Most wantowy im. Jana Pawła II przejdzie gruntowną konserwację oraz bieżące naprawy. Wykonane zostaną pomiary geodezyjne, dokładne czyszczenie poszczególnych elementów konstrukcji, a także konserwacja zakotwień, łożysk i wózka rewizyjnego. Zakres serwisu obejmuje również naprawę rur osłonowych want oraz montaż siatek zabezpieczających przed gniazdowaniem ptaków. Utrudnienia w ruchu mogą występować do końca roku.
Część robót będzie wymagała wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, która polegać będzie na wyłączeniu jednego pasa ruchu na moście. Dla zminimalizowania utrudnień zamknięcia pasa wprowadzane będą w weekendy, a w dni powszednie poza godzinami szczytu.
Most liczący blisko 22 lata jest w bardzo dobrej kondycji technicznej i wizualnej. Do jego prawidłowego funkcjonowania niezbędne są jedynie regularne prace serwisowe i konserwacyjne. Ostatnie tego typu roboty wykonane zostały w 2019 i 2020 roku, kiedy wymieniono urządzenia dylatacyjne mostu i przeprowadzono przegląd wraz z konserwacją systemu podwieszania pomostu. Wykonano również bieżącą naprawę olinowania. Te prace przeprowadził zespół doświadczonych alpinistów.
Obecne prace obejmują kilka aspektów. Pierwszy to pomiary geodezyjne, które określą zakres pracy, czyli przemieszczeń pomostu w stosunku do jego podpór. Następnym etapem będzie mycie i czyszczenie elementów mostu – konstrukcji stalowej ustroju nośnego, podpór, barier, balustrad oraz chodników.
Kolejną kategorią serwisu mostu wantowego będzie konserwacja łożysk, zakotwień podpór i wózka rewizyjnego. W ramach konserwacji poszczególne części zostaną zabezpieczone antykorozyjnie oraz wymieniony zostanie w nich wosk, ułatwiający pracę i zapobiegający tarciom.
W zakres robót na moście wchodzi również naprawa trzech rur osłonowych want i 28 łączników osłon, która obejmuje ich uszczelnienie.
Ostatni etap to montaż siatek, które zabezpieczą podpory, dźwigary ustroju nośnego i kolektor odwodnienia przed gniazdowaniem na nich ptaków.
Most wantowy ze swoim 100-metrowym dwunogim pylonem, to jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów inżynierskich w Gdańsku. Jest nie tylko inżynieryjną i wizualną „perełką”, ale pełni również istotną rolę komunikacyjną. Jest elementem Trasy Sucharskiego, która stanowi dojazd do portów i stoczni oraz jest łącznikiem z trasami wjazdowymi i wyjazdowymi z miasta – Obwodnicą Południową oraz autostradą A1. Codziennie mostem przejeżdża ok. 35 tys. pojazdów.
rel (Gdański Zarząd Dróg i Zieleni)