Firma Sweco będzie pełnić funkcję inżyniera kontraktu budowy części hydrotechnicznej terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w porcie Świnoujście - poinformował w środę Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Sweco Polska sp. z o.o. podpisały umowę na pełnienie przez tę firmę funkcji inżyniera dla inwestycji pod nazwą Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Kontrahent został wyłoniony w drodze przetargu, do którego zgłosiło się dziesięciu chętnych - poinformował w środę w komunikacie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Jak dodano, zarząd wybrał też wykonawcę morskiej części terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych - to firma PORR. Umowę na budowę dwóch technicznych nabrzeży podpisano pod koniec ubiegłego roku.
Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych jest wspólnym przedsięwzięciem ZMPSiŚ oraz Orlen Neptun. Mają powstać nowe nabrzeża o długości ok. 485 m i dopuszczalnej głębokości 14,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną natomiast place składowe, co ma pozwolić na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.
Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych - przekazano.
Terminal ma rozpocząć pracę w 2025 r., a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.
Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro. 65,9 mln euro to dofinasowanie z instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027.
emb/ drag/