70 km torów oraz 233 rozjazdy i rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania - to efekty działań PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach rozbudowy sieci kolejowej w gdańskim porcie. W środę przedstawiciele spółki PKP PLK zaprezentowali nową inwestycję o wartości ponad 1,1 mld złotych.
Zakończyliśmy trwające ponad 30 miesięcy prace, które miały poprawić dostępność portów morskich do infrastruktury kolejowej - powiedział w trakcie środowej konferencji prasowej członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.
Jego zdaniem poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów.
To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki - wskazywał.
W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany.
Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który został oddany do użytku w grudniu ub.r.
Ponadto, w ramach prac przebudowano trzy mosty oraz dwa wiadukty i kilkanaście przepustów.
Bresch dodał, że prace, które zostały przeprowadzone pozwolą PKP PLK lepiej zarządzać ruchem na stacji.
Już w tej chwili poprawiliśmy przepustowość. Dzięki temu nie zakorkowaliśmy się w momencie, gdy te nabrzeża muszą być obsługiwane związku z transportem węgla - zaznaczył.
Dodał, że w tej chwili, dzięki zmodernizowanej infrastrukturze go gdańskiego portu może wjechać więcej pociągów.
Mówimy o zwiększeniu pracy stacji o ok. 300 proc. - mówił.
W ramach prac rozbudowano również Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i zbudowano nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wyposażono je w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, które zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ma również modernizacja 13 przejazdów kolejowo – drogowych.
Członek zarządu PKP PLK wskazywał, że stacja przed rozpoczęciem modernizacji była bardzo zaniedbana.
Jako spółka nie dysponowaliśmy pieniędzmi na prowadzenie takich planowanych remontów i w związku z tym borykaliśmy się z wieloletnimi zaległościami utrzymaniowymi - tłumaczył.
Dodał, że niezbędne były prace polegające na odbudowie warstw, która jest pod torami.
Musieliśmy wzmocnić podtorze, żeby można było wprowadzać cięższe pociągi - podkreślił.
Kierownik budowy Tomasz Trojanowski dodał, że prace nie należały do najłatwiejszych.
Całą stację Port Północny podnieśliśmy o ok. 2 metrów do góry, wykorzystaliśmy przy tym 900 tys. m3 materiału - mówił.
Gratuluję PKP PLK realizacji tej strategicznej inwestycji, która pozwala na sprawniejszy transport towarów do portu koleją, która jest ekologicznym środkiem transportu - przekazał Head of Unit at CINEA Morten Jensen.
Dodał, że ten efekt osiągnięto poprzez znaczne zwiększenie przepustowości oraz poprawę płynności ruchu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. To efektywne wykorzystanie środków unijnych.
Arnold Bresch wskazał, że infrastruktura kolejowa przy polskich portach jest wciąż budowana i modernizowana.
Przygotowujemy się do tego, żeby stać się alternatywą dla pozostałych portów na Bałtyku. Mówimy o portach w Gdańsku, Gdyni, w Świnoujściu i Szczecinie - ocenił.
Zaznaczył, że PKP PLK jako zarządca infrastruktury przygotowuje magistrale kolejowe tak, żeby te stacje, które są już przebudowywane były zasilane z kierunków południowych.
To jest plan rozwojowy na najbliższe lata, żeby przyciągnąć towary z Czech i Słowacji na nasze wybrzeże - podsumował członek zarządu PKP PLK.
Wartość inwestycji wyniosła 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – "Łącząc Europę".
autor: Piotr Mirowicz