Senacka komisja nadzwyczajna ds. klimatu przyjęła z poprawkami projekt ustawy ograniczającą zanieczyszczanie Bałtyku przez statki w portach.
Chodzi o ustawę o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków, która stawowi wdrożenie dyrektywy 2019/883 ws. portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków.
Podczas posiedzenia senatorowie przyjęli ustawę wraz z pięcioma poprawkami o charakterze doprecyzowującym.
Uchwalona regulacja zakłada, że podmiot zarządzający portem lub przystanią morską zapewnia statkom korzystającym z portu lub przystani morskiej dostęp na jego terenie do portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków. Za odbiór i przetwarzanie odpadów ze statków, armatorzy wnoszą opłaty: pośrednią, dodatkową i specjalną. Opłatę pośrednią, przez którą rozumie się opłatę za świadczenie usług portowych w zakresie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, uiszcza się za każdy statek niezależnie od faktycznego odprowadzania odpadów ze statków.
Według ustawy opłata pośrednia obejmuje koszty pośrednie oraz co najmniej 30 proc. całkowitych kosztów bezpośrednich rzeczywistego odprowadzania i przetwarzania odpadów ze statków w roku poprzedzającym, z możliwością uwzględnienia również kosztów związanych z przewidywanym natężeniem ruchu w roku następnym.
Zgodnie z regulacją, podmioty zarządzający portem lub przystanią morską, które nie zapewnią statkom dostępu do urządzeń do odbioru odpadów, podlega karze pieniężnej do wysokości 50 000 zł.
autorka: Ewa Wesołowska