Port Gdynia odnotował utrzymujący się wzrost przeładunków, po rekordowym podsumowaniu roku 2020, kiedy gdyńskie Terminale zakończyły na plusie trudny rok, ze wzrostem 2,9 % r/r. Pozytywny trend utrzymał się w styczniu br.
Port Gdynia zakończył styczeń 2021 z wynikiem +13,6%, w porównaniu do stycznia 2020 r.
Wyniki przeładunkowe gdyńskich Terminali, utwierdzają Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w słuszności decyzji inwestycyjnych, czerpiąc z dokonań wizjonerów Eugeniusza Kwiatkowskiego i inż. Tadeusza Wendy.
Dziś odbyło się tzw. "sprawdzam", czyli otwarcie zgłoszeń podmiotów zaineresowanych dialogiem konkurencyjnym w projekcie "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Z tych podmiotów, światowych konsorcjów, zostanie wybrany w procedurze PPP jeden gracz, który wybuduje i będzie jednocześnie operatorem Portu Zewnętrznego.
- Wnioski o dopuszczenie do postępowania złożyły konsorcja:
- Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS oraz Gdynia Terminal Holding SAS
- Hutchison Ports Poland S.à r.l.oraz Port of Felixstowe Limited (operator GCT w Gdyni)
- International Container Terminal Services Inc. (operator BCT Gdynia)
- Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Taki kształt relacji biznesowych jest najbardziej efektywny w kontekście angażowanych środków publicznych oraz spodziewanych przychodów z danin należnych, jakie będą rok do roku wpływać do budżetu centralnego w związku z operacjami na wybudowanym głębokowodnym terminalu kontenerowym w Porcie Gdynia. Potwierdzają to eksperci z Ernst & Young, którzy są członkiem zespołu doradczego w procedurze PPP, szacując przychody 3-4 mld zł podatków w ramach działalności Portu Zewnętrznego.
rel (ZMPG)
Obecna roczna zdolność portów Gdańska i Gdyni to około 6 mln TEU przy faktycznym przeładunku wszystkich polskich portów w 2020 r jest na poziomie 3,1 mln TEU.
Po zbudowaniu nowych terminali w porcie zewnętrznym w Gdyni na 2,5 mln TEU i w Porcie Centralnym w Gdańsku na 2,5 mln TEU łączna zdolność przeładunkowa osiągnie wielkość rzędu 11 mln TEU i to jeszcze przed 2030 rokiem, w którym być może dojdziemy do 4,5 mln TEU.
Konkurencja to nie tylko porty niemieckie. W ramach unijnego programu TEN-T realizowany jest już projekt połączenia portów Adriatyku: Wenecji, Raveny, Triestu i Kopru w jeden kompleks portowy pracujący na rzecz: Włoch, Węgier, Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Zach. Bałkanów.
Skagerrak
Kattegat
Sund
Wielki Bełt
Mały Bełt
Największy statek wybudowany w historii okrętnictwa. Ten supertankowiec zbudowany w 1979 roku w japońskiej Oppama stoczni miał ponad 458 metrów długości, 647 955 ton nośności (DWT), a przy pełnym załadunku jego zanurzenie sięgało 24,6 metra. Ostatnio pływał pod banderą Sierra Leone. Zakończył swoją służbę w 2009roku, kiedy to został odholowany do portu Alang w Indiach w celu zezłomowania.
wprawdzie to taki dziwny katamaran ale o ile pamietam ma 27m zanurzenia. Widze ze na wiki napisali "największy statek na świecie (2015)"
Najgorsze jest to ,że we wcześniejszych zapowiedziach mowa była ,że terminale w Świnoujściu , port zewnętrzny w Gdyni , czy port centralny w Gdańsku miały być polską własnością teraz widać co innego od tego co zapowiadano .
Wychodzi na to .że znowu oddamy ważne strategiczne miejsca obcym podmiotom gospodarczym .
Rząd musi dać jasną deklarację ,że będą to polskie terminale jeżeli tego nie zrobi to oznaczać będzie ,że zmienili zdanie
a własność i podmiotowość , która była dla nich tak istotna jest dla nich tylko wydmuszką słowną .
