Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną wpłynie na rozwój portu w Elblągu. Już teraz, podczas budowy kanału, terminale elbląskiego portu są wykorzystywane do składowania i transportu materiałów do realizacji tej strategicznej inwestycji - powiedział PAP dyr. portu Arkadiusz Zgliński.
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, budowa kanału żeglugowego przebiega zgodnie z harmonogramem; obecnie jest na półmetku.
Czytaj także:
Przekop Mierzei Wiślanej - trwają intensywne prace
Adamczyk: przekop Mierzei Wiślanej szansą dla całego regionu
Na budowie kontynuowane jest m.in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wykonanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. W kanale żeglugowym trwa m.in. betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy, oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto, kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy.
Dostarczanie kamienia hydrotechnicznego do umocnienia sztucznej wyspy jest naszą pierwszą umową przy budowie kanału żeglugowego. Budowa nowej drogi wodnej jest już daleko zaawansowana a dla portu elbląskiego to inwestycja strategiczna - ocenił dyr. zarządu portu morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński. - To inwestycja, która pozwoli na wykorzystanie infrastruktury portowej, na jaką miasto Elbląg wydatkowało ogromne środki finansowe. Nasze terminale są już przystosowane do transportu chociażby materiałów budowlanych, kamienia hydrotechnicznego, także innych konstrukcji stalowych - wyjaśnił Zgliński.
Przypomniał, że port elbląski jest głównym beneficjentem budowanej nowej drogi wodnej, ale - jak podkreślił - port działał i działa w ograniczonym zakresie.
Aby port mógł funkcjonować bezpiecznie i z pełnym wykorzystaniem potencjału musi mieć zapewniony suwerenny, niczym nie zakłócony dostęp, a takim dostępem będzie kanał przez Mierzeję Wiślaną - wskazał.
Dodał, że kamień hydrotechniczny, który ma docelowo trafić na budowę kanału, jest już dostarczany do elbląskiego portu drogą kolejową. Obecnie, ze względu na warunki pogodowe. składowany jest na terminalach. Według Zglińskiego w ciągu dwóch tygodni kamień barkami zostanie dostarczony w miejsce docelowe.
Wskazał, że port elbląski to nie tylko port przeładunkowy dla towarów, ale też miejsce, w którym można prowadzić międzynarodową odprawę pasażerów oraz statków i promów pasażerskich. Dzięki pomocy miasta i pozyskanym środkom finansowym zbudowano terminal pasażerski a w ostatnich latach zmodernizowano nabrzeża w samym centrum starego miasta, przy bulwarze Zygmunta Augusta.
Jak podkreślił, z chwilą uruchomienia nowej drogi wodnej statki mogą wozić pasażerów do portów i marin przy Mierzei Wiślanej w części województwa pomorskiego oraz portów i przystani znajdujących się w woj. warmińsko-mazurskim, czyli w Tolkmicku i Fromborku. Dodał, że z infrastruktury mogą także skorzystać turyści z Europy Zachodniej i Skandynawii, którzy chcą płynąć w stronę Pojezierza Iławskiego, przez unikatowy w skali świata system pochylni na Kanale Elbląskim.
autorka: Agnieszka Libudzka
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
Trzeba się i Pana ex ministra G wziąć do roboty i te stępkę dokończyć...
Za parę lat Szwedzi zrobią to za Polske.
I nie napinaj się, bo przyjdzie taki czas na pewno.
Historia kołem się toczy.
Naprawdę życzliwy.....
PiS obiecal odbudowe przemyslu a PO zniszczylo przemysl. Niszczenie to jednak inny wymiar, cos jak wojna, cos jak kradziez. Natomiast nie zrealizowanie postulatu odbudowy przemyslu nie jest zadnym niszczeniem. Po prostu nie odbudowali. Smiem twierdzic, ze nie ma z kim. Ci co tak sie "troszcza" od rana do wieczora rechocza z wszystkiego.
Jedna tylko rada:
By tę drzazgę z oka jednak wyjąć bo demoralizuje naród, a na stoczniowców to jak płachta na byka działa
Każdy płacący podatki Polak ma prawo zadawać takie pytanie.
A partyjną dawkę nowomowy to zostaw na egzekutywę.
To co wciskasz forumowiczom to typowa populistyczna i koniunkturalna g*wno prawda.
Jedyne co tym zyskujesz to jeszcze większy ferment i podział w narodzie.
