Podczas ubiegłorocznego X Forum Bałtyk – Adriatyk rozmawiano m.in. o roli Węgier w korytarzach transportowych TEN-T i międzynarodowych łańcuchach dostaw. Poruszony temat nie był przypadkowy, bowiem spotkanie przedstawicieli Korytarza BAC odbyło się w stolicy Węgier – w Budapeszcie.
– To bardzo ważne wydarzenie, z uwagi na istotną rolę Węgier w europejskim transporcie i handlu zagranicznym oraz położenie na skrzyżowaniu szlaków transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. Lokalizacja ta umożliwia budowanie trwałych relacji biznesowych pomiędzy Europą a Azją. Potwierdzeniem powyższej tezy jest modernizowana aktualnie linia kolejowa z Belgradu do Budapesztu oraz oddany do użytku w zeszłym roku terminal intermodalny East-West Gateway w Fenyeslitke na granicy z Ukrainą – mówił w trakcie otwarcia Leszek Bonna, prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Leszek Bonna oznajmił również, że silna rola Węgier w korytarzu Bałtyk- Adriatyk pozwoli nie tylko zawrzeć nowe kontakty biznesowe, ale rozwinie sieci powiązań logistycznych z udziałem polskich portów morskich, aby wykreować wartość dodaną i przyczynić się do rozwoju gospodarczego państw i regionów samorządowych ulokowanych na szlaku Północ-Południe w oparciu o porty morskie Morza Bałtyckiego, Adriatyckiego i Czarnego, w tym porty ukraińskie.
O tym, że Węgry są popularnym kierunkiem dla polskich przedsiębiorców, wiadomo nie od dzisiaj. Jednak rozwój sieci transportowej opartej o multimodalność sprawia, że przedsiębiorstwa te coraz częściej szukają możliwości rozwoju swoich biznesów nad Balatonem.
W połowie maja, największy polski operator logistyczny i jeden z największych operatorów logistycznych w Europie Środkowej Rohlig SUUS Logistics, realizujący procesy spedycyjne w oparciu o transport drogowy, morski, lotniczy i intermodalny poinformował, że otworzy w połowie lata swój pierwszy magazyn na Węgrzech. Obiekt o powierzchni 7 tys. mkw. będzie znajdować się w nowoczesnym parku logistycznym HelloParks Maglód, zlokalizowanym w pobliżu międzynarodowego lotniska w Budapeszcie oraz kluczowych szlaków drogowych. Zdaniem operatora, inwestycja ta znacznie zwiększa jego możliwości na Węgrzech w obsłudze lokalnych oraz globalnych łańcuchów dostaw.
Węgierska inwestycja SUUSa będzie pełnić rolę wielofunkcyjnego centrum logistycznego, obejmującego magazyn, który może pomieścić 3 tys. palet, oraz terminal przeładunkowy. Obiekt w Maglód będzie strategicznym hubem dla rosnącej sieci lokalnych partnerów firmy. Poza usługami magazynowanymi operator zapewnia w regionie całopojazdowy oraz drobnicowy transport drogowy, przewozy kolejowe, morskie i lotnicze, a także obsługę Project Cargo. Ponadto firma stawia na rozwój usług celnych.
– Nowoczesny hub znacznie zwiększa nasze kompetencje na Węgrzech. Logistyka kontraktowa, w tym magazynowanie, kompletacja zamówień oraz usługi o wartości dodanej, takie jak co-packing czy etykietowanie, dołączają do naszego portfolio. Nasza nowa inwestycja może służyć jako magazyn surowców i wyrobów gotowych, a także jako centrum dystrybucyjne – mówi Laszló Molnár, Dyrektor Oddziału Rohlig SUUS Logistics na Węgrzech – Strategiczna lokalizacja w pobliżu autostrady M0, a także M4 – ważnego odcinka europejskiej trasy E60 – oraz uczęszczanego lotniska w Budapeszcie sprawia, że nasz magazyn to kluczowy węzeł w łańcuchach dostaw zarówno lokalnych firm, jak i tych międzynarodowych. W tym graczy z branży automotive, która jest jednym z filarów węgierskiej gospodarki – dodaje.
Oprócz dogodnej lokalizacji kolejnym kluczowym czynnikiem inwestycyjnym dla polskiego operatora była rozwijająca się sieć lokalnych przedsiębiorstw w parku logistycznym Maglód. Firmy mają tam dostęp do adaptowalnych i skalowalnych obiektów magazynowych i biurowych, dzięki czemu mogą zaspokoić swoje zmieniające się potrzeby. Obecnie 27 300 mkw., czyli ponad 60 proc. powierzchni w obiekcie Maglód MG3, zostało już zajęte, m.in. przez duże firmy, takie jak Aeroplex, Loginvent i WellPack. Poza tym dla SUUSa ważnymi czynnikami w procesie decyzyjnym były liczne nowoczesne technologie zastosowane w parku logistycznym, a także proekologiczne oraz prospołeczne rozwiązania, takie jak strefa odpoczynku dla kierowców przy magazynie.
Magazyn MG3 o powierzchni 46 000 m2, drugi etap HelloParks Maglód, był pierwszym obiektem przemysłowym na Węgrzech, który otrzymał najwyższą ocenę BREEAM Outstanding w kategorii New Construction, która potwierdza, że budynek powstał zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz że jest przyjazny dla pracowników i środowiska naturalnego. Oprócz końcowego efektu certyfikacja ta obejmuje także projektowanie, budowę i zarządzanie całym procesem, od pozyskiwania i dostaw surowców po gospodarkę odpadami oraz zainstalowane i wykorzystywane technologie.
To, że Węgry będą częścią Korytarza Bałtyk-Adriatyk wpłynie bez wątpienia korzystnie na ten szlak transportowy, przyczyni się także do jego rozszerzenia. To także powód ku temu, aby rozwijać bazę logistyczną wzdłuż węgierskiej części Korytarza, co pokazuje przykład Rohlig SUUS Logistics.
Tymczasem, rozwój i sposoby finansowania infrastruktury transportowej Polski, Czech, Słowacji i Węgier były głównymi tematami omawianymi w połowie czerwca w Pradze przez ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) i państw bałtyckich.
Głównym zadaniem Grupy V4 w tym temacie pozostaje eliminacja wąskich gardeł w połączeniach transgranicznych oraz utworzenie spójnego układu komunikacyjnego, zgodnego z parametrami wymaganymi dla Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Istotne w kontekście wspólnych działań jest wzmocnienie połączeń transportowych między krajami Grupy Wyszehradzkiej, zwłaszcza na osi północ-południe.
Po wyeliminowaniu barier wciąż widocznych na osi Północ-Południe, Węgry zyskają kolejny atrybut do tego, aby stać się centrum logistycznym także dla innych regionów, co powinno wzmocnić rolę Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk w tej części Europy.
OPR. LEW