Najgorsze jest to ,że porty to miejsca strategiczne a Polska nie jest właścicielem żadnego terminala kontenerowego po za 30 % udziałem w terminalu DCT w Gdańsku dlatego nie mogę zrozumieć jaki jest sens nabijania kieszeni obcym podmiotom tym bardziej ,że w polskich portach nastąpi spory boom w przeładunkach kontenerów .
Pomysł wprowadzenia obcych podmiotów uważam za idiotyczny i nie zgodny z polską racja stanu jeszcze do nie dawna
rząd uważał porty za bardzo ważne miejsca dla biznesu , które łącznie dawały przychody ze wszystkich działalności portowych 40 mld złoty a teraz inni będą się obławiać na polskim torcie .
Zachodzi też pytanie co się stało ,że ma nastąpić zmiana podmiotów gospodarczych polskiego kapitału na obcy ?
Przykład terminalu w Świnoujściu jednoznacznie pokazuje ,ze stać nas aby być właścicielami planowanych terminali .
Zapytaj się Singapurczyków dlaczego terminale należą do nich mało tego są państwowe , zapytaj się Malezyjczyków dlaczego terminale w Porcie Kelang należą do nich , tak samo zapytaj się Koreańczyków z południa dlaczego terminale należą do nich to samo zrób z Japończykami czy chińczykami .
Tylko użyteczni idioci pozbywają się źródeł dochodu i dochodowych terminali tym bardziej ,że na 100 % wzrosną przeładunki kontenerów w Polsce i powoływanie się na obcy kapitał przy tych inwestycjach jest idiotyzmem
kto normalny oddaje źródła dochodów obcym ? Widać ,ze nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz wolny rynek już od dawna nie istnieje w takiej formie jak tobie się wydaje a strategiczne inwestycje poważne państwa utrzymują w swoich rękach .
I jak już słusznie napisano, gdyby firmy doświadczone w zarządzaniu terminalami dostrzegły sens budowy takiego w Świnoujściu, oferty już dawno zostałyby złożone.
W Gdyni od 2018 roku trwa przebudowa układu torowego za 1,5mld, rząd zapewnił 1,5mld na budowę drogi czerwonej łączącej port głębokowodny z obwodnicą, Port Gdynia bierze udział w budowie suchego terminala w Emilianowie pod Bydgoszczą gdzie będą składowane i rozprowadzane kontenery dalej na Polskę, trwa modernizacja linii 201 która ma zapewnić szybki przejazd kontenerów z Gdyni do Emilianowa , dodatkowo pg dogadał się z miejscowościami tj. Dębogórze, Kosakowo w którym to mają powstać centra logistyczne dla nowego portu głębokowodnego, w poprzednim roku wykupili tereny po stoczni Nauta za 65 mln i zwiększyli powierzchnię.... teraz już wiecie co znaczy całe zaplecze
Po zbudowaniu terminali w portach zewnętrznych Gdańska I Gdyni zwiekszy możliwości polskich portów do 11 mln TEU jeszcze przed 2030r podczas gdy rząd prognozuje 9,5 mln w 2050r. Przy tak wielkiej nadwyżce budowe jeszcze jednego terminala na 2,5 mln w Świnoujściu to megalomania granicząca z obłędem. Gdańsk i Gdynia są tak jak i Świnoujście w tej samej POLSCE!!!
Sądzę, że świnoujścianie mają własne pomysły na rozwój swojego miasta. Pomysły dot. zbudowanie w tak małym mieście (37 tys) kolejnych dwóch wielkich terminali (kontenerowego i uniwersalnego) w porcie zewnętrznym, kosztem rezygnacji z rozwoju działalności wczasowo turystycznej to byłoby działania nieracjonalne. Trójmiasto nie ma już tak pięknych plaż i czystej wody w zatoce.
Niektórym z gości portalu marzy się powrót do PRLu, do tego , by wszystko co możliwe było państwowe. W normalnym świecie do państwa powinny należeć tylko strategiczne elementy gospodarki jak np. szlaki kolejowe. W dzisiejszej Polsce do Skarbu państwa należą nawet uzdrowiska, hurtownie. Takie gospodarowanie jest niszczące, bo państwowe traktowane jest jak niczyje. Ciągłe wymiany zarządów, rad nadzorczych tak, by finansowo uszczęśliwić jak najwięcej osób ze swojego elektoratu. Przykład to stocznia MSR Gryfia.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.