We wtorek, 24 listopada 2015 roku, w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA miała miejsce uroczystość nadania imienia oraz chrztu pierwszego z trzech, nowoczesnych, pasażersko-samochodowych promów zamówionych przez armatora kanadyjskiego.
Dzień wcześniej statek został zwodowany przez zanurzenie doku pływającego, na który przesunięto uprzednio prom ze stanowiska montażu kadłubów.
Współpraca z armatorem BC Ferries rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku podpisaniem kontraktu na budowę trzech jednostek z napędem gazowym. Nowe promy zajmą we flocie kanadyjskiego armatora miejsce wycofywanych z użytku blisko 50-letnich jednostek. Będą to pierwsze, w składającej się na chwilę obecną z 36 jednostek, flocie, promy wykorzystujące silniki dual fuel, które umożliwiają pracę zarówno w trybie diesel, jak i LNG.
Wszystkie trzy promy będą mogły jednorazowo zabierać na pokład 600 pasażerów oraz 145 samochodów. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, nowe promy znacznie zwiększą możliwości transportowe armatora zapewniając równocześnie wysoki stopień bezpieczeństwa pasażerów.
W uroczystości udział wzięli liczni przedstawiciele władz armatora z Kanady. Tradycyjną butelkę szampana o burtę statku rozbiła Matka Chrzestna - Margaret McDonagh, długoletnia pracownica (chief steward) firmy będącej właścicielem zamówionych promów.
Nazwa statku - Salish Orca wybrana została w wyniku rozstrzygnięcia konkursu. Ma ona uhonorować przyszłych użytkowników promu - mieszkańców wybrzeża Salish wskazując równocześnie rejon eksploatacji - Morze Salish.
rel, PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: BC Ferries
Główne parametry statku:
długość całkowita 107,20 m
długość między pionami ok. 103,20 m
szerokość konstrukcyjna 23,50 m
szerokość maks. 24,00 m
wysokość do pokładu głównego - 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne ok. 4,65 m
maks. prędkość eksploatacyjna 15,5 węzła
liczba miejsc pasażerskich i dla załogi 600
miejsca siedzące w pomieszczeniach pasażerskich 480
ładowność samochodów osobowych 145
ładowność alternatywna 650 t (np. 4 trailery + 10 ciężarówek +100 samochodów osobowych)
pojemność zbiornika na paliwo LNG ok. 130 m3
pojemność zbiornika na paliwo diesel ok. 37 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną ok. 15 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką techniczną ok. 15 m3
notacja klasy: LR +100 A1 Passanger and Vehickle Ferry, "Strait of Georgia Service" +LMC, GF, CCS, Environmental Protection: ECO, A, GW, NOx2, P, R, DIST, Sox, Descriptive note: IHM/Green Passport, PCAC (33)
Dual Fuel LNG and MDO diesel electric propulsion:
moc silników napędu głównego 3 x 1480 kW
zespoły prądotwórcze 3 x 1420 kW, 600 V, 60 Hz
silniki elektryczne pędników 3 x ok. 1500 kW
dwuśrubowe pędniki azymutalne 2 x ok. 1400 kW
awaryjny zespół prądotwórczy 1 x 300kW, 600 V, 60 Hz
A co z platformą FPF1???? idzie na zlom, czy jak? tam zupełnie już nic nie jest zrobione dobrze.... Taki marketing robią, jacy są boscy, a teraz wiadomo, za 800.000 euro to mozna mówić, że dali nam z estoni promy bo jesteśmy najlepsi ::)) aLe w dawaniu łapóffff!!!!!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.