Stocznie, Statki

Spółka Aluship Technology, znany producent aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore zlokalizowana na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, jest w trakcie realizacji zamówień dla dwóch różnych kontrahentów: stoczni Oceanco w Holandii oraz grupy Apply Leirvik w Norwegii.

Pierwsze z nich dotyczy nadbudówki o wadze około 187 ton, która zostanie zainstalowana na megajachcie projektu Y715 (holenderska stocznia Oceanco jest wieloletnim klientem Aluship Technology - ostatnią konstrukcję, realizowaną w Gdańsku, zainstalowano na 110-metrowym megajachcie, o numerze budowy &714, zwodowanym niecały miesiąc temu). 

- Aktualnie realizowana nadbudówka zostanie przekazana Oceanco 9 maja - mówi Krzysztof Krajewski, Project Manager Aluship Technology. - Natomiast jej montaż odbędzie się 21 maja już w Holandii - dodaje. 

Jak udało nam się ustalić, jacht zostanie przekazany przez stocznię pod koniec 2016 roku, ale konkretna data nie jest jeszcze znana. 

Czytaj też: Norweski Statek Roku 2014 z kadłubem i częścią projektu z Polski

Drugim realizowanym aktualnie zamówieniem jest prawie 200-tonowa część modułu mieszkalnego na platformę Gina Krog. Moduł trafi do norweskiej grupy Apply Leirvik, której klientem jest koreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). 

Co ciekawe, głównym właścicielem platformy (i deweloperem pola naftowego) Gina Krog  jest Statoil, ale udziały w tym projekcie wydobywczym ma też polska firma PGNiG. Początkowo platforma nosiła nazwę Gudrun. Jednak ostatecznie zmieniono ją na nazwę pola naftowego, na którym jest zlokalizowana - Gina Krog. 

Moduł zostanie dostarczony 8 czerwca br. 

Pole naftowe i złoża Gina Krog

Pole naftowo-gazowe Gina Krog zlokalizowane jest w blokach 15/5 i 15/6 licencji wydobywczych PL 303, 048, 029 i 029B w norweskim sektorze Morza Północnego. Znajduje się ok. 30 km od platformy Sleipner, pod akwenem o głębokości ok. 110 m. Pierwsze wydobycie z pola, w którego przygotowanie i zagospodarowanie zainwestowano ok. 5 mld USD, spodziewana jest na początku roku 2017. Samo złoże znajduje się na głębokości ok. 3700 m i ze względu na charakterystykę będzie trudne w eksploatacji, a zwłaszcza w przygotowaniu wydobycia, ale oferuje wydobywalne rezerwy na poziomie 225 mln baryłek energetycznego odpowiednika ropy.

Złoże Gina Krog będzie eksploatowane z wykorzystaniem nowej, 20-odwiertowej platformy posadowionej (stałej) o konstrukcji kratownicowo-płaszczowej, zaprojektowanej do osiągania wydajności rzędu 10 000 m³/dobę ropy naftowej i 9 000 000 m³/dobę gazu. Ustabilizowana ropa będzie składowana na FSO ("pływającym magazynie"), z którego będzie ekspediowana do rafinerii zbiornikowcami wahadłowymi (shuttle tankers).

Gaz "bogaty" (rich gas, "mokry") będzie przetwarzany na platformie Sleipner A, a gaz "suchy" (sales gas, gaz "komercyjny" - metan) będzie wysyłany na rynki w Wielkiej Brytanii i innych krajach UE rurociągiem Gassled. Kondensat będzie kierowany, przez platformę Sleipner R  do Karsto, gdzie osiągane będą z niego produkty NGL (płynne frakcje gazu ziemnego - etan, propan, butan, pentan i inne).

Udziały w złożu Gina Krog (w wysokości 8 %) ma należąca do PGNiG firma PGNiG Upstream Int. Pozostali udziałowcy to Statoil (58,7 %), Total (30,0 %) i Det Norske (3,0 %).

Aluship Technology

Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki i hali produkcyjnej o powierzchni 10.000 m2 z nowoczesną zrobotyzowaną linią produkcji sekcji płaskich o szerokości do 12,5m, pozwalającą na spawanie płatów blachy aluminiowej z pełnym przetopem jedynie z jednej strony. Powoduje to unikatowość w skali europejskiej.
W skład załogi wchodzi około 170 osób, która jest w stanie wyprodukować do 200 ton spawanych konstrukcji z ekstrudowanego aluminium.

Poniżej prezentujemy materiał video z montażu modułu mieszkalnego w Aluship Techcnology na platformę Gina Krog.

A. Latarska, rel (Aluship Technology, PGNiG)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter