Porty, logistyka

Port Gdynia odnotował utrzymujący się wzrost przeładunków, po rekordowym podsumowaniu roku 2020, kiedy gdyńskie Terminale zakończyły na plusie trudny rok, ze wzrostem 2,9 % r/r. Pozytywny trend utrzymał się w styczniu br.

Port Gdynia zakończył styczeń 2021 z wynikiem +13,6%, w porównaniu do stycznia 2020 r.

Wyniki przeładunkowe gdyńskich Terminali, utwierdzają Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w słuszności decyzji inwestycyjnych, czerpiąc z dokonań wizjonerów Eugeniusza Kwiatkowskiego i inż. Tadeusza Wendy.

Dziś odbyło się tzw. "sprawdzam", czyli otwarcie zgłoszeń podmiotów zaineresowanych dialogiem konkurencyjnym w projekcie "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Z tych podmiotów, światowych konsorcjów, zostanie wybrany w procedurze PPP jeden gracz, który wybuduje i będzie jednocześnie operatorem Portu Zewnętrznego.

  • Wnioski o dopuszczenie do postępowania złożyły konsorcja:
  • Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS
  • Hutchison Ports Poland S.à r.l.oraz Port of Felixstowe Limited (operator GCT w Gdyni)
  • International Container Terminal Services Inc. (operator BCT Gdynia)
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Taki kształt relacji biznesowych jest najbardziej efektywny w kontekście angażowanych środków publicznych oraz spodziewanych przychodów z danin należnych, jakie będą rok do roku wpływać do budżetu centralnego w związku z operacjami na wybudowanym głębokowodnym terminalu kontenerowym w Porcie Gdynia. Potwierdzają to eksperci z Ernst & Young, którzy są członkiem zespołu doradczego w procedurze PPP, szacując przychody 3-4 mld zł podatków w ramach działalności Portu Zewnętrznego.

rel (ZMPG)

 
+4 Brawo Gdynia
Zainteresowanie 4 poważnych podmiotów pokazuje, że inwestorzy dostrzegają w porcie zewnętrznym realne perspektywy na sukces i to pomimo ciągłego rozwoju sąsiedniego DCT. To również lekcja dla ZPMSiŚ. Gdyby Świnoujście miało przed sobą podobne widoki na przyszłość, nie trzeba byłoby przekładać w nieskończoność termimu składania ofert...
05 luty 2021 : 21:47 P. | Zgłoś
+5 Co ze Świnoujściem?
No właśnie a co ze Świnoujściem? Dlaczego znowu przedłużyli do 15 kwietnia? Czyżby nikt się nie zgłosił poraz czwarty? O co chodzi? W Gdyni wiadomo że zbudują bo tam działają ostro. Kolej, drogi, UM, miasto wszyscy są zaangażowani.
06 luty 2021 : 06:04 Box del | Zgłoś
-6 Terminal
Trzecie zaproszenie zarządu portów wciąż pozostaje bez echa. I tak pewnie już zostanie, bo żadne z liczących się konsorcium nie widzi szans świnoujskiego portu w konkurencji z Gdańskiem, Gdynią, Hamburgiem oraz portami Adriatyku, Wenecją i Triestem. Węgrzy organizują swój terminal w Triescie (300 km) a Czesi w Hamburgu, że Austriacy nie mają zamiaru rezygnować z dziesiątków lat współpracy z portami w Hamburgu i Trieście. Dla kogo więc miałby być ten terminal ? Nachalna propaganda płynąca z partii rządzącej to tylko przykrywka zarządu portów, że coś robi.
06 luty 2021 : 07:51 Andy | Zgłoś
+2 kontenery
Ogłoszona niedawno prognoza w zakresie popytu na przeładunki kontenerów w polskich portach morskich mówi o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku.
Obecna roczna zdolność portów Gdańska i Gdyni to około 6 mln TEU przy faktycznym przeładunku wszystkich polskich portów w 2020 r jest na poziomie 3,1 mln TEU.
Po zbudowaniu nowych terminali w porcie zewnętrznym w Gdyni na 2,5 mln TEU i w Porcie Centralnym w Gdańsku na 2,5 mln TEU łączna zdolność przeładunkowa osiągnie wielkość rzędu 11 mln TEU i to jeszcze przed 2030 rokiem, w którym być może dojdziemy do 4,5 mln TEU.
