Porty, logistyka

9 października 2024 r. w Ministerstwie Infrastruktury przekazano umowy grantowe dla projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach konkursu instrumentu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023.

- Przyznane przez Komisję Europejską granty na realizację projektów potwierdzają, że do spraw budowy i modernizacji infrastruktury podchodzimy w sposób kompleksowy. Jestem przekonany, że dzięki tym środkom finansowym nasza infrastruktura będzie jeszcze bardziej konkurencyjna — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Podziękował jednocześnie za profesjonalne przygotowanie projektów.

Dofinansowanie z UE o łącznej wartości ponad 37,5 mln euro, tj. prawie 160 mln zł otrzymały dwa projekty z sektora morskiego:

- Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. na budowę węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police; wartość dofinansowania to 35,9 mln euro.

- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na projekt Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście; wartość dofinansowania to 1,56 mln euro.

Dofinansowanie z Unii Europejskiej otrzymały również trzy projekty z sektora kolejowego o łącznej wartości dofinansowania CEF dla polskich podmiotów w kwocie 405 mln euro, tj. ponad 1,7 mld zł. 

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymała dofinansowanie na:

- Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec; wartość dofinansowania to 223,12 mln euro;

- Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20), odcinek Skierniewice – Pilawa; wartość dofinansowania to 145 mln euro.

Dofinansowanie na projekt w ramach CPK 

Spółka CPK otrzymała dofinansowanie na projekt, polegający na przygotowaniu dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Kalisz – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie. Wartość dofinansowania to 37,5 mln euro.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział dopilnowanie, aby efekty inwestycji były optymalne:

- Dzisiaj otrzymaliśmy kolejne wsparcie, ale wciąż jesteśmy w połowie drogi po unijne dofinansowania. Chcemy, by efekt finalny realizowanych inwestycji kolejowych był dla pasażera widoczny w postaci m.in. dobrego rozkładu jazdy.

Budowa trasy S17 z dofinansowaniem z UE

Dofinansowanie UE otrzymał także projekt zwiększenia dostępności transportowej UE/Polska-Ukraina z dofinansowaniem o wartości 61,25 mln euro, tj. ponad 260 mln zł. Jest to przedsięwzięcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina.

Umowy grantowe na ręce beneficjentów przekazała przedstawicielka Komisji Europejskiej: Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalna Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności (DG MOVE). W uroczystości udział wzięli też Herald Ruijters, Zastępca Dyrektora Generalnego DG MOVE i Olivier Silla, Dyrektor w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Umowa grantowa, czyli umowa o udzielenie dotacji w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – jest zawierana między Komisją Europejską a beneficjentem. Określa wysokość oraz szczegółowe warunki przyznania pomocy finansowej dla projektu oraz warunki jego realizacji. W szczególności wskazuje kwotę kosztów kwalifikowanych, maksymalną kwotę pomocy ze środków CEF, działania kwalifikowane do wsparcia, zasady i termin realizacji projektu.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter