Prawo, polityka

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła w środę poprawki do projektu nowelizacji ustawy poprawiającej bezpieczeństwo żeglugi. Przyjęta została m.in. poprawka zmieniająca ustawę o Straży Granicznej.

Komisja przyjęła w środę cztery poprawki zgłoszone we wtorek podczas drugiego czytania rządowego projektu nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie morskim i niektórych innych ustaw.

Poprawkę zmieniającą ustawę o Straży Granicznej złożył poseł Tadeusz Cymański (PiS). Podczas poniedziałkowego posiedzenia została ona odrzucona przez Komisję Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Poprawka ma w założeniu wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa gazoportu w Świnoujściu. Jak wyjaśniał podczas posiedzenia komisji 3 listopada br. sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik, zakłada ona "przyznanie Straży Granicznej dodatkowych uprawnień, dających możliwość pewnych sprawdzeń, a także wprowadzenia, jeżeli zajdzie taka potrzeba, strefy wyłączenia dookoła gazoportu nie większej niż 200 metrów, gdzie można by było wprowadzić chociażby zakaz poruszania się niektórych osób, dodatkowe środki bezpieczeństwa".

O wycofanie się "ze wszystkich sprzeciwów" odnośnie do poprawki zaapelował podczas środowego posiedzenia komisji sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, odwołując się do wtorkowych wydarzeń - eksplozji we wsi Przewodów w woj. lubelskim, po tym, jak na jej terenie spadł pocisk, w wyniku czego śmierć poniosły dwie osoby.

W sytuacji, z którą mamy do czynienia, jeszcze nie znając konkretnych przyczyn tego, co się wydarzyło wczoraj, jestem skłonny powiedzieć, że pomimo tego, iż widzimy brak odpowiedniego sposobu stanowienia prawa, nie będziemy wnosić sprzeciwu wobec tych poprawek – powiedział wiceprzewodniczący komisji Arkadiusz Marchewka (KO), odnosząc się do wątpliwości co do poprawki, zgłoszonych wcześniej przez Biuro Legislacyjne Sejmu i popartych przez Biuro Analiz Sejmowych.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów. Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Według projektodawców najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej, wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy, wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.

Zgodnie z projektem, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.

Projektodawcy zwrócili ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.

autorka: Elżbieta Bielecka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter