13 września do Baltic Hub przypłynął największy na świecie statek kontenerowy zasilany LNG - CMA CGM Concorde. To już drugie testowe zawinięcie w ramach nowo uruchomionego serwisu French Asia Line 1, który jest bezpośrednim połączeniem między Koreą Południową a Europą Północną. Od października statki z Korei Południowej będą regularnie przypływać do terminalu Baltic Hub w cyklu cotygodniowym.
Zbudowany w 2021 roku, kontenerowiec CMA CGM Concorde (nr IMO 9839208; GT 236 583; nośność 221 322 t; długość całkowita 399,90 m; szerokość konstrukcyjna 61,30 m; wysokość boczna 33,50 m; zanurzenie 16,00 m; ładowność 23 104 TEU; ładowność kontenerów "statecznościowych" (@14 t) 13 500; liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych 2200), jest wyjątkowym osiągnięciem w dziedzinie inżynierii morskiej.
To bez wątpienia jedna z największych jednostek, jakie dotychczas zawinęły do Baltic Hub. Pływający pod francuską banderą, CMA CGM Concorde, to również największy na świecie statek kontenerowy zasilany LNG.
Z powyższym stwierdzeniem, z oficjalnego komunikatu Baltic Hub, nie można się bezkrytycznie zgodzić.
CMA CGM Concorde należy do serii, składającej się z dziewięciu statków (wszystkie pływają w barwach CMA CGM) zapoczątkowanej (w 2020 roku) przez przełomową, faktycznie wtedy rekordową, jednostkę CMA CGM Jacques Saade. Wszystkie statki z tej serii mają tonaż pojemnościowy brutto wynoszący 236 583 jednostek. I pod tym względem, w kategorii pojemności brutto, faktycznie nie ma obecnie na świecie (w eksploatacji) większych statków kontenerowych z napędem zasilanym LNG, niż Concorde i jego jednostki bliźniacze.
Jeżeli chodzi o nośność, to poszczególne statki z omawianej serii bardzo nieznacznie się między sobą różnią, a największą nośnością z nich - 221 322 t - legitymuje się właśnie CMA CGM Concorde. To jednak nieco za mało by wygrać konkurencję największych pod względem nośności kontenerowców z napędem na LNG. Concorde'a wyprzedzają dwa statki armatora Hapag Lloyd - Manila Express i Berlin Express, z nośnościami, odpowiednio, 224 999 oraz 229 348 ton.
Z kolei pod względem ładowności kontenerów, wyrażanej w jednostkach TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) jedno ze źródeł podaje nam dla Concorde i jego jednostek bliźniaczych wielkość 23 104 TEU, natomiast w opisie statku na witrynie WWW armatora znajdujemy 23 112 TEU. Tak czy inaczej, to za mało, by statek mógł być uznany za największy w świecie kontenerowiec z napędem zasilanym LNG pod względem ładowności. Nieco większe są wspomniane wcześniej dwa kontenerowce armatora niemieckiego - mogą zabierać do swych ładowni i na pokłady po 23 660 TEU.
Tak więc na trzy kluczowe parametry mówiące o wielkości kontenerowców, w dwóch kategoriach CMA CGM Concorde przegrywa i zajmuje, też bardzo dobre, drugie miejsce.
Zastosowanie napędu LNG przynosi liczne korzyści ekonomiczne, m.in. poprzez skrócenie czasu transportu i zmniejszenie zużycia energii. Ponadto stanowi istotny wkład w ochronę środowiska, pozwalając znacząco zredukować emisję zanieczyszczeń powietrza. To doskonale wpisuje się w cele klimatyczne zarówno Unii Europejskiej, jak i Baltic Hub.
CMA CGM Concorde to już druga jednostka, która przypłynęła do gdańskiego terminalu w ramach nowego serwisu FAL 1. Wcześniej, 15 sierpnia, miało miejsce zawinięcie pierwszego statku tego serwisu, CMA CGM Zheng He, pływającego pod maltańską banderą.
FAL 1 to nowy, bezpośredni serwis oceaniczny, który łączy Baltic Hub z Busan - największym portem kontenerowym w Korei Południowej oraz 6. co do wielkości portem kontenerowym na świecie.
Stworzenie nowego połączenia jest efektem długoletniej współpracy i owocnych negocjacji pomiędzy Baltic Hub a renomowanym francuskim armatorem CMA CGM. French Asia Line 1 (FAL1) to czwarta linia Ocean Alliance między Dalekim Wschodem a Europą Północną. CMA CGM obsługuje ten serwis trzynastoma statkami o łącznej ładowności od 17 859 do 23 112 TEU. Trasa FAL 1 obejmuje następujące porty: Gdańsk - Wilhelmshaven - Rotterdam - Algeciras - Port Klang - Busan - Ningbo - Shanghai - Yantian - Singapur - Tanger - Dunkierka - Le Havre i Hamburg.
rel (Baltic Hub)