Porty, logistyka

Polskie LNG z grupy GAZ-SYSTEM oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z konsorcjum firm PORR S.A. i TGE Gas Engineering GmbH na wykonanie rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Wartość podpisanych umów wynosi łącznie ok. 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku.

Umowy dotyczą wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej Terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń.

Inwestycja będzie realizowana przez dwa podmioty:

• Spółka Polskie LNG będzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m3 brutto, i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.

• Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie odpowiedzialny za wybudowanie części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.

Niezwykle cieszy fakt, że polskie porty morskie biorą udział w transformacji energetycznej naszego kraju. Port Szczecin-Świnoujście jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych. Rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jest kluczowym elementem procesu rezgazyfikacji oraz dostaw surowców energetycznych także dla innych państw Europy. Co więcej projekt wpisuje się w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku - stwierdził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny. Oprócz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM realizuje z powodzeniem szereg strategicznych inwestycji takich jak Projekt Baltic Pipe, Korytarz Północ – Południe czy interkonektory z Litwą i Słowacją. W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski i tworzymy podstawy dla zdywersyfikowanego rynku gazu w naszej części Europy – zaznaczył Piotr Naimski, Sekretarz Stanu w PKRM, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu. Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy – powiedział Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółek Polskie LNG i GAZ-SYSTEM.

Rozbudowa Terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku z wrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem. Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Sam Terminal stworzył w Świnoujściu nowe możliwości rozwoju portu, miasta oraz regionu. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG – dodał Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Korzyści z rozbudowy odczuje region zachodniopomorski w postaci nowych miejsc pracy, zwiększonych opłat z tytułu podatku od nowych nieruchomości, wzrostu zapotrzebowania na usługi outsourcingowe, jak również potencjalnego wzrostu zapotrzebowania na usługi hotelarskie, gastronomiczne czy transportowe.

W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, przeprowadzona została procedura Open Season, która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Spółki Polskie LNG i PGNiG podpisały 29 maja br. umowę na usługi, które dostępne będą po zakończeniu rozbudowy. Procedura Udostępnienia Terminalu 2020 potwierdziła zasadność rozbudowy Terminalu.

Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: „Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu” w kwocie do 461 mln zł.

rel (Polskie LNG)

+6 X:
W sumie git
24 czerwiec 2020 : 16:08 Siara | Zgłoś
0 z ciekawości
co z promem ? też skończycie , może niech zarząd portu zrobi projekt to szybciej skończy niż ta stocznia ;) która buja się z tym już tyle lat
24 czerwiec 2020 : 19:09 Max | Zgłoś
0 *
Crist z Gdyni poinformował, że wybudowałby te promy ale musiałaby być taka wola aby zbudować je w Gdyni a nie w Szczecinie rzecz oczywista.
25 czerwiec 2020 : 12:06 WD | Zgłoś
-1 Spoko
Super inwestycja! Tylko do tego wziąć się także wreszcie za budowę promów w Szczecinie z polskiej stali i będzie dobrze.
25 czerwiec 2020 : 01:11 Aaa | Zgłoś
-1 Gdzie stocznia
Do budowy takich promów potrzebna jest stocznia , a tej w szczecinie brak . A może ten prom już pływa , przecież minęły już trzy lata od słynnej stępki i w tym roku zgodnie z zapewnieniami " specjalistów okrętowców" prom miał zacząć rozsławiać polską żeglugę promową i być dumą Najjaśniejszej . Może ktoś wie co dzieje się z tym promem , gdzie on jest.
25 czerwiec 2020 : 21:31 zmartwiony | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter