Coraz bliżej konwersji zbiornikowca wahadłowego Hanne Knutsen, który w Gdańsku zyska funkcję FSO (ang. Floating, Storage and Offload Unit)- jednostki do magazynowania i wstępnego przetwarzania ropy odbieranej z platform wiertniczych na polu naftowym Martin Linge. Statek aktualnie znajduje się na redzie gdańskiego portu i prawdopodobnie zawinie jutro, tj. w środę, 30 września.
Stocznia Remontowa SA do przebudowy statku w ramach projektu znanego jako Martin Linge FSO Project przygotowuje się już od kilku miesięcy. Specjalny zespół współpracuje zarówno z firmami Knutsen (armatorem statku), Total (developerem i operatorem pola Martin Linge), jak i rumuńskim biurem projektowym Icepronav Engineering SRL z Galati. Kontrakt na jego przebudowę podpisano 10 marca 2014 roku, a w lipcu przyszłego roku ma planowo zakończyć się jej realizacja.
Na metamorfozę statku składać się będą między innymi: podział zbiorników ładunkowych, montaż instalacji rurociągowych, montaż nowych systemów elektrycznych i elektronicznych, montaż systemu wyładunku na rufie czy wymiana pokładu śmigłowcowego.
Bardzo ważną częścią zadań wynikających z przebudowy była maksymalna prefabrykacja różnych konstrukcji, gotowych do instalacji bezpośrednio po przybyciu statku. Początkiem tego procesu było palenie blach, które miało miejsce w kwietniu br. w Remontowej SA.
Złoże Martin Linge w norweskiej części Morza Północnego eksploatowane jest przez konsorcjum firm Total E&P Norge AS (51%), Petoro AS (30%), oraz Statoil Petroleum AS (19%). Po transformacji jednostka FSO będzie czarterowana przez firmę Total E&P Norge AS przez okres 8 lat z opcją przedłużenia o kolejne 4 lata.
FSO będzie miało możliwość zasilania prądem pochodzącym z lądu, z tego względu cały projekt będzie bardziej przyjazny dla środowiska. Także planowane jest, aby sterowanie FSO mogło się odbywać zarówno z lądu, jak i z pobliskiej platformy wydobywczej.
AL, PBS, rel (Forum Okrętowe, Remontowa SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.