Polskiej budowy kontenerowiec przystosowany do żeglugi w lodach - Mary Arctica - ponownie dostarczył wyposażenie i zaopatrzenie dla baz naukowo-badawczych na Antarktydzie. Kolejne podobne statki dla armatora z Grenlandii budowane są obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding.
W dniach 23 i 24 stycznia stycznia przedstawiciele ekspedycji naukowej BELARE 10 spotkali się z "cumującym" na skraju lodowca w zatoce Breid Bay na wschodnim wybrzeżu Antarktydy i odebrali różnorodne wyposażenie i zaopatrzenie (w tym żywność) dla antarktycznej stacji naukowo-badawczej Princess Elisabeth. Wśród wyposażenia dostarczonego ostatnio na Antarktydę przez polskiej budowy były dwa samochody terenowe Toyota Hilux w specjalnej "arktycznej" wersji.
Na cały ładunek dla antarktycznej stacji naukowej składało się 45 kontenerów. Załadowano go w belgijskim porcie Zeebrugge (Brugia), skąd Mary Arctica wyruszyła 14 grudnia. W drodze na Biały Kontynent statek zatrzymał się na krótko w Cape Town, w RPA, skąd wyruszył na południe 3 stycznia.
Za kilka tygodni Mary Arctica wróci na trasę swych rozkładowych rejsów między duńskim portem Aarhus a portami Grenlandii.
Czytaj także (więcej informacji o statku): Z ''Remontowej'' na Antarktydę
Pojemnikowiec Mary Arctica wprowadzony został do eksploatacji w barwach grenlandzkiego armatora Royal Arctic Line w 2005 roku. Zakontraktowany i przekazany został przez Gdańską Stocznię "Remontową" SA, głównie ze Stocznią Gdańską jako podwykonawcą. Budowę jednostki o najwyższej klasie lodowej spotykanej na statkach towarowych, zlecono Stoczni Gdańskiej (pod nadzorem klasyfikacyjnym Det norske Veritas, wg dokumentacji dostarczonej przez Gdańską Stocznię Remontową SA i pod jej nadzorem konstrukcyjnym). Cięcie blach rozpoczęto 29 listopada 2003 r., symboliczne położenie stępki miało miejsce 19 stycznia 2004 r., natomiast wodowanie pojemnikowca, z pochylni Stoczni Gdańskej, odbyło się 3 września 2004 r. W trakcie wyposażania, znacznej pomocy Stoczni Gdańskiej udzieliły wydziały Remontowej SA - rurarski W5 i elektryczny W9 - odpowiedzialny za cały rejon siłowni. Próby morskie odbyły się w dniach 15-22 lutego, a oficjalnie przekazanie statku armatorowi - 18 marca 2005 roku. Jednostka opuściła stocznię i gdański port 21 marca 2005 roku.
Czytaj także: Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje pięć kontenerowców arktycznych dla Royal Arctic Line.
oraz:
- Arktyczny statek zaopatrzeniowy zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding
- Najcięższy dotąd kadłub przesunięty na dok z miejsca montażu w stoczni Remontowa Shipbuilding
Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding budowanych jest pięć kolejnych statków dla Royal Arctic Line, w tym jeden podobny do Mary Arctica oraz po dwa mniejsze (dwóch różnych projektów).
SeaMedia
Fot.: International Polar Foundation
Rozładunek zaopatrzenia dla antarktycznej stacji naukowo badawczej ze statku Mary Arctica zbudowanego w Gdańsku w styczniu 2015 r.
Załadunek w Zeebrugge
Nominuje ten artykuł do nagrody Pulitzera. Polski wkład w badania naukowe na Antarktydzie. Równie dobrze Włosi mogą pisać o tym że Pendlino wozi Polaków, Pesa i Solaris Gdańszczan itd.
Gdańska nie była podwykonawca tylko głównym wykonawcą, a podwykonawcami to były wydziały remontówki o czym zresztą artykuł wspomina, ale przedstawiając fakty w trochę innym świetle...jako pomoc.
Gdańska była podwykonawcą Remontowej.
proste, jasne, oczywiste.
po co została zbudowana płyta montażowa na statki ciut większe, niż były wcześniej budowane w "Północnej"?... żeby można było samemu kontraktować i budować takie statki także jak Mary Arctica, bo z podwykonawcami było sporo problemów...
i tak i nie. Statek to nie samochód - pływa (prawidłowo utrzymany) 20 lat lekko licząc. Polscy stoczniowcy robią porządną robotę - wszyscy to wiedzą. Kłopot z tym i kolejnymi statkami był taki, że błedy organizacyjne i projektowe dostarczały budującym wiele kłopotów - całkowicie zbędnych. No i podstawowe pytanie - kto za to miał zapłacić? Wykonanie wstawek na gotowej sekcji/kadłubie kosztuje więcej, a wszyscy kurczowo trzymają się porfeli...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.