Porty, logistyka

Ten rok jest szczególny dla gdyńskiego portu. 95 lat temu, w lipcu 1927 roku po raz pierwszy w historii portu przypłynęli zagraniczni turyści, a miesiąc później, w sierpniu z Gdyni wypłynął w pierwszy zagraniczny rejs polski statek wycieczkowy.

Pierwsze wycieczkowce

13 sierpnia 1923 roku zawinął do Gdyni pierwszy pełnomorski statek. Był to francuski statek emigracyjny Kentucky. Natomiast pierwsi zagraniczni turyści przybyli cztery lata później, 4 lipca 1927 roku. Przy Nabrzeżu Polskim zacumował wówczas duński pasażer Lituania z wycieczką ze Stanów Zjednoczonych.

W okresie międzywojennym „wycieczkowcami”, poza kilkoma wyjątkami, były transatlantyki, które okazyjnie odbywały rejsy wycieczkowe lub przewoziły zorganizowane grupy turystów w ramach rejsów liniowych. Lituania ex. Caryca (zbud. 1915 r.) o długości 139 m i pojemności brutto* 6598 ton rejestrowych (RT) była transatlantykiem Baltic American Line, spółki należącej do duńskiego armatora East Asiatic Company. Statek przewoził emigrantów z Lipawy (Łotwa) i Wolnego Miasta Gdańsk do Kanady i USA. W jednym z rejsów liniowych, w Nowym Jorku zaokrętowała 625-osobowa grupa Polonii amerykańskiej pragnących zobaczyć Polskę. Więc statek przed zawinięciem do portu w Gdańsku, zacumował na krótko w Gdyni.

Drugim zagranicznym wycieczkowcem w Gdyni był francuski statek Suffren ex. Blücher (zbud. 1902 r.) o długości 169 m. Przybył pięć dni później, 9 lipca o godzinie 4 rano, z grupą 648 Amerykanów i Kanadyjczyków. Przypłynął z francuskiego portu Hawr, gdzie został wyczarterowany przez Stowarzyszenie Weteranów Armii Polskiej w Ameryce. Do Francji przybyli oni transatlantykiem Paris. Celem wycieczki było zwiedzanie Polski i spotkanie z generałem Józefem Hallerem, byłym dowódcą Armii Polskiej we Francji.

Miesiąc później, 21 sierpnia 1927 roku, z gdyńskiego portu na Bornholm wypłynął polski statek wycieczkowy s/s Gdynia, w rejs próbny z zaproszonymi dziennikarzami i specjalnymi gośćmi. Był to pierwszy w historii zagraniczny rejs wycieczkowy pod polską banderą. Pełnopłatni turyści wyruszyli cztery dni później, 25 sierpnia, do Kopenhagi i na Bornholm. S/s Gdynia, podobnie jak siostrzany Gdańsk, były niewielkimi 54-metrowymi jednostkami. Zostały zbudowane w 1927 roku w Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft), w której rząd polski był udziałowcem (20%).

(...)

Mieczysław Amielańczyk

Cały artykuł można przeczytać w 46. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter