Venture Global LNG chce mieć własne gazowce. Po zapytaniu ofertowym, stocznie składają propozycje techniczne statków, potrzebnych do obsługi wolumenów eksportowych wchodzącego na rynek amerykańskiego producenta, którego zakontraktowane portfolio rozszerzyło się już do 70 milionów ton rocznie.
Nowy amerykański producent Venture Global LNG planuje złożyć w stoczniach zamówienia na swoje pierwsze gazowce w liczbie do sześciu o łącznej szacowanej wartości ponad 1,3 mld USD. Źródła związane ze stoczniami podały, że stocznie złożyły oferty techniczne, dotyczące kontraktów na trzy gazowce i kolejne trzy w opcjach.
Venture Global oczekuje dostaw statków od końca 2024 roku. Jednak południowokoreańskie stocznie poinformowały, że są już "wyprzedane" na takie terminy, a mocy produkcyjnych na dostawy w 2025 r. też nie ma za wiele.
Amerykański deweloper zajmujący się skraplaniem gazu ziemnego poinformował, że chce mieć gotową "shortlistę" stoczni w styczniu, aby do końca marca rozstrzygnąć przetarg na nowe statki.
Gazowce są najdroższymi statkami towarowymi, a ostatnio, ze względu na warunki rynkowe, ich ceny utrzymują się na podwyższonym poziomie. Stocznie proponują teraz ceny w okolicach 220 mln USD za nowe statki do przewozu LNG o standardowej specyfikacji, przy czym dodatkowe funkcje i opcje wyposażenia przesuwają ceny w okolice poziomu 225 mln USD za statek.
Obserwatorzy rynku komentują, że statki są niezbędne dla obsługi eksportu z projektu (inwestycji) Plaquemines LNG w Luizjanie, realizowanego przez Venture Global, który ma zostać zamknięty finansowo przed końcem tego roku oraz innych projektów instalacji, skraplających gaz ziemny tego operatora.
Projekt Plaquemines o zdolności produkcyjnej 20 mln ton LNG rocznie, planowany do uruchomienia w miejscu położonym około 20 mil (32 km) na południe od Nowego Orleanu nad rzeką Mississippi, zostanie zrealizowany w dwóch etapach o zdolności produkcyjnej po 10 mln t / rok. Venture Global sprzedaje część LNG z tego projektu na zasadzie free-on-board (FOB).
Projekt będzie obejmował do 36 modułowych zespołów (linii) skraplających (liquefaction trains) o mocy przerobowej 0,63 mln ton / rok każdy, skonfigurowanych w 18 bloków. Firma wyróżnia się tym sposobem budowy instalacji skraplania, który, jak twierdzi, pozwala na szybsze i tańsze uruchomienie inwestycji.
Pierwszym sprawdzianem tej koncepcji instalacji skraplających będzie zakład skraplania i terminal eksportowy Calcasieu Pass LNG, należący do Venture Global, z którego już wkrótce wyekspediowany zostanie pierwszy ładunek. Wszystkie 18 minizespoły skraplające tego projektu, których łączna wydajność wynosi 12 mtpa (mln ton / rok), mają być uruchomione przed końcem 2022 roku.
Po zakontraktowaniu dostaw 1,5 mpta LNG z Calcasieu Pass i 4 mpta z Plaquemines, jednym z głównych nabywców LNG od Venture Global będzie Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
Hiszpański Repsol również kupuje 1 mtpa z Calcasieu Pass. Oba przedsiębiorstwa podpisały długoterminowe umowy czarterowe na statki mające obsługiwać te wolumeny.
Venture Global sprzedało również 4 mtpa (mln ton rocznie) z Plaquemines importerowi chińskiemu China Petroleum & Chemical Corp (Sinopec), a spółka zależna chińskiego nabywcy, Unipec, podpisała umowę na 3,5 mtpa z Calcasieu Pass.
Ponadto Venture Global rozwija dwa kolejne projekty, które dadzą mu w USA - razem z wcześniej omówionymi - łączną zdolność produkcyjną na poziomie 70 mln ton LNG rocznie.
Delta LNG to kolejny obiekt o mocy przerobowej 20 mtpa (mln ton / rok) w Luizjanie, który również będzie realizowany w dwóch fazach po 10 mtpa.
W grudniu Venture Global ogłosiło, że planuje budowę, posiadanie i eksploatację czwartego projektu - o nazwie CP2 LNG - w sąsiedztwie istniejącego terminalu Calcasieu Pass.
Będzie on zlokalizowany w Cameron Parish w Luizjanie i będzie miał nominalną zdolność produkcyjną LNG 20 mtpa (mln ton / rok), a jego szczytowa wydajność wyniesie 24 mtpa.
Złożono już wniosek o zezwolenie Federalnej Komisji Regulacji Energetyki na lokalizację, budowę i eksploatację instalacji CP2 LNG oraz powiązanego połączenia gazociągowego.
rel (Venture Global LNG), z mediów, PBS
Rynek gazowców LNG w 2020 i 2021 roku
Nowe technologie w konstrukcji statków do transportu LNG, wielkość obecnej floty i nowe zamówienia na gazowce oraz ogromna zmienność stawek czarterowych - to tylko niektóre tematy naszego obszernego przeglądu rynku morskich przewozów LNG i zatrrudnianych na nim zbiornikowców - najdroższych statków towarowych.
Opublikowano go w najnowszym, 37. numerze miesięcznika "Polska na Morzu" dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.