Wyrazem troski o efektywne wydawanie pieniędzy podatników byłby zakup gotowca od renomowanego biura z doświadczeniem w projektowaniu ropaxów, np. Knud E. Hansen. Żaden armator nie zleca projektów byle komu, ale PiS kolejny raz udowadnia, że państwowe = niczyje i wbrew głosom fachowców robi rzeczy skazane na klęskę.
- Jawne działanie na szkodę skarbu państwa (wydatki ponoszone bez żadnych efektów),
- Skrajna demoralizacja polskich firm (brak odpowiedzialności za niewykonane lub nienależycie wykonane zlecenie, a potem płacz i żebry o pieniądze podatników, gdy klient zagraniczny zrywa umowę i/lub żąda kar),
- Zamiar stworzenia kolejnego patologicznego związku grup o przeciwstawnych interesach na wzór górnictwa z energetyką (armator potrzebuje tanio kupić - czyt. w Chinach, a polskie firmy drogo sprzedać),
- Projektowanie to nie przemysł, projektowanie to usługa, kłania się min. kod PKD 71.12 Z.
Brak możliwości budowy takiego ropaxa w kraju z grzeczności przemilczę.
Im bardziej bronione są karygodne decyzje obecnej władzy, tym bardziej, wbrew zamiarom trolli i fanboyów rządu, stają się skompromitowane. Obrona pt. "krystaliczny i przenajświętszy minister chciał dobrze, ale kontrahenci nawalili" każe myśleć o owym ministrze jak o kimś skrajnie niekompetentnym lub świadomie działającym na szkodę skarbu państwa. Powierzenie zadania finansowanego pieniędzmi podatników krzakom i to jeszcze bez zabezpieczenia kar umownych jest niemożliwe do jakiegokolwiek usprawiedliwienia. Stanowisko kierownicze w każdym normalnym państwie i przedsiębiorstwie wiąże się z odpowiedzialnością (także karną!), więc gdyby nie pisiorska "rodzina na swoim", takie postępowanie skończyłoby się wilczym biletem i zawiadomieniem do prokuratury.
Skoro odbierasz komuś prawo do oceny i własnego zdania - to albo uzurpujesz sobie przymioty sędziego albo Boga.
Puki co, mamy coś na kształt demokracji. ze wszystkimi wadami.
Prawo do oceniania władzy ma każdy obywatel płacący podatki.
"Zacofaniec? " no jeśli dla ciebie "osoba nie zgadzająca się na bezkarność polityków" tak się nazywa to definicja pokrętna, ale skoro ty innych nie używasz - ok.
a Ta stępka to w interesie POLSKI, musi być albo dokończona albo zezłomowana.....
Inaczej jak twoje posty wyłącznie ferment w narodzie i branży wzniecasją.
Przykład z samochodem jest na tak niskim poziomie, że nawet wśród wyborców PIS chyba nie znajdziesz nikogo kto ci ten samochód pożyczy.
Na mnie w każdym razie nie licz.
Żegnam,
Gościowi pod pseudonimem "Dziaders" zostanie wtedy:
- albo milczeć (jako człowiej dla którego 12 mln to 'nic' przełknie i to)
- albo grać w tę swoją grę w zaparte do końca : swojego albo stępki ( zezłomowania)
Teoretycznie może być jeszcze PAT czyli PIS zachowa władzę i nic nie zrobi czyli stępka zardzewieje.
Wtedy proponuję zadumać się nad sensem życia takiego Dziadersa.....
Naprawdę życzliwy.....
Dobre i to, Dlatego jako ostrzeżenie aby nie karmić trola można przejść do konkluzji:
Gorliwość i bezmyślność gościa o nicku Dziaders jednoznacznie wskazują, że pełni rolę "pożytecznego idioty" . Ma on pewien pierwowzór (von Nogay w CK Dezerterzy), polecam ku przestrodze:
"Pan się nie kwalifikuje nawet do sądu dla ludożerców, buszmenie. W moich oczach jest pan nędznym gadem, omyłkowo tylko nazywanym człowiekiem, panie oberleutnant von Nogay. Niech pan stąd wyjdzie, bo ja nie mogę na pana patrzyć, bydlaku. "
Do Dziadersa:
Historia kołem się toczy, dlatego, jeśli chcesz tę swoja narrację dalej ciągnąć, powiedz gdzie trzeba aby tę stępke usunęli,
Rozsądnych polaków PIS niestety nie słucha..
Naprawdę życzliwy.....
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.