W kwietniu 2015 roku do największego obecnie kontenerowca na świecie MSC Oscar o ładowności 19 224 TEU* dołączy siostrzana jednostka MSC Oliver. Cała seria kontenerowców zamówiona przez MSC obejmuje 20 takich samych jednostek.
Obecnie MSC Oscar jest w rejsie z Europy do Azji, dziesięć dni temu był uroczyście witany w Rotterdamie, a dwa dni później w Bremerhaven.
Według przedstawicieli MSC kontenerowce z serii zapoczątkowanej przez MSC Oscar będą najbardziej wydajnymi statkami świata.
MSC działa wraz z Maersk Line w ramach sojuszu 2M. Maersk już prawie dwa lata posiada statki Triple-E o pojemności 18 270 TEU, a wkrótce do pierwszej serii 20 takich jednostek armator zamówi kolejnych 11. Coraz większa rzesza światowych gigantów w przewozach kontenerowych decyduje się na duże kontenerowce i wykorzystywanie ekonomii przewozów dużej skali, która pozwala na znaczne ograniczenie kosztu transportu jednego kontenera. Właśnie ostatnio zaczęto zamawiać w stoczniach kontenerowce łamiące magiczną barierę pojemności 20 000 TEU. Pierwszy z nich budowany dla tajwańskiego armatora Evergreen zostanie przekazany do eksploatacji już w 2018 roku.
MSC Oscar - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9703291
armator (właściciel) Bank of Communications, Chiny
operator MSC
stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
wartość kontraktowa 140 500 000 USD
wprowadzenie do eksploatacji styczeń 2015 r.
długość całkowita 395,40 m
długość między pionami 379,40 m
szerokość 59,00 m
wysokość boczna 30,30 m
zanurzenie maks. 16,00 m
nośność 197 362 t (według niektórych źródeł 196 000 t)
tonaż pojemnościowy brutto 193 000
ładowność nominalna (liczba slotów kontenerowych)* 19 224 TEU
ładowność kontenerów chłodzonych (FEU) / liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych 1800
klasyfikacja DNV GL
* liczba ta nie mówi o zdolności przewozowej w pełni załadowanych kontenerów
AL / REL