Konkurencja to nie tylko porty niemieckie. W ramach unijnego programu TEN-T realizowany jest już projekt połączenia portów Adriatyku: Wenecji, Raveny, Triestu i Kopru w jeden kompleks portowy pracujący na rzecz: Włoch, Węgier, Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Zach. Bałkanów.
06 luty 2021 : 11:03 Andy | Zgłoś
0 Świna
Inną kwestią jest rura NS, która uniemożliwia wpłynięcie największych statków do portu w Świnoujściu. Rozwiązanie tego problemu wymaga sporych dodatkowych nakładów . Inna sprawa to jak wyżej ktoś napisał za duża konkurencja w postaci Hamburga, trójmiasta i portów południa europy. Gdzie niby kontenery miałby być rozprowadzane? Przecież z trójmiasta do Poznania, Wrocławia ta sama droga a połączenia kolejowe lepsze. Reszta Polski to z trójmiasta lepsze połączenia. Czechy mają bliżej Hamburg. Więc nie dziwię się, że nikt nie chce budować w Świnoujściu. To się po prostu nie opłaca
06 luty 2021 : 14:07 Armin Dam | Zgłoś
+1 To ma sens 1
Zastanawia co tych wszystkich "komentatorów" tak boli Świnoujście i planowana budowa w tym porcie Portu Zewnętrznego, a na jego terenie Terminala kontenerowego ? Czy to źle pojęty patriotyzm lokalny i miłość do Trójmiasta ponad wszystko ? Czy może coś więcej ? Budowa Portu Zewnętrznego w Świnoujściu ma większy ekonomiczny sens, jak budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną. A jak nazywano krytyków tej ostatniej inwestycji, tu na tym portalu ? Nazywano ich różnie, bo i ruskimi trollami, ruskimi szpionami, pożytecznymi idiotami itp. itd. A jak nazwać krytyków nowej inwestycji w Świnoujściu ?! Patrząc na mapę Europy wyraźnie widać, że po leżącym daleko na zachodzie Hamburgu, na południowym wybrzeżu Bałtyku pierwszym dużym portem kontenerowym mogącym przyjąć duże kontenerowce, jest gdański DCT i Gdynia. Więć dlaczego nie wypełnić tej pustki terminalem kontenerowym w Świnoujściu ?
07 luty 2021 : 12:49 Jato | Zgłoś
-1 To ma sens 2
Do DCT Gdańsk wpływają największe kontenerowce, ale mocno po drodze odchudzone. Zanurzenie cumujących przy nabrzeżach DCT kontenerowców nie może być większe jak 17 metrów, gdy dla przykładu, zanurzenie jednego z nawiększych obecnie kontenerowców, HMM Algeciras, wynosi ponad 33 metry. Pewnie, że "rozwiązanie tego typu problemów wymaga sporych dodatkowych nakładów", tak jak sporych dodatkowych nakladów wymagało to w DCT i wymaga podobnych nakładów przy budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni. Odległość z Trójmiasta do Poznania i Wrocławia jest taka sama jak ze Świnoujścia, co wcale nie stawia Świnoujścia na gorszej pozycji. Ale już droga ze Świnoujścia do Berlina jest dużo krótsza i tu w tej rywalizacji ze Świnoujściem przegrywa nawet Hamburg, a Świnoujście z Berlinem łączy również droga wodna.
07 luty 2021 : 13:41 Jato | Zgłoś
0 Ciesniny Dundkie
Zespół cieśnin i zatok na Morzu Bałtyckim między półwyspami Jutlandzkim a Skandynawskim. Cieśniny te łączą Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Ich łączna powierzchnia wynosi 42,4 tys. km², a głębokość toru wodnego 17 m. Należą do nich:

Skagerrak
Kattegat
Sund
Wielki Bełt
Mały Bełt
07 luty 2021 : 15:29 Marek Marek | Zgłoś
+8 Kolego Jato widac ze znasz sie na statkach jak jakis balwan!!!Rzaden wielki kontenerowiec nie ma wiekrzego zanurzenia jak 17metrow!!!
