Pojemność bazy paliw PERN w Dębogórzu, która przyjmuje produkty dostarczane do Polski drogą morską, powiększy się o 150 tys. metrów sześc. Ruszył przetarg na budowę trzech nowych zbiorników na olej napędowy. Oferty można składać do 14 marca - podała spółka.
Informując w poniedziałek o planowanej inwestycji w Dębogórzu, PERN podkreślił, iż będzie ona realizowana jako "kolejny etap rozbudowy baz paliw spółki". Jak zaznaczono w komunikacie, baza, która przyjmuje dostawy paliw sprowadzanych do Polski drogą morską, zwiększy swą pojemność o 150 tys. metrów sześc.
Właśnie ruszył przetarg na budowę trzech nowych zbiorników na olej napędowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy - ogłosił PERN, odnosząc się do swych planów, obejmujących rozbudowę bazy w Dębogórzu. Spółka podała, że oferty w ramach tego postępowania można składać do 14 marca.
Budowa kolejnych zbiorników to odpowiedź spółki na potrzeby rynku i znaczący wzrost zainteresowania świadczonymi usługami - podkreślił PERN.
Wyjaśnił przy tym, że "nowa infrastruktura pozwoli na przechowywanie zapasów interwencyjnych oraz bardziej elastyczny obrót paliwami".
PERN przypomniał, że zgodnie z swym planem inwestycyjnym, nakłady na inwestycje rzeczowe w tym roku wyniosą tam prawie 450 mln zł, a na remonty około 90 mln zł.
Spółka zaznaczyła jednocześnie, że w tegorocznych planach "ma łącznie około 400 nowych zadań", zarówno z planu inwestycyjnego, jak i planu remontów, w tym "kilka kluczowych inwestycji do których zalicza się właśnie rozwój bazy w Dębogórzu".
Jednocześnie PERN wspomniał, że "jest kluczową spółką, zarządzającą infrastrukturą krytyczną", która dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi o łącznej pojemności ponad 2,6 mln metrów sześc. oraz 4. bazami ropy naftowej, których pojemność wynosi w sumie ponad 4,1 mln metrów sześc.
PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech - Schwedt i Leuna oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Od kilku lat PERN realizuje "Program Megainwestycji", czyli priorytetowych przedsięwzięć związanych z zarządzaną infrastrukturą krytyczną, które mają zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Do Grupy PERN należy m.in. Naftoport z siedzibą w Gdańsku (66,67 proc. udziałów) - największy w Polsce terminal przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych, które dostarczane są tankowcami.
Ostatnio PERN informował, że w zeszłym roku Naftoport przeładował prawie 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych, co oznacza wzrost aż o połowę w stosunku do 2022 r., przy czym baza paliw w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia, także o połowę więcej niż w 2022 r.
Jak podał PERN, w ubiegłym roku w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej, natomiast w bazie paliw w Dębogórzu rozładowano 93 tankowce – o 26 więcej niż rok wcześniej.
To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów, co jest zjawiskiem ogólnoeuropejskim - wyjaśniła spółka.
autor: Michał Budkiewicz