Porty, logistyka

Po zeszłorocznym załamaniu spowodowanym pandemią Covid-19, przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku rozwijały się lepiej niż oczekiwano. Z wynikiem 128,7 mln ton, a tym samym wzrostem o około 2 procent, łączne przeładunki morskie były wieksze niż w pierwszym roku pandemii. Przeładunki kontenerów wyniosły 8,7 mln TEU, co oznacza wzrost o 2,2 proc.

Przewozy towarów koleją zapewniły rekordowy wynik w 2021 roku. W ubiegłym roku hamburska kolej portowa przewiozła 48,5 miliona ton ładunków (+4,0 procent). W przypadku transportu kontenerowego osiągnięto ośmioprocentowy wzrost do poziomu 2,79 miliona TEU.

Hamburg w imponujący sposób umacnia swoją wiodącą pozycję jako największy port kolejowy na świecie. Pomimo ciągłych wyzwań spowodowanych przez pandemię i łańcuchy transportowe, które straciły rytm, osiągnięto nowy rekord w zakresie przyjaznego dla środowiska transportu towarów koleją – mówi Ingo Egloff, dyrektor generalny Port of Hamburg Marketing e.V. (HHM).

Dodatkowe połączenia pociągów kontenerowych i więcej przewozów średniodystansowych do 300 kilometrów sprzyjały rozwojowi kolei. Udział transportu kolejowego w podziale międzygałęziowym (modal split) w Hamburgu wynosi obecnie 51,5% w przypadku transportu kontenerowego. Sukces w przenoszeniu transportu towarowego na kolej odciąża drogi oraz chroni środowisko. Udział żeglugi śródlądowej w obsłudze transportu kontenerowego do i z hamburskiego portu sięga 2,4 procent.

Oprócz transportu morskiego coraz więcej kontenerów między Chinami a Hamburgiem przewozi się również koleją. Hamburg jest w Niemczech wiodącym punktem początkowym i końcowym transportu kontenerowego drogą morską oraz pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Nawet jeśli pokonanie ponad 12 000 kilometrów między Chinami a Hamburgiem koleją zajmuje obecnie około 20 dni, przewozy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku są szybsze niż drogą morską. Kontenerowe połączenia kolejowe między Hamburgiem a Chinami oferują zatem atrakcyjną alternatywę transportową dla towarów, dla których ważny jest czas dostawy. Około 160 000 TEU zostało przetransportowanych koleją między Hamburgiem a ponad 25 miejscami docelowymi w Chinach w zeszłym roku. To silny wzrost o 51 proc. W sumie ponad 290 chińskich połączeń kolejowych do i z Hamburga jest sprzedawanych przez różnych dostawców - wyjaśnił Axel Mattern, dyrektor generalny HHM.

Przeładunki w porcie Hamburg w 2021 r.

Skutki pandemii Covid-19, które można odczuć na całym świecie, wpłynęły również na rozwój przeładunków i ruchu w największym uniwersalnym porcie Niemiec. W całym 2021 r. na terminalach w porcie tym załadowano lub rozładowano 128,7 mln ton frachtu morskiego. To wzrost o 1,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Przyczyniły się do tego zarówno przeładunki drobnicowe, które wzrosły do 88,9 mln ton (+,1,3 proc.) jak i masowe, które przy 39,8 mln ton odnotowały wzrost o 3,3 proc. W segmencie przeładunków kontenerowych w 2021 r. w Hamburgu przeładowano łącznie 8,7 mln TEU. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o 2,2 proc.

W segmencie ładunków masowych towarów sypkich przeładowywanych chwytakiem rozwinął się dodatnio i wyniósł łącznie 21,6 mln ton, osiągając wzrost o 11,2 proc. Szczególny wpływ na ten wzrost miał import węgla na poziomie 5,5 mln ton (+15,9%) oraz rudy na poziomie 10,5 mln ton (+10,6%).W 2021 r. w segmencie towarów sypkich przeładowywanych ssakiem przeładowano łącznie 6,4 mln ton, co oznacza spadek o 14,7 proc. spowodowany mniejszą ilością przeładunków zboża. W segmencie ładunków płynnych przeładunki w 2021 r. wyniosły 11,8 mln ton (+1,7 proc.). Większy eksport produktów na bazie olejów mineralnych odpowiada przede wszystkim za niewielki wzrost tego segmentu, który ogólnie rozwija się bardzo stabilnie.

Oprócz rozpatrywania wolumenu towarów przeładowywanych w porcie, należy również wziąć pod uwagę, że towary wyprodukowane w samych Niemczech o wartości około 116 miliardów euro są eksportowane na cały świat przez port w Hamburgu. Port w Hamburgu zapewnia około 607 000 miejsc pracy w Niemczech - mówi Egloff.

