Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przekazano m.in., że trwają prace na temat zmiany ustawy o nabywaniu leków na statki.
Obowiązują nas przepisy, które mówią, że na każdym statku powinno być ambulatorium, które musi być wyposażone w stu procentach w medykamenty. Natomiast inna ustawa, o obrocie leków, uniemożliwiała wywóz medykamentów za granicę państwa polskiego, no więc nie można było tego pogodzić – powiedział podczas obrad komisji wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Poinformował również, że "Polska Żegluga Bałtycka porozumiała się ze związkowcami i zawarła trzyletnie porozumienie z ITF-em o podwyżkach, ubezpieczeniach i minimalnej ilości osób na statkach jeśli chodzi o załogi, co było przedmiotem sporu przez parę miesięcy".
Jednym z punktów posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej było rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.
Reguluje ona prawa i obowiązki stron stosunku pracy na statkach morskich o polskiej przynależności; pośrednictwo pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich; wymagania dotyczące dokumentów; warunki pracy i życia marynarzy na statkach morskich o polskiej przynależności oraz ochronę zdrowia i ochronę socjalną marynarzy.
Ustawa implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia konwencji o pracy na morzu MLC przyjętej w lutym 2006 roku pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Stronami Konwencji MLC jest obecnie ponad sto państw, w tym Polska od sierpnia 2013 roku – podkreślił Witkowski.
Jak dodał "Konwencja MLC stanowi jeden z najważniejszych dokumentów przyjętych przez międzynarodową organizację pracy, jest powszechnie znana jako karta praw marynarzy, ponieważ w jej postanowieniach w sposób kompleksowy zostały uregulowane międzynarodowe standardy w zakresie zapewnienia odpowiednikach warunków zatrudnienia marynarzy".
autorka: Małgorzata Miszczuk