Statek jak toyota prius zwodowano w piątek w Gdyni
Stocznie, Statki
Statek jak toyota prius zwodowano w piątek w Gdyni
08 marca 2014 | Media4Sea
Strona 2 z 2
W samochodach napęd hybrydowy to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego wraz z zastosowaniem akumulatorów. Silniki te mogą pracować na przemian lub jednocześnie w zależności od potrzeb, np.: w mieście elektryczny, za miastem spalinowy. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. Całość sterowana jest przez układ elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii.
Na wodzie ogólna zasada działania napędu hybrydowego jest podobna, jednak na holownikach i innych typach statków sprawa bywa bardziej skomplikowana niż w samochodach ze względu na okresowe bardzo duże zapotrzebowanie na moc, duży zakres (rozrzut) mocy potrzebnej w różnych trybach eksploatacyjnych i sam fakt występowania bardziej zróżnicowanych trybów eksploatacji statku.
W systemie XeroPoint, zastosowanym na większości z nielicznych holowników hybrydowych zbudowanych na świecie do roku 2014, mamy do czynienia z następującymi przykładowymi trybami pracy siłowni:
- w gotowości lub na postoju (w spoczynku); w tym trybie istnieje małe zapotrzebowanie na moc - w takim przypadku użycie zmagazynowanej energii elektrycznej (np. z baterii akumulatorów) pozwala na eksploatację statku w trybie cichym i zeroemisyjnym (wszelkie mechaniczne urządzenia napędowe są wyłączone);
- tranzyt z małą prędkością (z prędkością marszową); siłownia działa jako spalinowo-elektryczna; zapotrzebowanie na moc ze strony napędu głównego statku oraz części hotelowej zaspokajane jest przez kombinację energii dostarczanej z pracujących zespołów prądotwórczych i ewentualnie - energii zmagazynowanej (np. z baterii);
- średni zakres zapotrzebowania na moc; gdy zapotrzebowanie na moc odpowiada zakresowi najbardziej efektywnej pracy silników spalinowych napędu głównego, siłownia statku pracuje jako konwencjonalna - spalinowa (z mocą przekazywaną na pędniki przez przekładnię mechaniczną); jednocześnie prądnica wałowa (prądnica zawieszona) zapewnia energię dla odbiorników części hotelowej, użuwając nowoczesnej technologii konwerterów dla zapewnienia stałego napięcia niezależnie od prędkości obrotowej wału napędowego (a co za tym idzie obrotów prądnicy zawieszonej);
- pełne zapotrzebowanie na moc; w okresach pełnego zapotrzebowania na moc (np. podczas manewrów holownika ze statkiem na holu) pracują spalinowe silniki napędu głównego, wspomagane przez hybrydowe prądnice zawieszone (w tym przypadku zamieniające się w silniki elektryczne) razem zapewniając moc dla pędników holownika; silniki elektryczne zwiększają (uzupełniają) moc dostarczaną przez silniki spalinowe i dzięki swym charakterystykom poprawiają szybkość reakcji całego systemu napędowego (przyzpieszają odpowiedź na zadane przez kierującego holownikiem nastawy).
Media4Sea
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Jakub Bogucki, Safe Co., Ltd.; Rys.: Robert Allan, Kotug
Holowniki typu ART 80-32 - charakterystyka podstawowa konstrukcja kadłuba: stalowa funkcje: holowania portowe i terminalowe, holowania eskortowe długość całkowita: 31,95 m długość na linii wodnej: 30,25 m szerokość konstrukcyjna: 12,60 m wysokość boczna: 4,82 m zanurzenie: 6,15 m tonaż pojemnościowy brutto: 498 wyporność: ok. 600 ton pojemność zbiorników na paliwo: 177 m3 pojemność zbiorników na wodę balastową: 52 m3 pojemność zbiorników na wodę słodką: 30 m3 prędkość tranzytowa: 12,5 węzła prędkość w krabbingu: 7 węzłów uciąg na palu w ruchu naprzód: 80 T uciąg na palu przy ruchu wstecz: 80 T silniki napędu głównego: 3 x Caterpillar 3512C moc silników napędu głównego: 3 x 1765 kW przy 1800 obr./min. pędniki azymutalne - Z-drives: 3 x Schottel SRP 3000FP średnica śruby pędnika azymutalnego: 2300 mm zespoły prądotwórcze: 2 x Caterpillar C6.6-C9, 143-153 eKw przy 1500 obr./min. zespół prądotwórczy portowy (postojowy): 1 x Caterpillar C4,4, 36 ekW przy 1500 obr./min. kotwice (typu AC-14): 2 x 585 kg łańcuch kotwiczny: 330 m / 24 mm (grade U2 studlink chain) siła na hamulcu wciągarki kotwicznej: 34 T wciągarka holownicza (po jednej na dziobie i rufie): pojemność: 200 m liny syntetycznej o średnicy 88 mm + 20m fore runner'a Dyneema o średnicy 60 mm na sześciu warstwach uciąg dynamiczny: 30 T przy prędkości wybierania 0-15 m/min na 1szej warstwie uciąg na hamulcu: 230 T (min. 2,5 x uciąg na palu) hamulce szybkiego zwalniania sterowane sprężonym powietrzem (stainless steel surface drum brake lining, double brakes per drum) sprzęgła cierne sterowane sprężonym powietzrem system sterowania: zdalny - sterowanie ze sterówki tratwy ratunkowe: 2 x 6 osób siatka ratownicza: Life net Cosalt PRD lub analogiczna system własnej ochrony p-poż: system CO2 w siłowni wyposażenie do zwalczania pożarów zewnętrznych - odpowiednio do wymagań armatora wyposażenie komunikacyjne: VHF - DSC, VHF handheld, Navtex, SSB - DSC, EPIRB, search and rescue transmitter, intercom, PA/talkback, loud hailing system wyposażenie nawigacyjne: radar, autopilot, kompas satelitarny, kompas magnetyczny, echosonda, log prędkości w pełni klimatyzowane pomieszczenia dla 6-osobowej załogi klasyfikacja: Lloyd's Register
Wcześniej wprowadzony do eksploatacji holownik hybrydowy armatora Kotug (przebudowany z konwencjonalnego):
napęd spalinowo-elektryczny nie jest żadną nowością w budownictwie okrętowym. tym nie mniej nie jest on powszechnie stosowany - o czym mowa jest też w artykule, zastosowanie napedu w postaci trzech pedników azymutalnych jest dobrym pomysłem bo zapewni holownikowi mozliwość wykonywania różnych prac dzięki mozliwości przemieszczania się swobodnie w różnych żądanych kierunkach. a tak wogóle to dobrze, że małe firmy stoczniowe wykonują dość skomplikowane prace świadczy to , że przemysł stoczniowy mimo , że marsjanie dążą do likwidacji firm stoczniowych te nie dają się .
Tylko, że tu mamy tzw. napęd hybrydowy, gdzie spalinowy agregat prądotwórczy daje prąd elektryczny zarówno do pędników elektrycznych jak i do baterii. W efekcie przy przelotach w porcie holownik płynie tylko na silnikach elektrycznych, czerpiąc prąd z baterii, a diesle są odstawione. Za to gdy holownik pracuje całą mocą, odpala się diesle, które dają prąd na pędniki i ładują akumulatory.
wykonują dość skomplikowane prace świadczy to , że przemysł stoczniowy mimo , że marsjanie dążą do likwidacji firm stoczniowych te nie dają się .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.