Budowa terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle jest już zaawansowana w 50 proc. i przebiega zgodnie z planem - podał we wtorek Orlen. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.
Informując o postępie robót przy budowie terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle, Orlen przypomniał, że inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r., jej zakończenie planowane jest na 2025 r., a wartość kontraktu to około 500 mln zł.
"Prace przy budowie terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50 proc." - podał we wtorek Orlen. Jak ocenił, "inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie". Koncern zaznaczył, że równolegle w gdańskiej rafinerii realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy naftowej i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.
"Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami" - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie koncernu.
Jak podkreślił, realizowane obecnie przedsięwzięcie umożliwi jednocześnie rafinerii w Gdańsku eksport olejów bazowych drugiej generacji, których produkcja będzie możliwa dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. "Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność" - ocenił Obajtek.
Prace prowadzone są równolegle zarówno przy części rafineryjnej, jak i przy samym terminalu. Orlen podał, że budowa terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, "znajduje się w połowie realizacji".
W ostatnim czasie wykonano m.in. roboty żelbetowe związane z nadbudową nabrzeża oraz nadbudową pomostów przeładunkowych czy montaż konstrukcji stalowej pomostów komunikacyjnych. Tym samym zrealizowano już 50% inwestycji.
W ostatnim czasie Grupa NDI wykonała m.in. prace kafarowe, prace palowe związane z nadbudową nabrzeża oraz elementy żelbetowe związane z nadbudową pomostów przeładunkowych czy nadbudową samego nabrzeża. Zrealizowano również posadowienie pod pomosty komunikacyjne oraz posadowienie późniejszego dalbowiska. Dodatkowo powstały konstrukcje żelbetowe pomostów komunikacyjnych na których to zamontowano wcześniej sprefabrykowane konstrukcje stalowe. Wykonano też posadowienie budynku BZT wraz z płytą fundamentową. Dodatkowo wykonano również pale przemieszczeniowe pod późniejszy układ drogowy.
"Obecnie na terenie samego terminala wykonywane są prace podczyszczeniowe, zarówno na lądzie, jak i na części wodnej. Trwa montaż wyposażenia hydrotechnicznego: montowane są balustrady na pomostach komunikacyjnych. Dodatkowo na budynku BZT wykonywane są prace instalacyjne oraz murarskie. Rozpoczęliśmy też realizację przepustu w ramach przebudowy ulicy Sztutowskiej. Oprócz tego prowadzone są roboty na części rafineryjnej, między innymi prace fundamentowe, prace związane z montażem konstrukcji stalowych oraz prace związane z wykonywaniem elementów technologii między innymi montaż docelowych rurociągów technologicznych" - mówi Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej znajduje się w połowie realizacji. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań na części terminalu to około 60 proc., na części rafineryjnej 50 proc.
"W najbliższym czasie planujemy prace drogowe, między innymi przebudowę ulicy Sztutowskiej czy wykonanie docelowej nawierzchni na nabrzeżu. Na terenie Terminala przewidziane są prace branżowe oraz instalacyjne między innymi wykonywanie docelowych instalacji: wod-kan, elektrycznej, teletechnicznej czy przeciwpożarowej. Dodatkowo przy części rafineryjnej planujemy dalszy montaż konstrukcji stalowych oraz prefabrykacji rurociągów. Na kolejne miesiące zaplanowaliśmy montowanie wyposażenia hydrotechnicznego, a w połowie roku całej technologii, między innymi ramion nalewczych na pomostach przeładunkowych" - relacjonuje Maciej Klecha.
Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 380 metrów, co pozwoli obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton, a na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców.
NDI podaje, że projekt zakłada budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów.
Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen.
Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.
"Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego. Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii" - zaznaczył koncern. Jak wyjaśnił, nowa instalacja umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy drugiej oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych.
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że dzięki budowie terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle, nowe i wysokomarżowe produkty powstające w hydrokrakingowym bloku olejowym "będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową".
Koncern zapowiedział również, że planuje kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko i zeroemisyjne technologie. "Do końca 2027 r. na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego" - oznajmił Orlen.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce - w tym w Płocku oraz w Gdańsku, a także w Czechach i na Litwie. Zarządza także segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Rozwija jednocześnie segment odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej - do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
Jeszcze na początku 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele, zwłaszcza po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern ma zainwestować ponad 320 mld zł.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.