Prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji, zawinął do Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni. Wizyta jednostki Nova Star związana jest z trwającymi odbiorami technicznymi nowej infrastruktury z rampą ro-ro.
Odbiory techniczne Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni potrwają przez najbliższe tygodnie. Na 23 września zaplanowano jego uruchomienie, co zbiega się z uroczystością 99. rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.
Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m – o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu. Możliwość przyjmowania dłuższych promów to dopasowanie się do uwarunkowań rynku bałtyckiego.
Przy nowym terminalu będą cumować promy o różnej długości realizujące połączenia Stena Line oraz Polferries - Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Przypomnijmy, że 19 lipca br. przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line.
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia realizowany jest zgodnie z ideą „Green Port”, której wyrazem jest zastosowane przyłącze elektryczne. Korzystać z niego będą promy cumujące przy terminalu. Wykorzystanie energii elektrycznej z lądu eliminuje emisje spalin, drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko, jego oddziaływanie na centrum miasta. Poprawia się także komfort pracy załogi promów.
Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.
AL, z mediów, Port Gdynia SA
Fot.: Karol Przybyła / @karoolgdansk