Nowa obrotnica powstaje w miejscu, gdzie kiedyś były ogrody działkowe na półwyspie Ostrów Grabowski. Część półwyspu zostanie ścięta. Obrotnica to miejsce umożliwiające statkom zawracanie.
"Jest to specjalne miejsce; statek jest tu obracany […]. Wchodzi dziobem w stronę południa, żeby po rozładunku wyjść w stronę morza, na północ. Z obecnych parametrów obrotnica zostanie poszerzona do 362 metrów, co w przyszłości pozwoli na to, że do Szczecina będą mogły zawijać statki o długości ok. 260 metrów" - tłumaczy zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, Paweł Szumny.
W miejscu, gdzie powstaje obrotnica pracuje pogłębiarka Inż. Tadeusz Wenda, która przypłynęła do Szczecina z Trójmiasta.
"To pogłębiarka czerpakowa, może już rozpocząć swoją pracę ścinania cypla. Część podwodna będzie wykonywana właśnie przez nią" - dodał Paweł Szumny.
Projektowana obrotnica (D = 362 m) wymusza ścięcie północnego cypla Wyspy Ostrów Grabowski. W punkcie ekstremalnym brzeg wyspy zostanie cofnięty o ok. 175 m. Podwodna, projektowana skarpa wyspy styka się z krawędzią projektowanej obrotnicy statkowej. Na obrotnicach występują, z natury rzeczy, intensywne ruchy wody, wywołane pchaniem/pociąganiem mas wodnych przez kadłub obracanego statku oraz silne prądy zaśrubowe (holowniki, statek). Z tego powodu umocnienie skarpy jest konieczne.
Budowa obrotnicy to część inwestycji, w ramach której pogłębiany jest tor wodny Świnoujście - Szczecin.
z mediów (Radio Szczecin) [więcej - foto, video]; rel (UMS); PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.