3 lipca w Zakładzie Stoczni Remontowej Nauta zostały zwodowane dwa częściowo wyposażone sejnery do połowu ryb. Obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1, tym samym po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie.
Operacja wodowania została podzielona na dwie części. W pierwszej kolejności, o godzinie 9:30 został zwodowany sejner Don Ole. Kilka godzin później wydana została komenda do wodowania jednostki Ruth.
Pierwszy z wodowanych sejnerów – Don Ole to jednostka do połowu ryb, zamówiona przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator - Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie. Don Ole ma ponad 60 m długości , 12.6 m szerokości oraz 5.5 m zanurzenie. Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i przekładnię redukcyjną. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.
W godzinach popołudniowych został zwodowany drugi sejner – Ruth, który powstał na zlecenie Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 88,0 m długości, 16,2 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W zeszłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki – Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską. Wyposażony jest także w wysokoprężny silnik napędu głównego oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.
Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, Nauta skutecznie konkuruje na tym rynku. Kolejne jednostki będziemy przekazywać armatorom w roku 2015 i 2016 – powiedział Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta.
Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Statki tego typu, w celu lepszego poszukiwania ryb, są wyposażone w rożnego rodzaju typy urządzeń elektronicznych takich jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci. Siłownie tych statków cechuje się duża moc i elastyczny układ, który zapełnia nie tylko szybkie dotarcie statku do ławicy ryb, ale jednoczenie moc różnym urządzeniom pokładowym i specjalistycznym, takim jak windy trałowe, dźwigi oraz inne urządzenia rybołówcze na statku.
Dane techniczne Don Ole:
Długość całkowita: 60,5 m
Długość pomiędzy pionami: 53,35 m
Szerokość: 12,6 m
Zanurzenie: 8,0 m
Dane techniczne Ruth:
Długość całkowita 88 m
Szerokość 16,2 m
Zanurzenie 9,2 m
AL, rel (Nauta)
- - - - -
należy podkreślić, że błędne lub nieścisłe określenia, jak "dwubiegowa skrzynia biegów" to określenia, które nie powstały w pracy redakcyjnej, a pochodzą ze, zdawałoby się - wiarygodnego, źródła, czyli z _oficjalnej informacji ze stoczni_;
tam też proszę kierować pretensje i uwagi...
([link usunięty])
- - - - -
teksty z "rel" w podpisie są albo w znacznej mierze oparte na gotowych materiałach "z pierwszej ręki" (np. informacjach / komunikatach "dla mediów" rozsyłanych do redakcji) albo są ich przedrukami w całości; za poprawność merytoryczną tych (oficjalnych informacji z firm) odpowiadają firmy, które są żródłem tych informacji.
- - - - -
należy podkreślić, że błędne lub nieścisłe określenia, jak "dwubiegowa skrzynia biegów" to określenia, które nie powstały w pracy redakcyjnej, a pochodzą ze, zdawałoby się - wiarygodnego, źródła, czyli z _oficjalnej informacji ze stoczni_;
tam też proszę kierować pretensje i uwagi...
([link usunięty])
- - - - -
teksty z "rel" w podpisie są albo w znacznej mierze oparte na gotowych materiałach "z pierwszej ręki" (np. informacjach / komunikatach "dla mediów" rozsyłanych do redakcji) albo są ich przedrukami w całości; za poprawność merytoryczną tych (oficjalnych informacji z firm) odpowiadają firmy, które są żródłem tych informacji.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.