Porty, logistyka

Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym. Określona w Strategii Rozwoju Portu Gdynia misja podkreśla konieczność zapewnienia zrównoważonego rozwoju sektora usługowego w porcie. Wśród wyzwań technologicznych i gospodarczych determinujących kierunki rozwoju jest niewątpliwie konieczność dostosowania infrastruktury portowej do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk.

Dlatego jednym z najważniejszych, realizowanych obecnie zadań inwestycyjnych jest pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz związana z tym przebudowa nabrzeży. Zadanie to przyczyni się do poprawy warunków nawigacyjnych, stanu bezpieczeństwa budowli. Celem wykonywanych na dużą skalę prac jest umożliwienie zawijania do portu znacznie większych statków, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 15 m. Znaczące zwiększenie głębokości w Kanale Portowym wymusza przebudowę przyległych do Kanału nabrzeży: Nabrzeża Norweskiego (rozpoczęcie robót planowane jest na październik 2020), Nabrzeża Włoskiego (trwają prace odbiorowe) i właśnie Nabrzeża Słowackiego.

Na obecnym etapie realizacji inwestycji zakończona została przebudowa Nabrzeża Słowackiego. W latach 2017-2018 trwały prace projektowe realizowane przez firmę WUPROHYD Sp. z o.o. Wykonawcą zadania była wyłoniona w procedurze przetargowej firma STRABAG Sp. z o.o. 25 czerwca br. podpisano protokół odbioru końcowego przeprowadzonych robót. Celem przebudowy Nabrzeża Słowackiego było dostosowanie jego konstrukcji do głębokości technicznej 16,0 m, w związku z planowanym pogłębieniem akwenów wewnętrznych Portu Gdynia bezpośrednio przy tym nabrzeżu. Przebudowa polegała na wykonaniu na całej jego długości (ok. 186 m) nowej ściany nabrzeża w postaci zakotwionej ścianki szczelnej. Została ona zwieńczona nowym oczepem żelbetowym. Nabrzeże zostało wyposażone w urządzenia odbojowe, polery cumownicze i drabinki wyjściowe. Jednocześnie, w celu dostosowania Nabrzeża Słowackiego do planowanej przebudowy Nabrzeża Węgierskiego, w ramach umowy dodatkowej dokonano skrócenia narożnika pomiędzy tymi nabrzeżami. W tym celu wykonano rozbiórkę połowy istniejącej skrzyni narożnej, a następnie pozostałą konstrukcję zabudowano ścianką szczelną i zwieńczono nowym oczepem żelbetowym. Przebudowa Nabrzeża Słowackiego jest elementem dofinansowanego ze środków unijnych projektu inwestycyjnego pn.: „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

Pomimo ogólnoświatowego spadku aktywności w portach i na szlakach morskich w dobie epidemii koronawirusa, Port Gdynia utrzymał ubiegłoroczny poziom przeładunków w pierwszym półroczu bieżącego roku - do końca czerwca w Gdyni przeładowano ponad 12 mln ton ( w analogicznym okresie 2019 r – 12,1 mln ton). W największych portach regionu skutki kryzysu są bardziej widoczne. Jednak eksperci prognozują, iż przed gospodarką morską – jak i całym sektorem logistyki – stoi perspektywa mocnego odbicia w III lub IV kwartale br. Warto podkreślić fakt, iż do końca maja br na realizację inwestycji portowych pozyskano niemal 424 mln zł w ramach dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej.

rel (Port Gdynia SA)

-4 as
brawo swietna propaganda
15 lipiec 2020 : 18:09 as | Zgłoś
0 opóźnienie?
Strabag miał 12 miesięcy w wykonanie prac, od momentu przekazania placu budowy. Kontrakt podpisano 22 listopada 2018.
18 lipiec 2020 : 18:16 Ceper Nizinny | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter