
W przypadku przeładunków zbóż miniony 2015 rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zamknął wielkością 1 743,9 tys. ton, co stanowi wzrost wobec 2014 roku o 6,1 %. Warto podkreślić, że w tej grupie towarowej jest to najlepszy wynik od 1981.
W bieżącym roku rozpocznie działalność Szczecin Bulk Terminal. Pod taką nazwą będzie działać duńska firma Copenhagen Merchants Holding dzierżawiąca elewator "Ewa" w szczecińskim porcie. Wielkość rocznego przeładunku ma przekroczyć 350 tys. ton rocznie. Zatem należy spodziewać się znacznego wzrostu przeładunków w tej grupie towarowej.
Stąd dla dalszego funkcjonowania i rozwoju portu ogromne znaczenie ma poprawa warunków nawigacyjnych obejmująca pogłębienie 68 km toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. Umożliwi to zawijanie do portu dużym jednostkom z większą ilością ładunku. Dodatkowym atutem portu z pewnością byłaby żeglowna Odrzańska Droga Wodna, którą mogłyby być transportowane m.in. zboża. Przeprowadzone badania dowiodły, że przy min. III klasie żeglugowej i ok. 250 dniach uprawiania żeglugi w roku, powstaną warunki dla przejęcia przez transport wodny śródlądowy ok. 10 mln ton ładunków rocznie w przewozach w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu w układzie południkowym i ok. 2 mln ton w układzie równoleżnikowym (głównie do/z rejonu Brandenburgii i Berlina).
rel (ZMPSiŚ)
Czytaj też: PŻM-owski 80-tysięcznik zawinie do Szczecina