Największa japońska linia żeglugowa - MOL, podpisała z koreańską stocznią Samsung Heavy Industries kontrakt budowy czterech kontenerowców o pojemności 20150 TEU każdy.
Armator ten ponadto zawarł ze spółką Shoei Kisen Kaisha umowę długoterminowego leasingu dwóch statków o pojemności 20000 TEU, które zostaną wybudowane w japońskiej stoczni Imabari Shipbuilding. Superkontenerowce zostaną wprowadzone do eksploatacji w 2017 roku. Będą obsługiwać linię Azja - Europa.
Firma nie ujawniła ceny zakupu statków, ale niektóre źródła podają, że transakcja z Samsung Heavy Industries opiewa na 618,8 mln USD.
„Nowe jednostki będą charakteryzować się wysoce zaawansowanymi technologiami napędu, co przyczyni się do oszczędzania energii i zmniejszenia kosztów transportu, w porównaniu do eksploatowanych przez nas największych kontenerowców o pojemności 14000 TEU” – oświadczył w komunikacie prasowym MOL.
W kontenerowcach montowane będą silniki głównej MAN B&W G95ME - "LNG ready", co znaczy, że armator w łatwy i stosunkowo szybki spośób będzie mógł przebudować statki do napędzania ich LNG . Statki będą miały 400 metrów długości, 58,5 m szerokości, a ich zanurzenie w pełnym obciążeniem sięgnie 16 metrów.
Zakup przez MOL sześciu superkontenerowców oznacza też, że wejdzie ona do elitarnej grupy towarzystw liniowych już eksploatujących lub czekających na dostawy statków o pojemności ponad 18 tys. TEU. Są to: Maersk Line, Mediterranean Shipping, CMA CGM, United Arab Shipping Co., China Container Shipping Lines oraz Evergreen (Tajwan).
Według danych OECD, Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zajmował na początku ub. roku 11 miejsce wśród największych armatorów pod względem łącznej pojemności floty (608 tys. TEU).
MOL jest członkiem aliansu armatorów o nazwie G6.
PM/WNP