Dzisiaj, tj. w piątek, 11 grudnia do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynął pierwszy metanowiec ze skroplonym gazem ziemnym. Dostarczył surowiec niezbędny do uruchomienia instalacji - rozruchu poszczególnych elementów systemu, w tym testy wieży wydmuchów.
Morski gigant o nazwie Al Nuaman (pojemność 216 tys. metrów sześć., szerokość 50 m i długość aż 315 m) wyruszył z Kataru 20 listopada br. Do Świnoujścia dotarł z około 210 tys. m sześciennych LNG.
W związku z zawinięciem metanowca odbyło się także krótkie, oficjalne spotkanie, transmitowane przez Polskie LNG, w których uczestniczyli przedstawiciele spółek zaangażowanych w realizację projektu wraz z przedstawicielami rządu RP: m.in. Jan Chadam - Prezes Zarządu spółki Polskie LNG S.A., dyrektor generalny Qatargas Sheikh Khalid Bin Khalifa Al-Thani, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister skarbu państwa Henryk Baranowski.
- Pierwsza dostawa LNG w Świnoujściu to symboliczny moment dla polskiej ekonomii - powiedział Jan Chadam, Prezes Zarządu spółki Polskie LNG. - To proces inwestycyjny, który stanowić będzie ogromne wyzwanie, ale także szansę i miejsce pracy dla wielu profesjonalistów zaangażowanych w projekt.
- Rozpoczynamy dzisiaj nowy etap w bezpieczeństwie energetycznym naszego kraju - powiedział minister Gróbarczyk. - Mamy nadzieję, że proces, do którego zmierzaliśmy przez wiele lat, zakończy się pozytywnie - dodał.
Głos zabrał także wiceminister skarbu państwa Henryk Baranowski, który w swojej wypowiedzi zaznaczył, że oddanie terminalu do użytku zmienia pozycję Polski na energetycznej mapie Europy, a tym samym przybliża ją do niezależności.
Na koniec spotkania głos zabrał dyrektor generalny Qatargas - Sheikh Khalid Bin Khalifa Al-Thani.
- To dla nas niezwykle satysfakcjonujące, że w tym symbolicznym momencie dla Polski udział bierze właśnie Qatargas - powiedział. - Wyrażamy nadzieję, że ta współpraca przyczyni się do rozwoju gospodarczego Polski i m.in. krajów bałtyckich.
Khalifa Al-Thani przyznał także, że to wspaniała okoliczność dla Qatargas, ponieważ Świnoujście jest 17. miejscem, w które zaangażowała się spółka od 1997 roku.
Czytaj też: Wiemy, który gazowiec LNG przypłynie do Świnoujścia jako pierwszy | Metanowiec Al Nuaman w drodze z Kataru do Polski | W piątek do Świnoujścia dotrze pierwszy metanowiec ze skroplonym gazem ziemnym - Al Nuaman
Gaz z pierwszej dostawy posłuży do testów w warunkach rzeczywistych - rozruchu technologicznego, w skład którego wchodzą m.in. takie procesy, jak schłodzenie, stabilizacja pracy instalacji czy przeprowadzenie ruchu próbnego całego terminalu. Jak informował dzisiaj Jan Chadam, druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na pozostałe próby eksploatacyjne, odbędzie się najprawdopodobniej w lutym 2016 roku.
Terminal do odbioru LNG w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w naszym kraju.
Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo-Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie.
______
Zachęcamy do obserwowania profili Portalu Morskiego na portalach społecznościowych Facebook (https://www.facebook.com/PortalMorski/) i Twitter (http://www.twitter.com/PortalMorski), gdzie można znaleźć dodatkowe, inne ujęcia statku.
AL, rel (Polskie LNG)
Właścicielami gazowców powinien być PŻM (kiedyś był POLTANK) lub PLO (wiem futurologia;) albo inny nowy polski armator działający we współpracy z PGNiG, Lotosem czy innym Orlenem... Rozwój technologiczny państwa, zwiększenie zatrudnienia w przemyśle stoczniowym, zwiększenie zatrudnienia na polskich statkach, opłaty transportowe, opłaty portowe, podatki, remonty, usługi agencyjne, około-żeglugowe to czysty zysk dla państwa i polskiego podatnika.
Trudne ale wykonalne! Tylko wymaga dalekowzrocznej polityki I PRZYWRÓCENIA edukacji morskiej całego społeczeństwa.. . Ale zamiast programu i transmisji z otwarcia w stacjach telewizji ogólnopolskiej dziennikarski bełkot o trybunale...:/
Pozdrawiam
Natomiast jest inna możliwość - Qatar Gas (a właściwie Nakilat) eksploatuje gazowce Q-Flex (i Q-Max) w spółkach z udziałem innych armatorów, głównie z krajów do których gaz sprzedaje. Wejście np. PŻM do takiej spółki (jeśli będą jeszcze budowali Q-Flexy, bo już obecnie jest ich chyba za dużo) to bardzo rozsądne rozwiązanie.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.