W 2022 r. łączną masę brutto ładunków morskich, obsłużonych we wszystkich portach UE, oszacowano na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8 proc. w porównaniu z 2021 r. (3,45 mld ton). Zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa doprowadziły do spadku o 7,3 proc. w 2020 r. (w porównaniu z 2019 r.) - podaje Eurostat.
W 2022 r. liczba przeładowanych ton najbardziej wzrosła w Gdańsku w Polsce (+40,3 proc.), Kartagenie w Hiszpanii (+17,3 proc.) i w Konstancy w Rumunii (+15,2 proc.).
Holandia była największym krajem UE, zajmującym się morskim transportem towarowym w 2022 r. Holenderskie porty (Rotterdam, Amsterdam i Zelandia) obsłużyły 565 mln ton towarów (+9 mln ton w porównaniu z 2021 r.), co stanowiło 16 proc. całkowitego wolumenu obsłużonych towarów drogą morską w ubiegłym roku w UE.
Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln), wszystkie położone na wybrzeżu Morza Północnego, utrzymały w 2022 r. pozycje trzech największych portów UE, zarówno pod względem masy brutto przeładowanych towarów i wolumenu dużych kontenerów obsłużonych w portach.
W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej spadła w greckim Pireusie (-8,8 proc.), Bremerhaven w Niemczech (-8,6 proc.) i Walencji w Hiszpanii (-7,1 proc.). Natomiast najbardziej wzrósł w Gdańsku (+40,3 proc.), Kartagenie w Hiszpanii (+17,3 proc.) i w Konstancy (+15,2 proc.) w Rumunii.
Z Brukseli Łukasz Osiński