MSC Gülsün. MSC To reprezentant projektu Samsung 23000 z południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries Co. Ltd. w Geoje, o tonażu pojemnościowym brutto 210 000 i nośności 197 500 t, długości całkowitej 400 m, zanurzeniu maksymalnym 16 m i szerokości konstrukcyjnej 61,50 m, pozwalającej na umieszczenie 24 rzędów kontenerów na pokładzie. Według niektórych źródeł jego ładowność ma wynosić nawet nieco ponad 23 000 TEU. [Już po publikacji tego artykułu armator na swojej witrynie WWW podał ładowność 23 756 TEU].
07 luty 2021 : 15:42 Marek Marek | Zgłoś
-9 Kto jest bałwanem ?!
Widzisz, ja korzystałem ze złego żródła, tak jak ty w złej szkole uczyłeś się polskiego. Bo twoja ortografia jest zwyczajnie beznadziejna. Dlatego sprawą dyskusyjną jest to, kto z nas jest bałwanem. Ale masz rację, zanurzenie 33 metry wpisałem bez zastanowienia i już po wysłaniu komentarza wydało mi sie ono zwyczajnie absurdalne. Nie można tu edytować tekstu, więc tak już zostalo. Ale wcale to nie zmienia sensu mojego tekstu. Nie wiedzieć czemu, twoja miłość do Trójmiasta jest znacznie większa, od twojej miłości do języka polskiego. I wierz mi, na statkach znam sie znacznie lepiej od ciebie, niezależnie od tego co rozumieć pod pojęciem "znam".
07 luty 2021 : 16:14 Jato | Zgłoś
+2 Nie chodzi o moja milosc do Trojmiasta...
Tylko o twoja milosc do Swinoujscia!!! Ja osobiscie bardzo dobrze zycze Zachodnim porta. Tylko nie jestem za budowaniem na sile !!!! Jesli Swinoujscie znajdzie Prywatnego inwestora to czemu nie !!! A swoja droga to teren po Stoczni Remontowej sie zwolnil i mozna by bylo zbudowac sredniej wielkosci terminal kontenerowy stosunkowo malym nakladem pieniedzy!!!!
07 luty 2021 : 16:50 Marek Marek | Zgłoś
-1 Małe też piękne.
A kto tu coś robi na siłę ? Znajdzie sie inwestor, to Port Zewnetrzny będzie budowany, a jak nie znajdzie, to nie będzie budowane. Nikt nie będzie nikogo do budowy zmuszał. A może ty zbuduj tym małym nakładem terminal kontenerowy w byłej stoczni remontowej ?! Jak to taki dobry interes, to nie powinieneś na tym stracić. A ten duży, niech budują ci z dużym kapitałem.
07 luty 2021 : 17:25 Jato | Zgłoś
+1 Najwiekrzy statek w histori!!!
TT Knock Nevis (znany także pod innymi nazwami: Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking)
Największy statek wybudowany w historii okrętnictwa. Ten supertankowiec zbudowany w 1979 roku w japońskiej Oppama stoczni miał ponad 458 metrów długości, 647 955 ton nośności (DWT), a przy pełnym załadunku jego zanurzenie sięgało 24,6 metra. Ostatnio pływał pod banderą Sierra Leone. Zakończył swoją służbę w 2009roku, kiedy to został odholowany do portu Alang w Indiach w celu zezłomowania.
07 luty 2021 : 15:50 Marek Marek | Zgłoś
0 Wpisz sobie w wyszukiwarke
Takie cos: Pioneering Spirit
wprawdzie to taki dziwny katamaran ale o ile pamietam ma 27m zanurzenia. Widze ze na wiki napisali "największy statek na świecie (2015)"
08 luty 2021 : 19:08 Dziaders | Zgłoś
-1 To mas sens 3
Do Pragi czeskiej ze Świnoujścia też jest bliżej. Nie bez powodu w Świnoujściu jest nawiększy terminal promowy w Polsce. Należy też pamiętać, że droga z Cieśnin Duńskich do Świnoujścia jest o około 150 Mm krótsza jak do Gdańska. A to się też liczy.
07 luty 2021 : 13:42 Jato | Zgłoś
+5 Wszystko się rozegra o to kto bedzie właścicielem ?
a to nie jest bez znaczenia rząd się chwalił ,że ma przychody z portów około 40 mld złoty rocznie . Prawdą jest to ,że jeszcze przed 2030 rokiem zdolności portów polskich zwiększą się znacznie niż to co podaje się na 2050 rok .
Najgorsze jest to ,że we wcześniejszych zapowiedziach mowa była ,że terminale w Świnoujściu , port zewnętrzny w Gdyni , czy port centralny w Gdańsku miały być polską własnością teraz widać co innego od tego co zapowiadano .
Wychodzi na to .że znowu oddamy ważne strategiczne miejsca obcym podmiotom gospodarczym .
Rząd musi dać jasną deklarację ,że będą to polskie terminale jeżeli tego nie zrobi to oznaczać będzie ,że zmienili zdanie
a własność i podmiotowość , która była dla nich tak istotna jest dla nich tylko wydmuszką słowną .
07 luty 2021 : 14:18 taka prawda | Zgłoś
+9 Tylko czemu nie w polskich rekach i za polski kapitał ?
Z tego co tutaj wynika to ten planowany terminal może nie być polską własnością a to jest co innego od tego co planował rząd
Najgorsze jest to ,że porty to miejsca strategiczne a Polska nie jest właścicielem żadnego terminala kontenerowego po za 30 % udziałem w terminalu DCT w Gdańsku dlatego nie mogę zrozumieć jaki jest sens nabijania kieszeni obcym podmiotom tym bardziej ,że w polskich portach nastąpi spory boom w przeładunkach kontenerów .
Pomysł wprowadzenia obcych podmiotów uważam za idiotyczny i nie zgodny z polską racja stanu jeszcze do nie dawna
rząd uważał porty za bardzo ważne miejsca dla biznesu , które łącznie dawały przychody ze wszystkich działalności portowych 40 mld złoty a teraz inni będą się obławiać na polskim torcie .
Zachodzi też pytanie co się stało ,że ma nastąpić zmiana podmiotów gospodarczych polskiego kapitału na obcy ?
07 luty 2021 : 13:51 taka prawda | Zgłoś
-4 Jaka prawda ?!
Jaki polski kapitał ?! Prywatnego kapitału gotowego podjąć się takich inwestycji jak budowa portów, w Polsce nie ma, a PiS tyle mówiący o repolonizacji, czytaj nacjonalizacji, jest zainteresowany repolonizacją tego, co jest potrzebne tej partii, ale nie Polsce, tak jak choćby repolonizacja lokalnych mediów, to po pierwsze. Po drugie, w państwowej kasie nie ma na to pieniędzy. A po trzecie, nie ma gorszego gospodarza od państwa, widać to choćby po kondycji państwowych stoczni, więc lepiej dla Polski, że inwestują w ten interes prywatne firmy, nawet z obcym kapitałem, niż miałoby się tym zajmować państwo. Niech ono ograniczy się do ustanawiania reguł prawnych i zgarniania podatków, a od inwestycji niech trzyma się z daleka. Za PRL-u prawie wszystko było państwowe i jak Polska na tym wyszła ?!
07 luty 2021 : 15:24 Jato | Zgłoś
+8 Jato piepszysz banialuki
A terminal gazowy w Świnoujściu to w czyich jest rękach polskich , chińskich , żydowskich , czy ruskich ?
Przykład terminalu w Świnoujściu jednoznacznie pokazuje ,ze stać nas aby być właścicielami planowanych terminali .
Zapytaj się Singapurczyków dlaczego terminale należą do nich mało tego są państwowe , zapytaj się Malezyjczyków dlaczego terminale w Porcie Kelang należą do nich , tak samo zapytaj się Koreańczyków z południa dlaczego terminale należą do nich to samo zrób z Japończykami czy chińczykami .
Tylko użyteczni idioci pozbywają się źródeł dochodu i dochodowych terminali tym bardziej ,że na 100 % wzrosną przeładunki kontenerów w Polsce i powoływanie się na obcy kapitał przy tych inwestycjach jest idiotyzmem
kto normalny oddaje źródła dochodów obcym ? Widać ,ze nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz wolny rynek już od dawna nie istnieje w takiej formie jak tobie się wydaje a strategiczne inwestycje poważne państwa utrzymują w swoich rękach .
