Stocznie, Statki

Polski przemysł stoczniowy dynamicznie się rozwija. Prywatne firmy są w świetnej kondycji, mają pełny portfel zamówień i z powodzeniem konkurują z gigantami z krajów skandynawskich. Branża wstępnie szacuje, że tegoroczny wzrost może sięgnąć nawet 10 proc.

– Polska jest jednym z krajów, który ma stosunkowo duży jak na warunki europejskie potencjał związany z produkcją okrętową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA. – To tyczy się różnych sektorów, zarówno produkcji w pełni wyposażonych, nowoczesnych statków różnego typu, jak i prac remontowych, przebudów, realizacji różnego rodzaju skomplikowanych projektów związanych z branżą okrętową bądź branżą wydobywczą, która realizuje swoje zadania na morzu.

Dla branży okrętowej pewnym problemem jest sytuacja na rynku ropy. Branża wydobywcza należy bowiem do ważniejszych klientów polskich stoczni. To w stoczniach powstają nowe tankowce i platformy wiertnicze. Polski przemysł specjalizuje się jednak w wielu typach statków i to pozwala mu dywersyfikować ryzyko.

– Remontowa Shipbuilding oprócz jednostek pływających dla przemysłu wydobywczego produkuje także jednostki o przeznaczeniu pasażersko-samochodowym czy wyspecjalizowane statki towarowe, które służą do dostarczania różnego rodzaju produktów np. w rejony arktyczne. Te kierunki rozwoju gospodarki światowej, które mają bezpośredni związek z morzem, dyktują nam kierunki rozwoju – podkreśla Andrzej Wojtkiewicz.

Do Związku Pracodawców Forum Okrętowego należy pięć stoczni oraz prawie 50 firm produkujących na ich potrzeby wyposażenie do nowych statków. Jak podkreśla Jerzy Czuczman, dyrektor biura związku, mimo spowolnienia w sektorze oil and gas, który jest ściśle powiązany z branżą okrętową, firmy świetnie sobie radzą. Przede wszystkim szukają dla siebie miejsca na innych rynkach.

– Najsilniejszą stroną sektora, patrząc przez pryzmat globalnej konkurencji, jest to, że udało nam się znaleźć swoje nisze rynkowe. Jesteśmy bardzo dobrzy w ekologicznych napędach, napędach LNG. Niedawno powstał prom Samsø, pierwszy w Europie z takim napędem – wodowany, w całości polski projekt, polska myśl techniczna i polskie wykonanie w stoczni Remontowa Shipbuilding – mówi Jerzy Czuczman.

Czuczman ocenia, że w tym roku można się spodziewać dynamiki od kilku do nawet 10 proc. Jak podkreśla, branża z optymizmem mówi o swoich perspektywach, tym bardziej że portfel zamówień jest pełny.

– Polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie i piąty na świecie. To są coraz nowocześniejsze podmioty. Szczególnie polskie stocznie prywatne są konkurencyjne na rynku światowym, robią coraz bardziej skomplikowane statki o coraz większej wartości dodanej – mówi Przemysław Roth, członek zarządu Rolls-Royce w Polsce.

Jak podkreśla, polskie firmy są coraz bardziej profesjonalnymi partnerami dla zagranicznych koncernów.

– Bardzo zwracamy uwagę na zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Bardzo ważne jest dla nas to, żeby firma, która z nami pracuje, dotrzymywała takich zasad, a polskie stocznie w tym względzie są na coraz wyższym poziomie – wyjaśnia Roth.

Jak podkreśla, polski przemysł nie konkuruje dziś z zakładami dalekowschodnimi, np. chińskimi czy koreańskimi, których główną przewagą jest niski koszt.

– Natomiast Polska jest specjalistą światowej klasy w zakresie statków specjalistycznych i tutaj perspektywy są bardzo dobre – uważa członek zarządu Rolls-Royce Polska. – Jeszcze nie tak dawno nikt by sobie nie wyobrażał, że duża platforma mogłaby pójść do całkowitego remontu do polskiej stoczni, nikt by sobie nie wyobrażał, że statki PSV [zaopatrzenie górnictwa morskiego – red.] byłyby budowane w polskich stoczniach, oraz elementy wyposażenia np. statków do odwiertów podwodnych. Te wszystkie elementy, systemy czy podsystemy są produkowane dzisiaj w Polsce.

28 maja br. w siedzibie kancelarii K&L Gates w Warszawie odbyło się posiedzenie Rady Związku Pracodawców Forum Okrętowe połączone z konferencją prasową, w której uczestniczyli członkowie FO oraz przedstawiciele sektora bankowego.

Newseria 

0 dyrdymały
A jak owa świetna kondycja prywatnego przemysłu stoczniowego przekłada się na korzyści dla budżetu państwa?Wysokie miejsce w światowym rankingu owszem cieszy,ale czy są z tego konkretne wymierne profity dla Polski,oprócz sławy i chwały?
03 czerwiec 2015 : 06:41 asap | Zgłoś
+3 Korzyści dla budżetu państwa
to dziesiątki milionów złotych podatku CIT oraz innych danin odprowadzanych każdego roku przez zdrowe firmy (jest parę takich), które działają normalnie i tak samo płacą podatki.
03 czerwiec 2015 : 07:54 Steff | Zgłoś
-2 do(-1)
Rozumiem,że stawianie pytania''czy to się budżetowi opłaci?"jest nie na miejscu,skoro piszą ,że w Europie i na świecie chwalą nas ,to już o nic pytać nie wypada..Pochwały są ważniejsze od pieniędzy?
03 czerwiec 2015 : 10:09 asap | Zgłoś
-2 ...
Miejsca pracy dla ludzi, pieniądze dla pracowników którzy je potem wydają:) pozdrawiam narzekających
12 czerwiec 2015 : 18:20 Janekk | Zgłoś
+15 co za bzdury
Jesteśmy dobrzy w przemyśle stoczniowym bo w wielu firmach pracownicy pracują na śmieciówkach za 3-4 euro na godzinę i to jest nasza przewaga. Technologicznie jesteśmy w średniowieczu w większości małych stoczni spawamy kadłuby, które następnie są wyposażane za granicą taka jest prawda.
03 czerwiec 2015 : 06:55 Rolss | Zgłoś
+15 Naciągacze nauta
Gdzie sobie radzą, nauta wykańcza podwykonawców, Wittek tylko patrzy komu ile nie podpisać na protokole. Sami mają niezły bałagan, ale jak przychodzi co do czego to wszystko twoja wina i płacimy tylko np. 50%..... uśmiac się można. Najlepiej dla nich nic nie robić. A jak juz, to nagrywać wszystkie rozmowy i pisać maile. W sądzie pomoże. Niedługo kooperantami nauty zostaną tylko jej spółki, oczywiście "najtańsze" :):):)
03 czerwiec 2015 : 18:42 znawca tematu | Zgłoś
-10 tylko zapomniałeś
jeżeli ma się emerytów i rencitów nie znających roboty i wykonuje się prace po termienie , to kto ma za to zapłacić. Oczywiscie że twoja marna firemka 3 osobowa
04 czerwiec 2015 : 16:00 ar | Zgłoś
+3 trzeba mieć farta
Zapewne mieszkańcy miasta są bardzo zadowoleni,że w u nich działają zdrowe prywatne firmy odprowadzające podatki,bo skutkuje to dla mieszkańców niskimi podatkami od nieruchomości,a może wogóle nie płacą podatków i nie wnoszą innych oplat komunalnych,bo śą z nich zwolnieni.Zdrowo zazdroszczę i gratuluję.A w mojej gminie firmy tylko się chwalą osiągnięciami,a podatki coraz wyższe.
04 czerwiec 2015 : 12:29 asap | Zgłoś
+16 Cytuje z tekstu
Polski przemysł stoczniowy jest drugi w Europie i piąty na świecie ,co za bezczelne kłamstwo i propaganda Zacznijmy od świata Korea Pd ,Japonia ,Chiny, Indie ,Wietnam ,Singapur, Brazylia czyli już d...a z prawdą w tekście ,dalej Europa Niemcy ,Rumunia ,Włochy ,Chorwacja i znów d..a z prawdą w tekście .Tyle kłamstw i propagandy nie spodziewał bym się na w miarę fachowym portalu .Wszystkie państwa ,które wymieniłem mają większą produkcje okrętową od polski . powyższy tekst jest bardzo kłamliwy i służy najprawdopodobniej rządowej propagandzie dla ratowania ich poczynań w stosunku do zlikwidowanych stoczni aby uwiarygodnić rząd PO w oczach społeczeństwa .
04 czerwiec 2015 : 15:33 taka prawda | Zgłoś
+14 dyrdymały!!!!!
1/Korea Płdn.-137596000 GT , liczba statków 2303 udział w prod.świata-37,45%
2/Chiny-123961000GT,liczba staków-3999,udział w prod świata-33.7%
3/Japonia-63641000G,liczba statków-1607,udział w prod świata-17,3%
4/Filipiny-5919GT,liczba statków-117,udzial w prod świata-1,6%
5/Wietnam-4296 GT,liczba statków-952,udzial w prod świata-1,2%
wg..Shipbuilders' Association of Japan na koniec 2008 r.Czyżby polski prywatny przemysł stoczniowy dokonał tygrysiego skoku w produkcji i w 2015 prześcignęliśmy Wietnam.?
04 czerwiec 2015 : 17:47 asap | Zgłoś
+11 wszystko się zgadza gdzie Wietnam gdzie Polska
tak bezczelnego i kłamliwego tekstu już dawno na tym portalu nie było ,że mamy 5-te miejsce na świecie ,najprawdopodobniej te wypociny napisał jakiś zwolennik z PO .
04 czerwiec 2015 : 21:16 taka prawda | Zgłoś
+11 dyrdymały
Dobrym wstępem do w/w artykułu będą słowa,,poprzez rowy i parowy pędzi kuter torpedowy''
05 czerwiec 2015 : 06:33 asap | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter