W piątek rano do nabrzeża Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego przybił MSC Charleston – największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Mierzący ponad 320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni.
MSC Charleston, zbudowany w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries, ma pojemność prawie 8100 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, dotychczasowy rekordzista, również obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5762 TEU. Jednocześnie, statek o długości 324 m i szerokości 42 m jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.
MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy i pozostanie w porcie przez około dobę. W tym czasie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek uda się w dalszy rejs do Antwerpii.
- Wizyta tak dużego kontenerowca to kolejny dowód na to, że pomimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków pełnomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.
Planowana na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługę statków o pojemności do 12-13 tys. TEU – a więc takich, które stanowią trzon współczesnej floty kontenerowców pełnomorskich.
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia obecnie 300 pracowników i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w dobrej kondycji finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT ustanawia korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. BCT obsługuje zdecydowaną większość ładunków skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce.
rel (BCT)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.