Łatwo dostępny metanol ma "historyczną szansę", aby stać się opłacalną, ekologiczną alternatywą dla innych paliw żeglugowych - podano w raporcie opublikowanym przez firmę badawczą FCBI Energy.
Ma to szczególne znaczenie, ponieważ na przemyśle morskim spoczywa presja redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Raport autorstwa profesor Karin Andersson ze szwedzkiego Chalmers University, która zajmuje się morskimi systemami energetycznymi, miał na celu zbadanie wykorzystania metanolu jako alternatywnego paliwa dla oleju napędowego i skroplonego gazu ziemnego.
Metanol jest paliwem o niskiej emisji spalin, który jest czasem pomijany w dyskusjach politycznych i przemyśle, pomimo wielu cech, które czynią go atrakcyjnym paliwem dla statków - zaznaczono w raporcie.
Metanol oprócz tego, że spełnia najsurowsze, międzynarodowe normy emisji, jest także szeroko dostępny, w 100% odnawialny i wymaga tylko drobnych zmian w istniejącej infrastrukturze pobierania paliw. Ponadto, metanol jest biodegradowalny, a więc skutki wycieku do środowiska naturalnego są niskie. W raporcie podkreślono, że w odróżnieniu od LNG, metanol, jako ciecz, nie wymaga kosztownych urządzeń.
Prezes Methanol Institute - Geregory Dolan komentuje: "Metanol - tradycyjnie jeden z najczęściej przewożonych towarów chemicznych na świecie - ma teraz historyczną szansę, aby przejść z ładunków do bunkrów. Zgodnie z raportem, stosowanie metanolu jako paliwa żeglugowego jest dla przewoźników i portów przystępną opcją, zgodną z zaostrzonymi wymogami w zakresie emisji. Wytwarza się go z wielu surowców - w tym odnawialnych. Metanol to droga do zrównoważonej żeglugi morskiej".
Na początku tego roku, Stena Line dostosowała duży statek typu ro-pax Stena Germanica do zasilania metanolem. Tym samym jest to pierwszy statek handlowy na świecie, na którym dokonano tego rodzaju konwersji silnika. Trwała ona zaledwie sześć tygodni i odbyła się w Stoczni Remontowej w Gdańsku. Oczekuje się, że rozwiązanie to pozwoli ograniczyć emisję siarki o około 99%, azotu o 60%, a dwutlenku węgla o 25% w porównaniu do paliwa tradycyjnego.
Prezes Stena Line - Carl-Johan Hagman zauważa, że obsługa cieczy, jaką jest metanol, ma wyraźną przewagę nad gazem lub paliwami kriogenicznymi, związaną z przechowywaniem i tankowaniem paliwa. Hagman dodaje, że wierzy w to, że raport przyczyni się do podniesienia świadomości na temat tego paliwa żeglugowego i posłuży jako istotne źródło faktów dla każdego, kto szuka bardziej ekologicznych rozwiązań.
promy24.com
Czytaj też: Stena Germanica szykuje się na kolejną konwersję