W piątek, 16 stycznia 2015 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA Holding odbyło się uroczyste rozpoczęcie cięcia pierwszych blach na budowę nowoczesnego, pasażersko-samochodowego promu zamówionego przez Kanadyjskiego armatora - największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego największego na świecie.
W uroczystości wzięła udział 10 - osobowa delegacja ze strony kanadyjskiego armatora BC Ferries, z wiceprezesem i dyr. ds. finansowych Rob'em Clarke i wiceprezesem ds. technicznych Markiem Wilsonem na czele. Uczestniczyli w niej także Makhan Chowdrey z agendy rządowej Transport Canada, przedstawiciele zarządu i kadry kierowniczej oraz inżynierskiej stoczni zaangażowani w projekt budowy promów dla Kanady, jak również przedstawiciele klasyfikatora – Lloyd's Register z Polski i z Kanady.
Kontrakt realizowany jest w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego przez armatora w 2014 roku (armator BC Ferries poinformował o wyborze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w lipcu ub. r.). Przypomnijmy, że już w grudniu roku 2013 operator promowy BC Ferries poinformował o wyborze do dalszych rozmów (z dziewięciu wstępnie zakwalifikowanych stoczni, które odpowiedziały na zapytanie ofertowe) pięciu firm, które znalazły się na tzw. szortliście. Obok polskiej stoczni były na niej Fiskerstrand BLRT AS z Norwegii, Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG z Niemiec (stocznia, która wcześniej zbudowała dla BC Ferries większe promy), Seaspan Vancouver Shipyards Co. Ltd. z Kanady i Sefine Shipyard z Turcji.
Biorąca udział w konkursie ofert kanadyjska stocznia Seaspan Marine z North Vancouver wycofała się jednak z niego, w związku z czym w kraju tym pojawiły się głosy na temat preferencji, jakie zdaniem niektórych tamtejszych polityków i działaczy związkowych należą się rodzimemu przemysłowi.
Kanadyjski operator zdecydował się powierzyć budowę jednostek polskiej stoczni. O tym wyborze zadecydowała nie tylko wysoka jakość oferowanych produktów, ale również niekwestionowane doświadczenie w budowie promów stoczni Remontowa Shipbuilding, która zbudowała dotąd ponad 30 jednostek tego typu, z czego połowa zasilana jest LNG. Dzięki kolejnemu zamówieniu złożonemu przez kanadyjskiego armatora, wkrótce ta ilość wzrośnie o kolejne trzy najnowocześniejsze w tej klasie promy. Kontrakt obejmuje nie tylko projekt, budowę, wyposażenie oraz przeprowadzenie programu prób, ale również dostawę statku do portu macierzystego. Pierwszy z nich ma trafić do odbiorcy w British Columbia w sierpniu 2016 r. i ma być wprowadzony do eksploatacji - po szkoleniu załóg - na jesieni 2016 roku. Drugi ma być w Kanadzie w październiku tego samego roku, a ostatni - w lutym roku 2017 (Remontowa przekaże statki armatorowi w Victoria, w Kanadzie).
Budowane promy zabierać będą na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Zbudowane zostaną według projektu, należącego do REMONTOWA Holding, biura Remontowa Marine Design & Consulting (kompletny projekt, począwszy od projektu koncepcyjnego, symbol projektu - RMDC 2990 Double Ended Ferry 145 AEQ). Spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora, tj. Lloyd’s Register, pod którego nadzorem zostaną zbudowane, jak i agendy rządowej tj. Transport Canada.
Rozpoczęcie cięcia blach jest kamieniem milowym realizacji kontraktu, kończącym etap uzgodnień projektu technicznego jednostki, a zarazem rozpoczynającym jej budowę. W nomenklaturze armatora są to statki należące do "intermediate class", czyli do klasy średniej wielkości promów we flocie armatora. Będą to promy pasażersko-samochodowe, dwustronne ("symetryczne") z napędem gas/diesel-electric na skroplony gaz ziemny (LNG) lub olej napędowy.
Nowe statki ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. będą pierwszymi we flocie BC Ferries z napędem na LNG. Alternatywnie będą też mogły być napędzane olejem napędowym. Napęd LNG to nie tylko korzyść dla środowiska (zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25%, tlenków siarki o prawie 100% i tlenków azotu o ok. 85% w porównaniu do napędu konwencjonalnego), ale i rozwiązanie ekonomiczne - w Ameryce Północnej cena rynkowa LNG jest obecnie o połowę niższa od ceny oleju napędowego.