Chiny, USA i Singapur przodują na liście Top 10 krajów partnerskich Hamburga w zakresie obsługi kontenerów

Na liście dziesięciu najważniejszych partnerów Hamburga pod względem przeładunku kontenerów kraje znajdujące się na pozycjach od pierwszego do szóstego zachowały swoje miejsca. Spadek wolumenu przeładowanych kontenerów morskich w relacji z Chinami, który był odnotowany w roku 2020, w ubiegłym roku został zatrzymany. W 2021 r. osiągnięto wzrost o 5,5 proc. do poziomu 2,6 mln TEU. Chiny umacniają w ten sposób swoją pozycję najważniejszego partnera handlowego Hamburga.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Hapag-Lloyd uruchomi od kwietnia nowy cotygodniowy serwis China Germany Express (CGX), który połączy port w Hamburgu z południowo-chińskim terminalem Dachan Bay w porcie Shenzhen. Dzięki temu nowemu połączeniu liczba serwisów liniowych łączących Hamburg z chińskimi portami zostanie jeszcze bardziej rozszerzona do 18 tygodniowo, a pozycja Hamburga jako wiodącego portu dla Chin zostanie skonsolidowana - mówi Mattern.

Wśród kolejnych partnerów handlowych w ruchu kontenerowych kolejne miejsca po Chinach zajmują USA (+4,5 proc.), Singapur (+0,9 proc.), Rosja (-3,0 proc.), Szwecja (+7,5 proc.) i Wielka Brytania (-9,9 proc.). Siódme miejsce rankingu Top 10 zajmuje Polska (+20,7 proc.), ósme Korea Południowa (-0,4 proc.), a dalsze Dania (+4,6 proc.) i Brazylia (+3,2 proc.).

Zakończona regulacja toru wodnego Dolnej i Zewnętrznej Łaby przynosi korzyści. Wchodzące i wychodzące z portu statki korzystają teraz ze zwiększonego zanurzenia od 1,00 metra do 1,90 metra w porównaniu ze stanem przed pogłębieniem toru wodnego - w zależności od wymiarów statku. Na przykład statki klasy Megamax o szerokości do 62,50 metra lub długości 400 metrów mogą wpływać do portu niezależnie od pływu z zanurzeniem do 13,10 metra. Przed korektą było to tylko 11,40 metra. Wykorzystując pływy, statki wychodzące mogą bezpiecznie płynąć z zanurzeniem do 14,10 metra, a statki wchodzące z zanurzeniem jeszcze większym, bo nawet do 15,40 metra. Tutaj wcześniej było to tylko 13,60 metra.

Chcielibyśmy podziękować naszym klientom i partnerom za zaufanie do nas i do hamburskiego portu podczas wieloletniego projektu adaptacji toru wodnego. Od końca stycznia br. możemy teraz zwiększyć maksymalne zanurzenie niezależne od pływów w zakresie od 1,00 do 1,90 m, w zależności od wielkości statku. Pomaga to wzmocnić konkurencyjność portu w Hamburgu - powiedział Jens Meier, dyrektor generalny Hamburg Port Authority.

Kolejną korzyścią jest poprawienie warunków mijania się dużych statków. Na przykład w Wedel zbudowano specjalnie w tym celu odcinek o długości ośmiu kilometrów. Umożliwia on bezpieczne przepływanie obok statków o sumarycznej szerokości do 104 metrów. Ponadto tor wodny między Wedel a ujściem rzeki Stör (na wysokości Glückstadt) został poszerzony z 300 metrów do 320 metrów. Tutaj statki o łącznej szerokości mniejszej niż 92 metry mogą teraz bezpiecznie mijać się nawzajem.

Obaj członkowie zarządu Port of Hamburg Marketing, Axel Mattern i Ingo Egloff, pozytywnie odnieśli się do pomyślnie zakończonej regulacji toru wodnego Łaby.

Dla żeglugi i naszych klientów portowych z przemysłu ułatwienie dostępu do największego uniwersalnego portu w Niemczech przynosi również korzyści w postaci kierowania większej liczby ładunków przez Hamburg. Tylko w ubiegłym roku do portu w Hamburgu zawinęło 221 dużych kontenerowców o pojemności od 18 000 do 24 000 TEU. Jest to wzrost o 16,9 procent i pokazuje, że zakończona już regulacja toru wodnego ma ogromne znaczenie dla bezpiecznego i szybkiego ruchu na Łabie. Dzięki wydajnym szlakom transportowym, inteligentnym rozwiązaniom logistycznym oraz rosnącemu wykorzystaniu niskoemisyjnych źródeł energii i technologii jesteśmy na dobrej drodze do zrównoważonego wzrostu - powiedział Mattern.

Po stronie lądowej przyjazna dla środowiska kolej przejmuje większość transportu towarów i szybko, niezawodnie łączy regiony zaplecza lądowego z portem.

Perspektywy na rok 2022

Wojna na Ukrainie będzie miała również wpływ na rozwój przeładunku portu w Hamburgu. Obecnie jednak nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu sankcje wobec Rosji wpłyną na rozwój obrotów portowych. W tej chwili nie można podać realistycznej prognozy na bieżący rok, ponieważ pandemia koronawirusa może również nadal mieć wpływ na morski handel zagraniczny - powiedział Mattern.

W roku 2022 organizacja marketingowa portu w Hamburgu ma nadzieję na ogólnie stabilny kurs w obsłudze ładunków morskich.

rel (Port of Hamburg)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter