Po ośmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost przeładunków 12,8 % ogółem (w samym sierpniu 15,2 % r/r). Największe wzrosty odnotowano w grupach ładunkowych: drewno +112,5 % (w samym sierpniu 607,1 %) oraz ropa i przetwory naftowe +70,7 % (w samym sierpniu 26,4 %). W ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów. Wzrost ten liczony w TEU wyniósł 11,9 %.
Wynik ten świadczy o wyjątkowej efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji inwestycji przez Zarząd Spółki.
Mamy w tej chwili bardzo ciekawą sytuację na rynku kontenerowym, gdyż dostępność kontenerów na rynku jest ograniczona, a łańcuchy dostaw nie są stabilne, widać na rynku pewne przekształcenia. Dla Portu Gdynia okazało się to być szansą, nie zagrożeniem. Wzrosty w tej grupie przeładunkowej wynikają m.in. z uruchomienia połączeń oceanicznych ze wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych, Tunezją, jak i Indiami i Pakistanem. Ma to niebagatelny wpływ na wielkość przeładunków m.in. dlatego, że te połączenia są obsługiwane przez większe jednostki - Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Transport morski odnotowuje wzrosty przewozów i przeładunków na całym świecie, ale ze szczególnym uwzględnieniem polskich portów, gdyż we wszystkich portach morskich obecnie można zaobserwować wzrosty pomimo pandemii. To pokazuje, jak ważny jest udział transportu morskiego w całych łańcuchach dostaw - czytamy w oficjalnym komunikacie Portu Gdynia.
Jedną z grup przeładunkowych, na której władze portu są szczególnie skoncentrowane w tym roku są produkty naftowe obsługiwane na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP) z przeznaczeniem do bazy PERN w Kosakowie, na zapleczu Portu Gdynia. Wzrosty w tej grupie do sierpnia wynoszą 70,7 % r/r.
Potencjał jest ogromny, a wyniki będą jeszcze lepsze, gdyż zarówno PERN, jak i Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA regularnie inwestują w infrastrukturę. PERN planuje powiększenie bazy o kolejny zbiornik, zaś terminal paliwowy przy falochronie będzie w przyszłym roku pogłębiony, co pozwoli na przyjmowanie jeszcze większych statków, rozwijając zdolności przeładunkowe paliw w Porcie Gdynia.
Niewielki spadek odnotowano w grupie zboża, natomiast należy tu pamiętać, że zeszły rok był rekordowy, jeśli chodzi o tę grupę ładunkową.
Bardzo dobre wyniki, jakie Port Gdynia obecnie odnotowuje, pozwalają zakładać, że obecny rok Port Gdynia zakończy z drugim najwyższym wynikiem w historii.
rel (ZMP Gdynia)
Fot.: ZMP Gdynia