Dwa z nowych statków zastąpią 49-letni prom Queen of Burnaby, kursujący międzu Comox i Powell River oraz 50-letni Queen of Nanaimo, pływający na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands. Trzeci statek będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych promów we flocie.
Całościowy budżet przedsięwzięcia wynosi 252 mln CAD i zawiera m.in. koszty finansowania, nadzoru budowy i zarządzania projektem oraz 51 mln CAD na kanadyjskie podatki i cła importowe. Kontrakt mówi o projekcie, budowie i dostawie statków za ustaloną cenę z mocnymi gwarancjami dla armatora (podkreślanymi przez niego w oficjalnym komunikacie, zapewne dla złagodzenia krytycyzmu, z jakim spotkało się w Kanadzie ulokowanie zamówienia w stoczni zagranicznej) dotyczącymi terminu dostawy, kryteriów związanych z osiągami i charakterystyką statków (standardowe w kontraktach na światowym rynku zapisy dot. prędkości, zdolności przewozowej, manewrowości, poziomu zużycia paliwa), przewidywalności kosztów i jakości wykonania.
Zdobycie tego kontraktu to kolejny ważny krok dla Remontowa Shipbuilding, ale nie wielka niespodzianka, jako że stocznia ta zajmuje czołową w Europie i świecie pozycję na rynku budowy promów dwustronnych i z napędem na LNG.
BC Ferries, na mocy kontraktu udzielonego przez Prowincję British Columbia, jest dostawcą usług odpowiedzialnym za bezpieczny, efektywny i niezawodny serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia. Eksploatuje 35 promów różnej wielkości - od niemałych pełnomorskich (o zdolności przewozowej do 2100 pasażerów i 470 samochodów) po małe promy dwustronne i linowe.
SeaMedia, Grzegorz Landowski,
rel (Remontowa Shipbuilding, BC Ferries, RMDC)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Promy dla BC Ferries projektu RMDC 2990 Double Ended Ferry 145 AEQ - charakterystyka podstawowa
długość całkowita ok. 107,40 m
długość między pionami ok. 103,20 m
szerokość konstrukcyjna 23,50 m
wysokość do pokładu głównego (samochodowego) 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne ok. 4,65 m
prędkość maksymalna 15,5 w.
liczba miejsc (pasażerowie i załoga) 600
miejsca siedzące we wnętrzach 480
ładowność samochodów osobowych 145 (AEQ)
alternatywna ładowność 650 t (4 trailery + 10 ciężarówek +100 samochodów osobowych)
pojemność zbiornika na paliwo LNG ok. 130 m3
zbiornik na olej napędowy ok. 37 m3
zbiornik na wodę pitną ok. 15 m3
zbiorniki na wodę słodką, techniczną ok. 15 m3
napęd - dwu-paliwowy (dual fuel); spalinowo-elektryczny (silniki napędu głównego na LNG lub olej napędowy - MDO)
silniki napędu głównego 3 × 1480 kW
prądnice 3 × 1420 kW, 600 V, 60 Hz
silniki pędników elektryczne 3 × ok. 1500 kW
pędniki dwuśrubowe pędniki azymutalne 2 × ok. 1400 kW
awaryjny zespół prądotwórczy 1 × 300 kW, 600 V, 60 Hz
wyposażenie pokładowe i ratunkowe:
hydrauliczna furta dziobowa/ruowa 2 × 8,5 m szerokości każda
hydrauliczne rampy wewnętrzne 4
hydrauliczne stopery 2 (dziób i rufa)
system ewakuacji MES na 600 osób + 20%
notacja klasy:
LR +100 A1 Passanger and Vehickle Ferry, "Strait of Georgia Service" +LMC, GF, CCS, Environmental Protection: ECO, A, GW, NOx2, P, R, DIST, Sox, Descriptive note: IHM/Green Passport, PCAC (33)
statek spełnia także wymogi przepisów Transport Canada (TC MS) dla żeglugi przybrzeżnej (Near Coastal Voyages, Class 2 - NC2)