W środę, 25 marca, w stoczni Crist SA odbyło się symboliczne położenie stępki pod budowę jednostki NB 105, czyli samopodnośnej barki konstrukcyjnej (heavy lift jack-up barge).
Przypomnijmy, że stocznia Crist SA podpisała umowę na budowę samopodnośnej jednostki pływającej, klasyfikowanej jako barka, mającej służyć pracom budowlanym na drodze morskiej u brzegu wyspy Reunion koło Madagaskaru, w listopadzie ubiegłego roku.
Nowa jednostka zamówiona została w stoczni Crist przez konsorcjum czterech firm francuskich, m.in. z udziałem koncernu budowlanego Vinci i firmy Bouygues Construction. Formanie armatorem jednostki będzie Bouygues Travaux Publics SA. Barka przekazana zostanie odbiorcy jako w pełni wyposażona.
Barka posiadać ma własny napęd, ale służący głównie do pozycjonowania i do przemieszczania się na niewielkie odległości (przy dłuższych podróżach byłby nie efektywny) i podstawowy system pozycjonowania dynamicznego (DP1). Barka zdolna będzie do żeglugi ograniczonej, w rejonach przybrzeżnych.
Barka posiadać będzie osiem nóg i wyposażona będzie w system dźwignicowy składający się z dwóch suwnic o unosie 2500 ton każda. Barka będzie dowoziła na miejsce budowy i instalowała m.in. pylony estakady o masie jednostkowej po 4,5 tys. ton. Służyć będzie do budowy estakady z dwupasmową autostradą o długości 5,4 km mającej zastąpić biegnącą nad brzegiem morza, u stóp urwistego klifu, ulegającą obecnie uszkodzeniom od fal w czasie tropikalnych sztormów i zagrożoną osunięciami skał, drogę. Więcej informacji o tym projekcie - w naszym wcześniejszym materiale:
Czytaj także: Nowy kontrakt stoczni Crist SA
Kontrakt dot. barki mającej służyć budowie "morskiej autostrady" jest obecnie prawdopodobnie jedynym kontraktem stoczni Crist na budowę w pełni wyposażonej jednostki pływającej. Stocznia Crist zajmuje się w szerokim zakresie budową różnorodnych konstrukcji stalowych, częściowo wyposażonych kadłubów statków oraz sekcji i bloków okrętowych dla stoczni zagranicznych.
SeaMedia
Rys.: Crist
Samopodnośna barka konstrukcyjna - charakterystyka podstawowa
długość 106,50 m
szerokość 49,00 m
4 silniki napędu głównego (napęd diesel electric)
4 pędniki
wciągarki z automatycznym naciągiem pracujące w systemie DP1
system jack-up (8 nóg)
dwie suwnice (każda o udźwigu 2 500 ton)
łączna masa kadłuba około 5 000 ton
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.