Stocznie, Statki

Dar Młodzieży powrócił na swoje stałe miejsce przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni - przez ponad dwa miesiące przechodził remont w Stoczni Remontowej "Nauta". Efekty największej od 1982 roku modernizacji wnętrz zostały przedstawione na poniedziałkowej konferencji prasowej przeprowadzonej na jego pokładzie.

Po tym jak w październiku ubiegłego roku uroczyście zakończono sezon morskich praktyk na Darze Młodzieży, na jego pokładzie rozpoczęła się wymiana instalacji elektrycznych i wentylacyjnych oraz zabudowy i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych dla studentów. Dzisiaj, świeżo po pracach stoczniowych, przedstawiono całkowicie zmodernizowane kubryki, przez które przewinęło się od 1982 roku prawie 19 tysięcy studentów Akademii Morskich, uczniów średnich szkół morskich i żeglarzy.

W miejscu czterech 20-osobowych i czterech 10-osobowych znalazło się dwanaście funkcjonalnych kubryków 10-osobowych. Ich wnętrza wyposażono w piętrowe koje i nowe szafki studenckie. Całkowicie wymieniono instalację elektryczną, dołożono dodatkowe gniazdka, dzięki którym studenci nie będą mieli problemu z korzystaniem z popularnych tabletów, czy telefonów komórkowych. Dodatkowo koje wyposażono w indywidualne oświetlenie do czytania.

Firma Uni-Mebel ze Szczecina wykonała projekt przebudowy Kubryków studenckich, biura Intendenta i Starszego Mechanika oraz rejonu Placu Kaszubskiego. Projekt zakładał rozbiórkę 6 istniejących Kubryków oraz odtworzenie w powstałym miejscu 12 nowych, doskonale przystosowanych do warunków panujących na morzu. Armator położył nacisk na wygodę i ergonomię oraz przede wszystkim jakość zastosowanych w remoncie materiałów, zaś kolorystyka pomieszczeń odwołuję się do tradycji na tego typu statkach.

Na progu każdego z Kubryków znajdziemy drzwi pokryte wytrzymałym laminatem w kolorze mebli. Te zaś, zaprojektowane i wyprodukowane przez szczecińską spółkę utrzymane w kolorze ciemnego orzecha doskonale prezentują się na tle jasnych ścian i pozostałych elementów wyposażenia. Każdy z załogantów ma tylko do swojej dyspozycji prywatną szafkę ubraniową i szufladę, co do chwili obecnej nie było na Darze standardem. Dodatkowo w pomieszczeniach znajdziemy charakterystyczne dla żaglowców bakisty, w których można schować i zabezpieczyć przed sztormem przedmioty codziennego użytku. Wygodne i praktyczne koje pozwolą na zasłużony odpoczynek każdemu, młodemu marynarzowi. Podłoga w kolorze złotego teku imitująca naturalne drewno to połączenie nowoczesnej technologii i tradycyjnego wyglądu pokładu żaglowca. Ze względu na krótki termin remontu i jego szeroki zakres było on sporym wyzwaniem.

Na żaglowcu wymieniono także mosiężne bulaje, a dwa z nich przekazano do Klubu Stella Maris w Gdyni, z którym uczelnia współpracuje.

Remont kosztował niemal 3 mln złotych. Środki zostały pokryte z dotacji celowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz środków własnych Akademii Morskiej.

Jak podkreślał Aleksander Gosk z Działu Armatorskiego Akademii Morskiej w Gdyni, redaktor i wieloletni zasłużony publicysta morski, mimo gruntownej przebudowy i modernizacji pomieszczeń mieszkalnych nie zmieni się specyfika marynarskiej służby na żaglowcu, która pozostanie pierwszym morskim sprawdzianem dla przyszłych oficerów floty.

Na spotkaniu nie zabrakło informacji dotyczących nowego sezonu szkoleniowego, który rozpocznie się już 27 stycznia, a zakończy w październiku po 9 miesiącach intensywnej pracy. Żaglowiec wypłynie łącznie w dziewięć rejsów: m.in. do Hamburga - tradycyjnie na urodziny portu, do Holandii i Lizbony, a także weźmie udział w Dniach Morza w Szczecinie.

Partnerami szkoleń i praktyk są: Akademia Morska w Szczecinie oraz średnie szkoły morskie w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu.

Współpracę z Akademią Morską w Gdyni w ramach praktyk studenckich podejmie również Zasadnicza Szkoła Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu. - Po raz pierwszy ci przyszli marynarze "naszych rzek" odbędą praktykę marynarską na Darze Młodzieży - powiedział A. Gosk. - Będzie to jesienny rejs wrzesień - październik - dodał.

Jak dowiedział się Portal Morski, ponownie zaoferowano tygodniowe rejsy dla tych, którzy nie posiadają specjalnych uprawnień, ale pragnęliby wziąć udział w takiej podróży w charakterze załogi. - W tym roku, na początku września rejs odbędzie się po raz pierwszy na trasie Goteborg - Gdynia - powiedział A. Gosk. - W tej chwili, dzięki naborom, które rozpoczęły się styczniu br., zgłosiło się 200 chętnych na 130 miejsc, przez co mamy sporą liczbę kandydatów rezerwowych - dodał.

W rejsie mającym się rozpocząć pod koniec lutego wyremontowana fregata opłynie Europę i po przejściu Gibraltaru zawita na Morze Śródziemne gdzie w stolicy Katalonii, Barcelonie i francuskim Sete uświetni swoja obecnością wiele imprez morskich. Warto dodać, iż szkolić się będą na niej nie tylko studenci Akademii Morskiej w Gdyni lecz również inni młodzi praktykanci szkół morskich z całej Europy. Również załoga nowobudowanego dla algierskiej Marynarki Wojennej żaglowca "El-Mellah" odbędzie tutaj swoje praktyki.

W sumie w sezonie szkoleniowym 2015 szkolenie na żaglowcu przeszło 1260 osób, w tym: 550 studentów Akademii Morskiej w Gdyni 130 studentów Akademii Morskiej w Szczecinie 320 uczniów średnich szkół morskich z Gdańska, Szczecina i Świnoujścia 130 studentów akademii Morskiej z Antwerpii 70 żeglarzy i 60 lekarzy-kardiologów.

Dar Młodzieży:

Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11. 1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w) / maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

AL, rel (Akademia Morska w Gdyni, Uni-Mebel)

Fot.: A. Latarska

-8 Odmiana czy zamiatanie pod dywan ?
Tyle lat wszyscy narzekali, że koje nie mają kurtyn... dalej nie mają kurtyn...

To doskonale obrazuje jak armator podszedł do specyfikacji remontu i tej rzekomej "odmiany"...

Żenada, farsa i materiał do niezłej kontroli
19 styczeń 2016 : 07:02 Cpt_Roberto | Zgłoś
+6 mnie się podoba
Byłem na Darze 6 miesięcy w dwóch rejsach i kurtyny nie były potrzebne.
Jak kubryki były po 20 osób był trochę gwarno ale miało to swój urok. Jak ktoś byk dobrze zgoniony po robocie to i tak się wyspał.

Widać ze, akademia cały czas inwestuje w statek i go rozwija.
19 styczeń 2016 : 18:35 Pawelll | Zgłoś
+3 1978
Dla mnie najlepszym wspomnienien bylo spanie w hamaku 77 dni rejsy Daru Pomorza.
20 styczeń 2016 : 14:11 Zbyniek | Zgłoś
0 Dar Mlodzieży
Dla kogo szkolimy oficerów floty handlowej skoro tej floty mamy bardzo malutko ? Pytałem kilka dni temu o ilość statków, odpowiedzi nie otrzymałem. Szkolimy dla zagranicznych armatorów, tak myślę, bo nie mam takiej ilości statków, które by zapewniły pracę kończącym naukę studentom. Ma to sens ?
15 marzec 2016 : 09:17 edmund | Zgłoś
+2 Dar.
Oczywiście że ma sens. Nasi oficerowie cenieni są na całym świecie, a pieniądze tam zarobione przywożą do kraju.
15 marzec 2016 : 12:27 Romuald. | Zgłoś
+2 Do Edmunda
Akademie i szkoły morskie szkola nas po to by eksportować nasza wiedzę i umiejętności do zagranicznych armatorow a my wtedy już przywozimy na czysto gotówkę do kraju. Zasilamy skarb państwa budując tu domy kupując samochody czy choć by codziennie jedzenie dlatego opłaca się nas szkolić.
15 marzec 2016 : 11:32 Józef | Zgłoś
0 Dar Młodzieży
Dar młodzieży, czyli jak przeżyć w 20 osobowym kubryku bez jakiejkolwiek wentylacji, żywiąc się resztkami resztek i psującym się chlebem. Cieśniąc się niemiłosiernie w 120 osób i więcej na statku, który nie jest przystosowany do takiej ilości osób z zaledwie kilkudziesięcioma szafkami. Gdyby nie świetna załoga ten statek byłby pływającą katastrofą.
15 marzec 2016 : 11:54 Absolwent AM | Zgłoś
0 Do absolwenta
A czegoś Ty chłopie oczekiwał - luksusów i wygód jak na wycieczkowcu? Ci z woja na przykład na podwodniakach mają jeszcze gorzej i nie narzekają a jaśnie oświecony wilk morski absolwent płacze, jakie to złe jedzenie musiał wcinać - dobre :) Jak bujało przy sztormie to też płakałeś?
15 marzec 2016 : 15:45 Kajuta | Zgłoś
0 Ci z woja
Ci z MW śpią na lądzie. Wyjście w morze to rzadkość. Pozdrawiam.
15 marzec 2016 : 17:10 Marek. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter