Gmina Miejska Ustka, Miasto Słupsk i Powiat Słupski przekażą łącznie 120 tysięcy złotych na realizację zadania pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy wejścia do Portu Ustka wraz z rozbudową awanportu”. Projekt techniczny ma być pierwszym etapem przebudowy wejścia do portu morskiego w Ustce. Inwestycja szacowana jest na około 200 mln zł.
Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały podjętej przez słupski samorząd mniejsze porty morskie stają się w coraz większym stopniu ważnymi punktami infrastruktury gmin nadmorskich, służącymi generowaniu miejsc pracy, rozbudowy infrastruktury gospodarczej i turystycznej, a tym samym i generowania dochodów. Port Ustka jest największym portem rybackim w Polsce, na stałe stacjonuje w nim 76 kutrów rybackich. Główną i praktycznie jedyną funkcją przystani jest gospodarcza funkcja rybacka – od kilku lat funkcjonuje tu aukcja rybna. Uwzględniając potencjał portu w Ustce, jego mocną stroną z punktu widzenia funkcji gospodarczych jest rybołówstwo i turystyka morska, natomiast słabą to funkcja transportowa i przemysłowa.
Najważniejsze bariery rozwojowe portu to:
· Zdewastowane falochrony i nabrzeża znajdujące się w stanie awarii budowlanej,
· Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura techniczna nabrzeży w stosunku do liczby przyjmowanych jednostek pływających (energia elektryczna, woda, stacja paliw, kanalizacja sanitarna, zaplecze sanitarno-socjalne dla rybaków i innych użytkowników portu),
· Niedostateczna liczba miejsc cumowniczych dla jednostek rybackich zarejestrowanych w porcie z uwagi na zmiany własnościowe nabrzeży, brak obrotnicy o odpowiednich parametrach, umożliwiającej użytkowanie portu przez współczesne małe i średnie statki,
· Brak infrastruktury portowej zapewniającej bezpieczne schronienie dla jednostek pływających oraz będących w stanie awarii.
Z analizy dokumentów woj. pomorskiego na poziomie regionalnym i lokalnym wynika, że w planach obszarów morskich w Ustce należy uwzględnić m.in. rozbudowę i przekształcenia funkcjonalne małych portów, zwłaszcza w kierunku ich turystycznego wykorzystania (mariny i obsługa pasażerów), a także zwiększenia znaczenia w zakresie transportu i przeładunku towarów.
Wg „Studium Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego Polskich Obszarów Morskich wraz z analizami przestrzennymi” opracowanym w lutym 2015 r. przez Instytut Morski w Gdańsku ustecki port należy do grupy portów o znacznym potencjale rozwojowym z możliwością oddziaływania ponadlokalnego, a przewidywane kierunki jego aktywizacji to:
· Zaplecze dla energetyki wiatrowej na morzu,
· Zaplecze dla wydobycia kruszyw morskich,
· Aktywizacja funkcji transportowej oraz
· Aktywizacja międzynarodowej żeglugi pasażerskiej.
Biorąc pod uwagę znaczenie usteckiego portu dla rozwoju całego obszaru funkcjonalnego Słupska oraz rosnącą integrację działań samorządów tworzących MOF Słupska w zakresie przygotowywania
inwestycji ponadlokalnych [np. koncepcja systemu wód opadowych, koncepcja rozbudowy DK 21 Słupsk-Ustka] należy podjąć działania w celu opracowania dokumentacji projektowej przebudowy portu.
Podjęcie uchwały umożliwi zawarcia umowy z Miastem Ustka, następnie przekazanie środków w wysokości 50 000 zł. Powiat Słupski deklaruje współfinansowanie zadania kwotą 20 000 zł, natomiast Miasto Ustka w projekcie budżetu na 2016 rok zapewniło na to zadanie kwotę 50 000 zł. Całkowity koszt dokumentacji szacuje się na kwotę 500 000 zł, a brakującą kwotę 380 000 zł zapewni Urząd Morski w Słupsku, który na podstawie porozumienia z Miastem Ustka przeprowadzi także procedurę zamówienia publicznego. Miasto Ustka otrzyma od Miasta Słupska i Powiatu Słupskiego kwotę 70 000 zł i łącznie ze swoimi środkami będzie współfinansować zadanie kwotą 120 000 zł.
Dokumentacja projektowa, w zależności od potrzeb według uznania Urzędu Morskiego będzie obejmowała: wykonanie mapy do celów projektowych w skali 1:500, wykonanie mapy ewidencji gruntów, wykonanie mapy sondażowej z dopasowaniem jej powierzchni minimalnej pod zakres rozbudowy awanportu; wykonanie badań geotechnicznych, wykonanie karty informacyjnej przedsięwzięcia do uzyskania decyzji środowiskowej, wykonanie badania falowania w Porcie Ustka w nowym układzie falochronów, wykonanie koncepcji projektowej oraz wykonanie kompletów projektów budowlanych i wykonawczych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Hubert Bierndgarski
fot. H. Bierndgarski
Nie wiem na ile to możliwe ale z tego co wiem to przebudowa portu w Ustce nie jest tak ambitna bo raptem planuje się przesunięcie zachodniego falochronu do 250 metrów na zachód a można by dalej , koncepcji jest sporo wiem ,ze decydują pieniądze nowy rząd mówił ,ze gospodarka morska będzie miała ważne znaczenie dlatego warto zrealizować bardziej ambitny plan
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.