Powstający w Gdańsku nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub, realizowany przez konsorcjum Budimex i Deme Dredging osiągnął 40 procentowy poziom zaawansowania budowy. Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie.
Właśnie ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Obecnie prowadzone są głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminala. Wszystkie czynności prowadzone są z najwyższą dbałością o środowisko naturalne.
Realizacja Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha.
Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na trzeci kwartał 2025 r.
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
"W tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac konstrukcyjnych w trakcie których powstanie nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do przeładunków kontenerów. Ogromnie interesująca, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę jest zastosowana teletechnika i energetyka" - mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.
"Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym" - dodaje Anna Soszyńska, Koordynator Ochrony Środowiska na kontrakcie budowy terminalu T3 w Budimex SA.
Przy budowie terminalu T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal pozostanie niezakłócone. Prowadzone są monitoringi środowiskowe, badany jest hałas pod wodą oraz na lądzie. Dodatkowo wykorzystywane są specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.
To nie jedyny przykład działań Grupy Budimex mający na celu włączanie się w aktywną ochronę regionu wybrzeża Bałtyku. W grudniu ubiegłego roku nawiązano współpracę z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu. Wynikiem współpracy było przekazanie ośrodkowi rehabilitacji fok zaawansowanego analizatora biochemicznego, który pomoże w odtwarzaniu populacji ssaków morskich – fok i morświnów.
Ochrona środowiska to jeden z priorytetów Budimeksu. Spółka chce być liderem branży w tej dziedzinie i dlatego konsekwentnie inwestuje w odnawialne źródła energii oraz redukuje ślad węglowy. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną firma sukcesywnie przechodzi na model gospodarki o obiegu zamkniętym.
rel (Budimex)
Fot.: Budimex