07 luty 2021 : 19:13 taka prawda | Zgłoś
-4 Sam się pytaj
Pisze się pieprz, nie piepsz. To tak apropos "piepszenia". Sam się pytaj Chińczyków, Malezyjczyków, czy Singapurczyków. Znasz jakiegoś polskiego biznesmena, który ma na tyle dużo kasy i byłby zainteresowany budową w Polsce portów ? Możesz podać jego nazwisko ? Bo ja o kimś takim nie słyszałem. A jakim w Polsce państwo jest gospodarzem, widzimy w państwowych stoczniach. Właśnie niedawno w Świnoujściu jedną z państwowych stoczni zamknięto, a pozostałe ledwo co wiążą koniec z końcem. A jakby tego brakowało, to wystarczy sobie przypomnieć historię budowy przez PiS promu dla PŻB. A teraz Państwo, to PiS. Więc jaki polski kapitał ma budować w Polsce terminale kontenerowe i porty ? Terminal gazowy stoi, bo to nie PiS go budował, a sam terminal był zdecydowanie inwestycją strategiczną, mającą uwolnić Polskę od pełnej zależności od rosyjskiego gazu. Trudno taki terminal oddać w prywatne ręce.
07 luty 2021 : 20:14 Jato | Zgłoś
+2 To nie ma sensu
Świnoujście nikogo nie boli. Co najwyżej może śmieszyć upór w zakłamywaniu rzeczywistości. Położenie na zachodnim skraju polskiego wybrzeża nie jest żadnym atutem, jeśli leży całe zaplecze. To mniej więcej tak, jakby ktoś próbował wmówić VW, że fabryka aut powinna znaleźć się w wysuniętej najdalej na zachód Cedyni, a nie w dalszym Poznaniu. No bo wiecie, jest bliżej i w ogóle, a reszta to szczegół :)
07 luty 2021 : 17:02 P. | Zgłoś
-3 Co tu leży ?
Co należy rozumieć pod określeniem "leży całe zaplecze" ? Drogi, kolej, a może wodne drogi śródlądowe ? Co tu leży ?
07 luty 2021 : 17:29 Jato | Zgłoś
+1 Wystarczy rozejrzeć się wokół
Reklamując z uporem maniaka Świnoujście, powinno się być zorientowanym w jego atutach i porównaniu ich do konkurencji. Tymczasem w Świnoujściu leży dosłownie wszystko bez realnych perspektyw na poprawę. Drogi i linie kolejowe nie są przystosowane do zwiększonego natężenia ruchu towarowego. Nie słychać nic o planach uruchomienia regularnych połączeń kolejowych. Depotów kontenerowych, magazynów i chłodni również brak w okolicy. To tylko te najważniejsze przeszkody, których pełna lista jest dużo dłuższa. Wiedzą o tym wszyscy potencjalni inwestorzy, w tym także lokalny OT Logistics ze swoim opustoszałym terminalem kontenerowym w porcie wewnętrznym. Czy ktoś jeszcze o nim pamięta?
07 luty 2021 : 20:55 P. | Zgłoś
0 Zwykłe pitolenie
A komu ta reklama przeszkadza ? Bo ja tu widzę jakiegoś P., Marka Marka, kogoś kto podpisuje się Andy, i jakąś taką prawdę. Oni to, kalecząc niemiłosiernie język polski, starają się już od dłuższego czasu udowodnić, że morska Polska to wschodnie wybrzeże, a zachodnie wybrzeże należy zaorać. A dowodem na to czym jest ich ta prawda niech posłuży jeden przykład. Tu niejaki P. pisze coś o leżących liniach kolejowych, właśnie teraz, gdy za 1,5 mld złotych modernizuje się magistralę kolejową ze Świnoujścia i Szczecina na południe Polski. A to nie wszystko, bo należy też przypomnieć o modernizowanej drodze ekspresowej S3. Ale niejaki P. z uporem maniaka będzie nadal pitolił, że wszystko leży. Kto jemu za to pitolenie płaci ? Bo coś mi się wydaje, że za darmo on tego nie robi.
07 luty 2021 : 21:44 Jato | Zgłoś
+1 Znowu to samo
Czy do Śwonoujścia prowadzi albo będzie prowadzić jakakolwiek linia kolejowa o stricte towarowym przeznaczeniu i odpowiedniej przepustowości? Wprost przeciwnie. Od Dąbia aż za Międzyzdroje mamy po jednym torze w każdą ze stron, po któych składy cargo przeciskają się między pasażerskimi. Tyle w temacie "modernizacji" :) Zresztą połączenie samego Szczecina z resztą kraju też pozostawia wiele do życzenia, ale to zupełnie inny temat.

I jak już słusznie napisano, gdyby firmy doświadczone w zarządzaniu terminalami dostrzegły sens budowy takiego w Świnoujściu, oferty już dawno zostałyby złożone.
08 luty 2021 : 05:43 P. | Zgłoś
0 Cytat
Posłużę się cytatem - "W Szczecinie i Świnoujściu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje właśnie inwestycję za 1,5 mld zł. W obu portach zmodernizuje blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61 km, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. Wymieni aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie przebuduje most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe."
08 luty 2021 : 17:18 Jato | Zgłoś
0 Cytat cd.
"Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu." A podobno wszystko leży i nic się nie robi.
08 luty 2021 : 17:20 Jato | Zgłoś
0 Cytat cd.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują również modernizację linii kolejowej z Rzepina przez Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie do Świnoujścia (tzw. Nadodrzanka), którą przewożone są towary z Dolnego Śląska do zachodniopomorskich portów. Inwestycja zakłada dostosowanie torów do poruszania się po nich dłuższych i cięższych składów z prędkością do 120 km/h, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał portów w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności, które jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.
08 luty 2021 : 17:49 Jato | Zgłoś
0 Cytat cd.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przystąpiła do realizacji ostatniego etapu budowy drogi ekspresowej S3 z Troszyna do Świnoujścia. Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA informuje, iż w 2024 roku dojedziemy nową drogą już do Świnoujścia, i w drugą stronę – do granicy z Czechami. To kolejne międzynarodowe połączenie transportowe bardzo ważne dla planowanego terminalu w Świnoujściu.
08 luty 2021 : 18:01 Jato | Zgłoś
0 Gdyby
Terminal w Świnoujściu miał jakikolwiek sens to już dawno widzielibyśmy zainteresowanych budową. Przypomnę, że po raz trzeci nikt z prywatnych inwestorów się nie zgłosił, więc świadczy to tylko o tym, że firmy, które doskonale orientują się w zarządzaniu takimi terminalami, nie widzą jakiegokolwiek sensu w jego budowie.
W Gdyni od 2018 roku trwa przebudowa układu torowego za 1,5mld, rząd zapewnił 1,5mld na budowę drogi czerwonej łączącej port głębokowodny z obwodnicą, Port Gdynia bierze udział w budowie suchego terminala w Emilianowie pod Bydgoszczą gdzie będą składowane i rozprowadzane kontenery dalej na Polskę, trwa modernizacja linii 201 która ma zapewnić szybki przejazd kontenerów z Gdyni do Emilianowa , dodatkowo pg dogadał się z miejscowościami tj. Dębogórze, Kosakowo w którym to mają powstać centra logistyczne dla nowego portu głębokowodnego, w poprzednim roku wykupili tereny po stoczni Nauta za 65 mln i zwiększyli powierzchnię.... teraz już wiecie co znaczy całe zaplecze
07 luty 2021 : 21:33 Aleksandr | Zgłoś
0 Kto komu dobrze życzy
A czemu ma służyć to porównanie Gdyni i Świnoujścia ? Ja Gdyni, Gdańskowi, ale też Świnoujściowi życzę jak najlepiej. A ty ?
07 luty 2021 : 22:26 Jato | Zgłoś
+1 arko
Trochę na swinoujscie , nie przeszedł jeszxze czas. Zbyt płytki tor wodny , brak terenów do zabudowy w swinoujsciu , położenie na peryferiach kraju ,łatwiej kolejne terminale w Gdańsku lub gdynii tworząc hub. Swinoujscie będzie mocne w prom , manowcach na zboże i drobnice, transporcie gabarytów i chlodni z cytrusami , lepiej przeglebic maksymalnie tor do Szczecina będzie do 11 m , a powinno być nawet 13 i też będzie się dobrze kręcić , ma szczecin fajny fracht drogowe , tiry z Niemiec zabiorę tanio towar na powrót co jest największym plusem tych portow.
07 luty 2021 : 22:33 romek | Zgłoś
-1 Nie pitol
Następny pitolący... A kiedy na Świnoujście nadejdzie czas ? Co się zmieni za 5, 10, lub 20 lat ? Właśnie teraz jest na Świnoujście czas. Brak terenów pod zabudowę ? W Gdyni, lub w Gdańsku jest tych terenów więcej ? Wystarczy porównać zdjęcia lotnicze, by zobaczyc jak jest naprawdę. Inne argumenty podobne. Świnoujście jest portem dłużej jak Gdynia, a każdy port się rozwija, dlaczego ma to ominąć Świnoujście ? Niech Gdynia z Gdańskiem budują sobie hub, a Świnoujście Port Zewnętrzny.
08 luty 2021 : 05:33 Jato | Zgłoś
+1 Kontenery
Do Jato. Skąd u ciebie takie wielkie ego. Pouczasz innych a sam masz problem z poprawną pisownią. Z braku argumentów obrażasz tych co mają własne zdanie, a nie każdy musi się z tobą zgadzać.
Po zbudowaniu terminali w portach zewnętrznych Gdańska I Gdyni zwiekszy możliwości polskich portów do 11 mln TEU jeszcze przed 2030r podczas gdy rząd prognozuje 9,5 mln w 2050r. Przy tak wielkiej nadwyżce budowe jeszcze jednego terminala na 2,5 mln w Świnoujściu to megalomania granicząca z obłędem. Gdańsk i Gdynia są tak jak i Świnoujście w tej samej POLSCE!!!
Sądzę, że świnoujścianie mają własne pomysły na rozwój swojego miasta. Pomysły dot. zbudowanie w tak małym mieście (37 tys) kolejnych dwóch wielkich terminali (kontenerowego i uniwersalnego) w porcie zewnętrznym, kosztem rezygnacji z rozwoju działalności wczasowo turystycznej to byłoby działania nieracjonalne. Trójmiasto nie ma już tak pięknych plaż i czystej wody w zatoce.
08 luty 2021 : 07:54 Andy | Zgłoś
0 Wujek Dobra Rada
Andy, to jednak obawa przed konkurencją spędza sen z powiek wielbicielom Trójmiasta. Dlaczego mieszkańcy Świnoujścia i osoby odpowiedzialne za rozwój portu w Świnoujściu miałyby się przejmować obawami innych, widzących w Świnoujściu potencjalnego konkurenta ? Wszyscy blisko związani ze Świnoujściem myślą o rozwoju swojego miasta, nie o rozwoju Gdyni i Gdańska. Te swoje racjonalne rady dowodzące, że bardziej korzystne od inwestycji portowych jest inwestowanie w działalność wczasowo-turystyczną skieruj pod adresem tych, którzy decydują teraz o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni. Może ciebie wysłuchają. Powiedz im to co tu napisałeś, że - "Trójmiasto nie ma już tak pięknych plaż i czystej wody w zatoce."
08 luty 2021 : 17:44 Jato | Zgłoś
+1 kontenery 2
Port pozbawiony odpowiedniego do potrzeb połączenia z lądowym zapleczem nie ma szans na rozwój. Droga kolejowa CE95 czyli Szczecin- Wrocław (Nadodrzanka) została decyzją obecnego rządu skreślona z listy inwestycji (patrz Urząd Kolejnictwa). Korzystanie wyłącznie z transportu drogowego bardzo ogranicza możliwości portu, i jak widać,skutecznie odstrasza potencjalnych inwestorów.
Niektórym z gości portalu marzy się powrót do PRLu, do tego , by wszystko co możliwe było państwowe. W normalnym świecie do państwa powinny należeć tylko strategiczne elementy gospodarki jak np. szlaki kolejowe. W dzisiejszej Polsce do Skarbu państwa należą nawet uzdrowiska, hurtownie. Takie gospodarowanie jest niszczące, bo państwowe traktowane jest jak niczyje. Ciągłe wymiany zarządów, rad nadzorczych tak, by finansowo uszczęśliwić jak najwięcej osób ze swojego elektoratu. Przykład to stocznia MSR Gryfia.
08 luty 2021 : 09:30 Andy | Zgłoś
+2 Kontenery 3
Najlepsze jest to, że budowanie przekopu przez mierzeję jest wyrzuceniem kasy w błoto a budowa terminala glebokowodnego bez zaplecza logistycznego, transportowego jest ok. Żeby nie podgrzewać atmosfery i nie wspominać Trójmiasta radzę zobaczyć jak rozwijają się porty na płd europy i od czego zaczynają. Wtedy co niektórym otworzą się oczy i zobaczą dlaczego nie ma chętnych do budowy terminala od półtora roku.
08 luty 2021 : 09:59 Miki mou | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter