Do gdańskiego portu wpłynął w niedzielę, 7 lutego rano, statek o intrygującej nazwie Pourquoi Pas? (z francuskiego: Dlaczego nie?). Przejdzie remont o rozszerzonym zakresie w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A., z grupy Remontowa Holding.
Jest to statek naukowo-badawczy, zbudowany w 2005 roku, w stoczni Chantiers Saint-Nazaire de l'Atlantique grupy Alstom (Alstom Marine, obecnie STX France) dla Ifremer (instytutu badań morza - Institut français de recherche pour l'exploitation de la mer) i Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale). W marynarce wojennej używany jest głównie w ramach służby hydrograficznej (SHOM - Service hydrographique et océanographique de la Marine).
Statek został zamówiony w grudniu 2002 roku i przekazany do eksploatacji w lipcu 2005. Koszt budowy (66 milionów euro) pokryły Ifremer (w 55%) i Marynarka Wojenna Francji (45%). Na nadbudówce jednostki widoczne są logotypy zarówno Ifremer, jak i Marine Nationale. Podobnie jest z podziałem kosztów eksploatacji statku i okresowym, naprzemiennym współużytkowaniem statku przez obie instytucje. Według niektórych źródeł Pourquoi Pas? używany jest zazwyczaj przez 150 dni w roku przez Marine Nationale, a przez 180 dni przez Ifremer.
Jednostkę zaprojektowano i wyposażono do realizacji badań hydrograficznych, geologicznych, oceanograficznych, fizycznych, chemicznych i biologicznych. Można z niej wodować pojazdy podwodne, takie, jak załogowa łódź podwodna Nautile czy pojazd zdalnie kierowany (ROV) Victor 6000.
Jednym z najbardziej znanych zadań, w którego realizacji brał udział statek remontowany obecnie w Gdańsku, było - w czerwcu 2009 roku - poszukiwanie i podnoszenie szczątków samolotu Airbus A330, który spadł do oceanu 1 czerwca 2009 r. w czasie lotu Air France 447 (AF 447) z Rio de Janeiro do Paryża. W wypadku zginęli wszyscy pasażerowie i załoga (228 osób). Czarne skrzynki samolotu odnaleziono i wydobyto po dwóch latach od katastrofy.
Statek jest imiennikiem słynnego żaglowego statku odkrywcy i badacza Jean-Baptiste Charcota z początku XX wieku.
SeaMedia, rel (Ifremer)
Porquoi Pas? - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9285548
rok budowy 2005
stocznia Chantiers de'l Atlantique (Alstom Marine), St. Nazaire, Francja
armator / operator Ifremer i Marine Nationale
długość całkowita 107,60 m
szerokość całkowita 20,00 m
zanurzenie maksymalne 6,90 m
nośność 2000 t
masa statku pustego 4600 t
wyporność maksymalna 6600 t
tonaż pojemnościowy brutto 7854
tonaż pojemnościowy netto 2356
załoga stała (techniczna, nie naukowa) 18 do 33 osób w zależności od misji + 2 kadetów / studentów
naukowcy, hydrografowie, technicy do 40 osób
system napędu głównego spalinowo-elektryczny, z systemem pozycjonowania dynamicznego
elektrownia okrętowa 4 zespoły prądotwórcze - silniki wysokoprężne Wartsila 8L20 (4 x 1460 kW); prądnice Leroy Somer (90V / 50Hz, 4 x 1837 kVA)
silniki napędu głównego 2 elektryczne silniki asynchroniczne IM 1105 1600V / +/- 150 rpm; konwertery IGBT MLI à 3 niveaux ALSPA MV7000 (2 x 1650 kW)
stery strumieniowe 4 x Brunwoll (4 x 735 kW)
prędkość na próbach 14,5 węzła
prędkość eksploatacyjna 13,3 węzła
prędkość ekonomiczna 11 węzłów
zasięg 64 dni przy prędkości 11 węzłów
rejon eksploatacji globalny poza rejonami arktycznymi
wybrane elementy i systemy wyposażenia pokładowego i naukowego:
zbiornik stabilizatora pasywnego Flume, 49 m3
uchylna bramownica rufowa (A-frame) do wodowania pojazdów podwodnych DOR 22 t
system do wodowania zaburtowego wyposażenia naukowego DOR 15 t
miejsca na kontenery - laboratoria 20
laboratoria naukowe i biura ponad 950 m²
klasa Bureau Veritas classification: Class 1, , Special use, high sea, ALP, ALM, ALS, AUT-IMS, AUT-PORT, SYS-NEQ-1, DYNAPOS AM/AT R, COMF-G1